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
auto
2024. 07. 24. szerda

Indukciós töltés oldhatná meg a töltőpontok akadálymentesítését

Az elektromos autó töltőoszlopok tervezésekor, gyártásakor és telepítésekor egyelőre nagyon ritkán veszik figyelembe a mozgáskorlátozott villanyautósok igényeit. A töltőoszlopok kezelőszervei általában magasan vannak, amit tovább nehezít, hogy gyakran a járdára vagy egyéb kiemelt beton alapra telepítik azokat.

Az indukciós töltés egyelőre inkább kísérleti fázisban van, több probléma is nehezíti a gyakorlati alkalmazását. Egyrészt a kábeles megoldásnál rosszabb az energiaátvitel hatásfoka, másrészt nagyon pontos parkolásra van szükség, mivel az úton lévő és az autóba épített egységek a lehető legközelebb kell legyenek egymáshoz. Az autógyártók a pontos pozicionálást parkolássegítő megoldássokkal igyekeznek megoldani.

BMW indukciós töltés kísérleti programjában az autó a pontos pozicionálást is segíti (forrás: BMW)

A londoni Connected Kerb nevű villanyautó töltő szolgáltató bejelentése szerint a Magment nevű müncheni székhelyű céggel megkezdett együttműködésüknek köszönhetően a helyzet rövidesen megváltozhat. A következő két hónapban az Egyesült Királyságban megkezdődik egy kísérleti projekt vezeték nélküli, indukciós elektromos autó töltési megoldások telepítésére, 2020 közepétől pedig nemzetközi telepítésekre is sor kerülhet. A cég megoldásában az indukciós töltő egység teljesen az útburkolatba süllyed. Az indukciós töltők egy indukciós tekercset használnak váltakozó elektromágneses mező generálására a töltőalapon belül, míg a járműben lévő második indukciós tekercs az elektromágneses mezőt elektromos energiává alakítja, amely fizikai kapcsolat nélkül feltölti az akkumulátort. A járművezetőknek nem kell csatlakoztatni a töltőkábelt a töltéshez, amely különösen előnyös a mozgáskorlátozott autósok számára.

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

Az emobi mezőkövesdi töltőjén az akadálymentesítés egy szerencsés véletlennek köszönhető: egy korábbi mozgáskorlátozott parkolóhelyre került a töltő, a mozgáskorlátozottak számára kijelölt parkolóhely pedig átkerült a parkoló másik oldalára (forrás: Plugshare)

Chris Pateman-Jones, a Connected Kerb cég vezérigazgatója elmondta: „Az indukciós töltés gyorsabban érkezik, mint sok ember gondolná. A járműgyártók egyre gyakrabban beépítik majd az indukciós töltési technológiát az új modellekbe, de jelenleg nagyon kevés töltőpont támogatja az indukciós töltést. A célunk ezt megváltoztatni. Örülünk, hogy a Magment csapatával együttműködve vezető szerepet érhetünk el ezen az izgalmas területen.”

A két társaság technológiai megoldásai remekül kiegészítik egymást, mindkét cég az innovatív, jövőbiztos infrastruktúra kialakítására koncentrál az elektromos járművek töltése területén. A Connected Kerb az egyetlen töltési megoldásokat kínáló cég, amely a föld alá telepíti töltési technológiát és meglévő töltési pontjain indukciós megoldást is biztosít. Az indukciós töltési módszerrel a már meglévő töltőpontokat egészítik ki.

Pateman-Jones hozzátette: „Az indukciós töltés a következő években megszokott technológiává válik, amely ugyanolyan gyors, mint a hagyományos töltés, de kényelmesebb és egyszerűbb. Rövid távon létfontosságú szempont számunkra, hogy lehetővé tegyük az elektromos autók használatát a fogyatékkal élők számára is, akiket jelenleg a kábelek használata és az akadálymentesítés hiánya kizár az elektromos autók felhasználói közül. Hosszabb távon az indukciós töltés teszi majd lehetővé, hogy a parkolókat ne kelljen hatalmas szekrényekkel és össze-vissza tekergő kábelekkel ellátni.”

A Magment útburkolatba süllyeszthető indukciós töltőlapja (forrás: Connected Kerb)

A Magment megoldása egy szabadalmazott mágnesezhető beton (MC40), melyet elektronikus eszközökkel kombinálva hatékonyabbá, megbízhazóbbá és gazdaságosabbá válhat az energiaátalakítás és a vezeték nélküli töltés. A Magment fő termékei jelenleg robusztus, talajba épített, helyhez kötött és dinamikus töltőbetétek, könnyen telepíthető, utólag beépíthető induktív töltőberendezések a meglévő elektromos autó töltőállomásokhoz.

A Magment vezérigazgatója, Mauricio Esguerra így kommentálta az együttműködést: „A Connected Kerb által alkalmazott töltőcsatlakozó leválasztási mód tökéletes megoldás a Magment technológiáihoz. Különösen szimpatikus, hogy az indukciós töltési megoldással a CK jelenlegi töltőpontjait egészíti ki, nem pedig új infrastruktúra kiépítésében gondolkozik. Arra számítunk, hogy mindenütt jelenlévő, felhasználóbarát és hatékony töltőpontokat vezethetünk be az Egyesült Királyság piacára a CK csapatával együttműködésben. ”

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.