Beszigorít a startupokkal szemben, de garantált rendszámot ad a villanyautóknak Kína

A világ legnagyobb autópiacán a NEV (New Energy Vehicle) betűszóval illetett alternatív meghajtású járművek szabályozása jelenleg óriási változáson megy keresztül: az elektromos autók vásárlásáért járó korábban kiemelkedően bőkezű támogatások megcsappannak, így most Kínán a világ szeme, hogy vajon hogyan alakulnak az eladások a kormány pénzügyi segítsége nélkül. Azt azonban nem engedheti meg magának a súlyos légszennyezettséggel és egészségügyi problémákkal küzdő ország, hogy teljes mértékben a piaci mechanizmusokra bízza az autópiac alakulását, így számos kedvezmény továbbra is megmarad a villanyautók számára. Az egyik ilyen a garantált rendszám a nagyvárosokban.

A The National Development and Reform Commission (NDRC) kínai kormányügynökség tegnap bejelentett reformja megakadályozná a helyi önkormányzatokat a kiadható rendszámok számának korlátozásában, ami azt jelenti, hogy mindenki, aki elektromos autót vásárol, automatikusan be is tudja regisztrálni azt. Jelenleg számos nagyvárosban sorsolásos rendszer van érvényben, és a metropoliszok zsúfoltsága miatt csak meghatározott számú hagyományos személyautó gurulhat újonnan az utakra havonta. Több városban hasonló rendszer érvényes az elektromos autókra is, kedvezőbb feltételekkel, ám a kormányzat most azt szeretné, ha nem lenne felső határa a városokban regisztrálható villanyautóknak.

Haugenzhays Zhang at Pexels

Ezzel párhuzamosan azonban a hagyományos meghajtású járművekkel szemben is csökkenhet a szigor, miután a kínai autópiac zsinórban 10. hónapja zsugorodik. Áprilisi tervek szerint az NDRC idén 50%-kal megemelné a belsőégésű motoros autók számára kiadható rendszámok maximális számát a tavalyihoz képest Pekingben, Sanghajban, és Kantonban, ezzel serkentve az autóipart, ám a legfrissebb bejelentésben erről már szó sincs, mindössze a további szigorítás lehetőségét venné el a helyi önkormányzatoktól az állam. Az intézkedés a 2019-2020-as időszakban érvényes, ám egyelőre kérdéses, hogy milyen hatással lesz a városi közlekedésre.

Egy másik rendelkezés az elektromos autókat fejlesztő cégeket szabályozza. Ennek előzményeinek megértéséhez elég a legutóbbi Sanghaji Autószalon felhozatalán végigtekinteni, ahol egymás hegyén-hátán álltak olyan elektromos autók, melynek készítői néhány héttel korábban talán még poros órákat bütyköltek egy régiségboltban, majd az autógyártást jó üzletnek tartva lemásolták valamelyik már hazavihető külföldi vagy hazai villanyautót és máris várják a vásárlók tízezreit az ajtójuk előtt. A valóságban viszont a 486 darab villanyhajtású járművekkel foglalkozó cég közül mindössze 20 képes e-autót értékesíteni, és az autókiállításon megjelent kínai vállalatok közül mindössze három olyan volt, melynek bemutatott darabja a rendezvény ideje alatt megvásárolható volt.

Xpeng G3

Kína elektromobilitási forradalma tehát rengeteg lelkes vállalkozót ösztönzött arra, hogy nagy profit reményében startupot indítson, ám gyártólétesítmény híján egy harmadik fél gyártókapacitását bérlik ki. Ez egy jó megoldás arra, hogy gyorsan piacra dobjanak új modelleket, miközben megtervezik és tőkét gyűjtenek a saját gyárhoz. Pontosan így tett a Kínai Teslaként emlegetett NIO is, mely az Anhui Jianghuai Automobile Group (JAC Motors) gyártósorát vette igénybe, miközben sanghaji létesítményének megépítését készítette elő, ami végül mégsem valósul meg.

NIO ES8

A kínai kormány szerint viszont ezzel egy gazdasági buborék alakul ki, amelynek kipukkanása súlyos hatással lesz az autóiparra és a tőzsdére, így nemrég egy olyan tervezettel állt elő, mely csak bizonyos cégek számára engedélyezi a termelés kiszervezését. Hogy pontosan mely startupok kapnak erre lehetőséget, azt a Bloomberg tudta meg belsős forrásokból. Csak olyan cég foglalhatja le más vállalat gyártókapacitását, mely az elmúlt három év folyamán legalább 4 milliárd jüant fordított K+F beruházásra Kínában, globálisan legalább 15 000 tisztán elektromos autót eladott az elmúlt két évben, és lehetőség szerint több milliárd jüan értékű befizetett alaptőkével rendelkezik. Amennyiben a kiszervezés megtörténhet, a gyártásra vonatkozó szerződésnek legkevesebb három évre és egy helyszínen 50 000 autóra kell szólnia, továbbá maximum két gyártóval jöhet létre ilyen megállapodás.

Első ránézésre NIO, de valójában Aiways U5

A terveket még a lakosság véleményezését is figyelembe véve felülvizsgálják a hatóságok mielőtt érvénybe lépnének, de a kormánynak eltökélt szándéka csökkenteni a startupok számát, nagyobb helyet adva a legversenyképesebb gyártóknak.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.