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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Már 1943-ban tudták, hogy a szemétszállítást villanyautóval kellene végezni

elektromos autó

A villanyautosok.hu rendszeres olvasói számára bizonyára közismert,  hogy a villanyautózás nem újdonság. Elektromos hajtású járművek már a 19. század végén is léteztek, de a kor embere akkor is félt a változástól: sem elektromos, sem belsőégésű motorral hajtott autóért nem akarta feladni a lovat. „Ha azt kérdeztem volna az emberektől, hogy mit akarnak, akkor azt mondták volna, hogy egy gyorsabb lovat.” – hangzik Henry Ford elhíresült mondása. A gyorsabb ló helyett végül mégis lett gyorsabb autó, de az új meghajtási rendszerek sokáig keresték a helyüket.

Henry Ford 100 éves szavai aktuálisabbak, mint valaha

Ezúttal Balla János Autós ABC címmel 1943-ban megjelent könyvéből kaptunk egy érdekes oldalt fotózva olvasónktól, Molnár Istvántól. Érdekes, de egyben szomorú is belegondolni, hogy már 1943-ban felismerték, hogy bizonyos felhasználásra, például szemétszállításra vagy csomagkihordásra jobb megoldás az elektromos autó, hiszen a hagyományos motorok rosszul viselik a sok különösen rövid utat, a rengeteg leállítást és beindítást, ennek ellenére még ma sem általános, hogy elektromos járműveket használjanak ilyen célra. Akkoriban a magas üzemanyag-fogyasztás volt a fő érv a belsőégésű motor ellen, ma a környezetszennyezés, de a változáshoz egyelőre mindkettő kevés volt.

„Nemcsak a benzin pótlására, de különleges szerkezete és bizonyos előnyei miatt városi üzemben életképes a villamosautó is. Különösen kihordó, szeméthordó autóknál, ahol az egyes megállóhelyek sűrűsége miatt a motor üresjárata és igen nagyszámú indítási a benzinfogyasztást különösen megnöveli.  Ilyen üzemű autóknál úgyszolván a villamosautó az, amely a lassú járás és igen sok megállásnál mindig csak annyi energiát fogyaszt az akkumulátorból, amennyi az út megtételére szükséges” – írta Balla János 1943-ban. Köszönjük olvasónknak a remek találatot.

Idézet Balla János Autós ABC című 1943-as kiadású könyvéből (Fotó: Molnár István)

Balla János 1943-as Autós ABC című könyve a villanyautózásról is tartalmaz egy bekezdést (Fotó: Molnár István)

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.