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 A bizonyíték és mindenféle gyakorlati megvalósítás nélküli szenzációs akkumulátor-technológiai áttörésekről már egy ideje nem szokásunk beszámolni, de a Nikola Motors bejelentését nem hagyhatjuk szó nélkül, hiszen minden korábbi ígéretet sikerült magasan felülmúlnia. Ez nem csak azért érdekes, mert a hidrogénhajtás egyik legnagyobb támogatójáról van szó – a Nikola csak nemrég kezdett tisztán villanyos tehergépkocsikkal foglalkozni, korábban a fő tevékenysége a Tesla becsmérlése és perelgetése, illetve az akkumulátoros-elektromos meghajtás folytonos kritizálása volt az üzemanyagcellás kamionok fejlesztése mellett. Hanem azért is, mert az amerikai start-up lényegében egy álomakkumulátort írt körül, ami a manapság elterjedt lítium-ionos aksik minden problémáját nélkülözi, így forradalmi jelentőségű lenne az elektromobilitás történetében. Forrás: Nikola Motors A Nikola azt állítja, hogy a birtokában lévő akkumulátor nem kevesebb mint 500 Wh/kg energiasűrűséget hordoz a cellák szintjén, azaz kétszeresét a Tesla 2170-es formátumú cellájának (~247 Wh/kg), ami jelenleg a legjobb rendelkezésre álló fejlesztés. A start-up aksijával tehát egy Tesla Model 3 LR hirtelen akár közel 1000 kilométert is meg tudna tenni egy töltéssel, és minden más villanyautóban teljesen véget vetne mindenféle hatótáv-parának. Mindezt úgy, hogy állítólag ez az új cella 40%-kal könnyebb a mostaniaknál. A cellából már létezik prototípus, aminek tesztjei azt mutatják, hogy több mint 2000 töltési ciklus lehetséges, ami a kiemelkedő energiasűrűséggel több százezer mérföldnyi megtett utat jelent. „Ez a valaha elért legnagyobb áttörés az akkumulátorok világában” – nyilatkozta Trevor Milton alapító és vezérigazgató. De a tündérmese nem ér itt véget. Forrás: Nikola Motors A rejtélyes akku a bolygó számára is előnyös, merthogy a kamiongyártó elmondása szerint nem tartalmaz olyan szennyező és drága fémeket, mint a lítium-ionos szerkezetek, könnyen újrahasznosítható, azaz teljesen környezetbarát. Hogy miből épül fel az aksi kémiája, arról fogalmunk sincs, a Nikola mindössze annyival egészítette ki, hogy ez a világ legelső kötőanyag és áramgyűjtő nélküli akkumulátora. És mennyibe kerül egy ilyen akkucella? A Li-ion cellák felébe, legalábbis ezt kellene elhinnünk a vállalatnak. De hogyan érhetett el olyan áttörést a Nikola, ami sem a Teslának, sem más vállalatnak nem sikerült? „Ők rossz helyen keresgéltek, a már meglévő dizájnt próbálták apránként javítgatni. Mi teljesen új megközelítésből indultunk, megszabadulva attól a rengeteg fémtől” – foglalta össze a vállalat vezérigazgatója a Forbes kérdésére. A Nikola tisztán elektromos kamionjainak hatótávja állítólag 1300 kilométerre nő az új akkuval, Forrás: Nikola Motors A csodaaksit a 2020-as Nikola World rendezvényen mutatja be a vállalat, nagyjából 10 hónap múlva, addig még bőven van időnk Nikola-részvényeket vásárolni. Az amerikaiak állítják, hogy már több autógyártóval is megkezdték a tárgyalásokat, amelyek közül egyet fognak kiválasztani fő partnerként – 2021 környékén pedig meg is kezdődhet e technológia sorozatgyártása. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!