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
auto
2024. 04. 19. péntek

Megbukott a mesterterv, mégsem lesz Dyson villanyautó

elektromos autó

Nem folytatja tovább tisztán elektromos autójának fejlesztését a Dyson, miután a majdnem három éve tartó munkálatok után úgy ítélte meg a vezérigazgató, hogy az nem lenne kereskedelmileg életképes. A brit porszívógyártó villanyautós ambícióiról először 2016-ban röppentek fel a pletykák, amiket nem sokkal később meg is erősített a vállalat. Sir James Dyson akkor azt mondta, hogy az új irányvonal nem hirtelen felindulásból született meg, hanem évtizedes rajongásból az alternatív meghajtású járművek iránt. Habár sokan inkább csak egy jó poénnak gondolták az autógyártós terveket, a Dyson óriási összegeket fektetett a projekt kivitelezésébe: 90 millió dollárért megvásárolt egy amerikai szilárdtest akkumulátorokkal foglalkozó start-upot, és további 1 milliárdot fektetett egy saját akkumulátorgyár építésébe, bár a szilártest aksik használatának ötletét később elvetette. Saját elmondása szerint összesen körülbelül 2,7 milliárd dollárt fordított arra a Dyson, hogy nem is egy, hanem három tisztán elektromos autót dobjon a piacra. Ezek fejlesztéséhez és teszteléséhez egy elhagyatott angliai repülőteret is megvásárolt a vállalat, melynek átalakítására további dollármilliók mentek el. 2018 őszén heves vitákat váltott ki, amikor az egyébként nyíltan Brexit-párti igazgató nem az Egyesült Királyságot, hanem Szingapúrt választotta autói gyártásának helyszínéül. A legelső modell termelésének kezdete 2021-re volt időzítve.

A Dyson a nyilatkozatában elárulta, hogy a csapata fantasztikus elektromos autót fejlesztett, de az idő múlásával egyre biztosabbá vált, hogy nem fogja megérni a piaci bevezetést. A projekten 532 ember dolgozott, akiket a cég igyekszik más pozícióban elhelyezni. A beruházások költségeinek legalább egy részének megmentéséért a villanyautós részleget megpróbálta eladni a Dyson, de állítólag egyetlen vevő sem jelentkezett rá, így kénytelen lesz egy hatalmas veszteségként elkönyvelni a próbálkozást. Ez is jól mutatja, hogy a semmiből elektromos autót gyártani egyáltalán nem könnyű feladat, és közel sem elég hozzá folyamatosan pumpálni a pénzt a projektbe. Éppen ezért érdemes mindig óvatosan kezelni a start-up cégek villanyautós ígéreteit, és épp emiatt annyira lenyűgöző, amikor valakinek sikerült betörni a piacra, és a legtapasztaltabb autógyártók elismerését kivívni.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.