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
auto

A villanyautókkal kapcsolatban gyakran felmerül a kérdés, hogy mi lesz az elhasznált akkumulátorokkal. Szerencsére a kérdés nem új, hiszen a hasonló akkumulátorok már évtizedek óta velünk élnek: tegye fel a kezét, aki nem használ laptopot, mobiltelefont vagy akkumulátoros csavarozót?

A Honda Motor Europe és a Société Nouvelle d’Affinage des Métaux (SNAM) már 2013-tól dolgozik együtt az elhasználódott akkumulátorok nyomon követése, valamint azok uniós szabványoknak megfelelő kezelése érdekében. A két vállalat közül a Hondát úgy gondolom nem szükséges bemutatni egy autós oldal olvasóinak, a Honda európai elektromos jövőképét azonban talán nem mindenki ismeri még. A japán gyártó tervei szerint 2022-re a gépjármű választék alternatív (elektromos vagy hibrid) meghajtású lesz. Ennek megfelelően az első modell, a CR-V Hybrid már 2019-ben piacra került, és idén érkezik a teljesen elektromos Honda e, valamint a Jazz e:HEV hibrid modell.

A Honda Jazz és Honda Jazz Crosstar hibrid hajtásrendszerrel

A SNAM vállalatot bizonyára kevesebben ismerik olvasóink közül. Az 1981-ben alapított metallurgiai vállalat 1990-től foglalkozik hulladékgazdálkodással, azon belül az elemek és  akkumulátorok feldolgozásával, melynek területén egyedülálló tapasztalatokra tett szert a három évtizedes munka során.

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

Az elektromobilitás előretörése miatt a két vállalat most szorosabb együttműködésbe kezd, melynek során az SNAM munkatársai gyűjtik majd össze a hibrid és a tisztán elektromos üzemű Hondák lítium-ion és a nikkel-metál-hidrid (NiMH) akkumulátorokat 22 európai ország Honda márkakereskedőitől, illetve a kijelölt hulladékkezelőitől (Authorised Treatment Facilities, ATF), és annak meghatározása is a francia cég feladata lesz, hogy eldöntse, újra felhasználás vagy visszaforgatás vár-e az adott energiatárolóra.

A még használhatónak minősített akkuk megújuló energiaforrásból származó áramot tárolnak majd, amelyekkel ez már technikailag nem megoldható, azokat alapanyagként forgatják vissza.

This slideshow requires JavaScript.

 

Tom Gardner, a Honda Motor Europe alelnöke elmondta: „Ahogy a Honda hibrid és tisztán elektromos üzemű autói iránt nő a kereslet, úgy nő az igény az akkumulátorok környezetbarát kezelésre is. A piacon fellehető fejlesztések lehetővé teszik, hogy ezek a telepek energiatárolóként vagy elemeikre bontva, új akkumulátorok nyersanyagforrásaként második életet kezdjenek.”

Az SNAM és a Honda szemlélete egyaránt környezettudatos a használt akkumulátorok feldolgozása hatékony, természetbarát módon történik. Az akkumulátorok begyűjtését biztonságos, alacsony károsanyag-kibocsátású járművekkel végzik majd. Az SNAM pedig minden telep esetében ellenőrzi, hogy használható további energiatárolóként. Ha igen, felújítják, és ismét alkalmassá teszik magáncélú vagy ipari alkalmazásra.

A már nem használható, például sérült cellákat különleges, vízalapú hidrometallurgiai eljárásokkal – alkotóelemeire bontják (pl. kobaltra, lítiumra). Ennek a megoldásnak köszönhetően új akkumulátorok, színpigmentek és vakolóanyag-adalékok készülhetnek az elhasználódott telepekből, sőt a bennük fellelhető réz, műanyag és egyéb anyagok újra piacra dobhatók. A megállapodás kizárólag hibrid és elektromos üzemű autók hajtásért felelős telepeire vonatkozik, belső égésű motorok indítóakkumulátoraira nem.

Okos töltés a Honda e:PROGRESS segítségével

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.