Villanyautóként élnek tovább a legszebb klasszikusok

Van valami egészen varázslatos abban, amikor egy gyönyörű klasszikus autócsodába ülve a jövő technológiája fogad bennünket. A földhözragadt felfogás szerint az elmúlt évtizedek járműveit nem hajthatja más, mint a jó öreg belsőégésű motor, de miért is kéne egy-egy autóipari remekmű időtállóságát lekorlátozni egy elavult hajtáslánc-technológia miatt? Habár a klasszikusok elektromossá alakítása, meg úgy általában az oldtimerek gyűjtése csak egy nagyon kis réteg mulatsága, a restaurációval és konverzióval foglalkozó cégek számának gyarapodása jelzi, hogy igény bizony van rá. Miközben sokan állandó rettegésben élnek, hogy mikor látják meg kedvenc füstösüket elektromosként a híreket olvasva, addig mások rengeteg pénzt kifizetnek azért, hogy egy ikonikus klasszikus azonnali nyomatékkal préselje őket az ülésbe.

A restaurátor műhelyek között új névként jelent meg a Lunaz. A brit start-upot a Renault Formula 1-es csapatának korábbi műszaki igazgatója vezeti azzal a célkitűzéssel, hogy az autós történelem legszebb járműveinek jövőt adjon tisztán elektromos hajtáslánc beszerelésével. A belsőégésű motor alkonyával nem kell ezeknek az autóknak is a múzeumba vonulni, az átalakítás után bűntudat nélkül lehet élvezni a vezetésüket, akár a mindennapi közlekedéshez is – írja a Lunaz. A Silverstone versenypályától nem messze székelő csapat elsősorban a brit luxus- és sportautókra helyezi a hangsúlyt, de a későbbiekben más nemzetek oldtimerei is bekerülnek a portfólióba. Jelenleg három jármű áll fejlesztés alatt: az 1961-es Rolls-Royce Phantom V, az 1956-os Rolls-Royce Cloud, valamint az 1953-as Jaguar XK120.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ennyire dögös még nem volt a Volkswagen elektromos rekordere

A munka minden esetben egy korlátozott darabszámú tétel beszerzésével kezdődik az adott autóból, melyek között olyan példányok is vannak esetenként, melyek már régóta nem működnek. Ezután megtörténik a jármű restaurálása, a karosszéria hibáinak kijavítása, a hajtáslánc cseréje, és ha szükséges, az autó szerkezetének átalakítása az elektromos meghajtás alkotóelemeinek elszállásolásához. A villanyhajtás fejlesztése és megépítése részben házon belül történik, részben pedig más cégektől érkeznek a berendezések, de a Lunaz nem árulta el, kikkel dolgozik együtt.

Az átépítés alatt álló klasszikus specifikációiról egyelőre nem sok részlet ismert: A Rolls-Royce Phantom V-be egy saját készítésű lítium-ion akkupakkot szerel be a Lunaz összesen 120 kWh kapacitással. Ez csak úgy történhetett meg, hogy az aksit két darabra szedte a cég, s az egyiket a motorháztető alá a motor helyére, a másikat pedig a benzintartály helyére illesztette be, máskülönben nem fér volna be ennyi energiatároló. Azt viszont nem tudni, hogy a hatalmas 6,2 literes motor helyett mi hajtja a luxusautót. Érdekes módon a britek CHAdeMO csatlakozót választottak a villámtöltéshez az Európában népszerűbb CCS helyett. Ugyanez a helyzet a Jaguar esetében is, itt azonban az autó kisebb tömege miatt csak 80 kWh-nyi aksi van a szokatlan kiosztásban elrejtve.

EZT OLVASTAD MÁR?  Honda: teljes elektromosítás jön Európába

A Lunaz modelljeit novembertől lehet megrendelni, de mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk hozzá: legalább 350 000 fontot (átszámítva körülbelül 130 millió forintot) kell kipengetnünk a tisztán elektromos veteránokért.

Elektromos autót használsz?