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
auto
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

Közel 20 GWh-n áll jelenleg a Tesla Gigafactory 1 létesítményének éves akkumulátor-gyártása – derült ki a vállalat által a részvényesek számára szerdán kiküldött levélből –, ami a kaliforniai cég vezérigazgatója szerint több, mint minden más autógyártó által előállított elektromos autó-aksi kapacitása együttvéve. Elon Musk csapatának július legvégén sikerült a 20 000 000 kWh-t megközelíteni a nevadai gyárban, ezzel a Gigafactory 1 messze a világ legnagyobb volumenben termelő üzeme, amely a villanymeghajtású járművek energiatároló alkatrészének előállítására specializálódott. Ezen büszke cím elnyerését már hónapokkal ezelőtt bejelentette a CEO, akkor azonban nem pontosította, hogy mekkora akkumulátor-kapacitás fűződik a gigagyárhoz, ennek ellenére sejteni lehetett, hogy heti 5000 Model 3-mal számolva az egyéves időtávra kivetített termelési volumen már igencsak közel járhat a 20 gigawattórához. A legkisebb Tesla felpörgetett gyártásából fakadó magasabb akkumulátor-darabszám mellett a rekord összkapacitásban az is szerepet játszik, hogy a Tesla az átlagosnál nagyobb, 75-100 kWh-s aksikat szerel a járműveibe.

A fremonti autógyárból kiguruló járművek tömege azonban még a Gigafactory 1-nek is túl sok volt: a Panasonic, a Tesla egyetlen partnere az akkucellák gyártásában nemrég elárulta, hogy most először az akkumulátor-termelés üteme fennakadást okozott a vállalat működésében, hiszen alkalmanként nem álltak rendelkezésre kész cellák, amiket aksivá barkácsolva a Model 3-asokba lehetett volna helyezni. A második negyedéves jelentésből kiderült, hogy ennek leginkább az energetikai divízió itta meg a levét, ugyanis a Tesla egy egész gyártósort átállított az ipari és otthoni akkumulátorainak szolgálatából az autós részleg kielégítésére, aminek következtében jelenleg a Powerpack és Powerwall berendezésekre nem jut elég cella. A lítium-ion aksik hiánya azonban nem lehet sokáig probléma, ugyanis a Panasonic mintegy 30%-kal tervezi növelni a termelést az év végéig további három új gyártósor megnyitásával, 35 GWh-ra, azaz az eredetileg beharangozott éves gyártási kapacitásra növelve a gigagyár teljesítményét. Mindemellett pedig a kínai Gigafactory 3 is be fog segíteni a jövőben érkező villanyautók akkupakkal való ellátásában, aminek megépítése és működése Elon Musk állítása szerint a nevadai üzemben szerzett rengeteg tapasztalat felhasználásával a lehető leghatékonyabban fog zajlani.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.