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
auto
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

Nagyon úgy tűnik, hogy a Toyota a hibrid hajtással elért sikerek miatt egy kicsit átaludta az elektromobilitás kezdeti szakaszát. Jelenleg a világ legnagyobb autógyártója az egyetlen, amelynek kényszerből nem szükséges elektromos autót árulni, mert ezek nélkül is meg tud felelni flotta szinten a környezetvédelmi előírásoknak. Így ők megengedhetik maguknak azt a luxust, hogy ne gyártsanak veszteséggel tisztán elektromos autókat.

A Toyota Prius első 3 generációja (Forrás: Toyota)

Hosszabb távon viszont lemaradhatnak, hiszen némelyik gyártó már egy évtizede gyűjti a valós utcai eredményeket, adatokat, tapasztalatokat az elektromos autókkal. A Toyota eddig inkább az üzemanyagcellás megoldásban látta a jövőt, nem az akkumulátoros energiatárolásban. Balszerencséjükre a hidrogén töltőállomások nem szaporodnak a megfelelő ütemben és a legtöbb gyártó az akkumulátorok felé indult, így a vásárlók is inkább az akkumulátoros elektromos autókat keresik. A Toyota Mirai egyelőre nem tudott komoly sikereket elérni. Az akkumulátorok és elektromos hajtás terén, ha kicsiben is, de a Toyota mögött áll a több mint 20 éves hibrid tapasztalat, a kérdés tehát annyi, vajon elég lesz-e ez ahhoz, hogy behozzák a lemaradásukat?

Üzemanyagcellás Toyota Mirai FCEV

Most úgy tűnik a Toyota is az akkumulátoros villanyautók felé fordul. Talán ők is úgy gondolják, hogy küszöbön a gyártási költségek kiegyenlítődése a hagyományos meghajtású és az elektromos autók között? Esetleg észrevették, hogy ők a hibriddel az elektromos autózás előszobáját jelentik vásárlóik számára, így az Egyesült Államokban rengetegen váltanak Lexusról Teslára, nálunk Kelet-Európában használt Priusról használt Leafre, de a nem is a konkrét típuson van a hangsúly, az a fontos, hogy elégedett Toyota vásárlók tömegei típust váltanak, mert elektromos autót szeretnének, de hiába lenne többségük márkahű, amíg nem kapható elektromos Toyota.

2025-re várható Toyota elektromos modellcsalád  (Forrás: Toyota)

Bármi is legyen az indok, a lényeg, hogy végre a Toyota is lépni fog. Tegnapelőtt bejelentették, hogy a Subaruval együttműködve kezdenek elektromos autós fejlesztésekbe, tegnap pedig egy sajtóközlemény jelent meg a következő 5 évben várható elektromos modelljeikről. Kínában, ahol ők is lépéskényszerben vannak, már idén megjelenik a CH-R elektromos változata, de a következő 5 évben, azaz 2025-ig teljes elektromos modellcsaláddal állnak majd elő, a többi gyártóhoz hasonlóan természetesen közös elektromos platformon, hiszen költségtakarékossági okokból ez az ésszerű megoldás. Az akkumulátoros modellek mellett nem tervezik leállítani az üzemanyag cellás projektjüket sem, de a vásárlói igényeket követve már 2020-ban megjelenhet az első tisztán elektromos modelljük, amely egy városi miniautó lesz.

A Toyota miniautók már 2020-ban megjelenhetnek (Forrás: Toyota)

Aki kíváncsi a bejelentésre, az alábbi videón megnézheti Shigeki Terashi, Toyota alelnök összefoglaló prezentációját.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.