PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

A Daimler japán leányvállalata által fejlesztett Fuso eCanter SensorCollect koncepció kiváló példája annak, hogy miként lehet a legfejlettebb autóipari technológiákkal az olyan kevésbé népszerű szegmensek járműveit is intelligensebbé és hatékonyabbá tenni, mint a kukásautók. A FUSO Future Innovation Lab eseményen bemutatott szemétszállító a tisztán elektromos meghajtású FUSO eCanter kisteherautóra épül, melyből több mint 160 példány fut az utakon Európa tizenegy országában, valamint Japánban és az Egyesült Államokban.

Ám mint a neve is utal rá, ez a fejlesztés kamerákkal, LIDAR-ral, ultrangos érzékelőkkel, és szuperpontos GPS-szel van felszerelve, ami lehetővé teszi számára az önálló tájékozódás az utcák objektumai között. Azért persze ott még a japán technológia sem tart, hogy mostantól emberi munkaerő nélkül végezzék a hulladékgyűjtést az önvezető kukásautók – habár a koncepció szenzorrendszere megengedi az utcákban való alacsony sebességű közlekedést emberi segítség nélkül, a működési területig valakinek el kell vezetni az autót. A jármű számára egy érintőképernyőn lehet parancsokat adni, többek között arra utasítani, hogy folyamatosan kövesse a kukák kiürítését végző személyt.

A vállalat elképzelései szerint az önvezető rendszer oly módon tenné hatékonyabbá a hulladékgyűjtést, hogy így nincs szükség két (vagy három) dolgozóra a munka elvégzéséhez, hiszen amíg házról-házra jár az ember, a gép a sofőr szerepét kiváltva megy utána. Ha azonban nem szeretnénk valakit megfosztani a munkájától a mesterséges intelligencia miatt, akkor maradhat is az eredeti létszám, így pedig több fő jut a kukák tartalmának ürítésére. A technológia emellett biztonságosabbá is teszi a munkavégzést, hiszen egy ekkora járműnél nem könnyű az egész környezetet figyelemmel tartani, és azonnal reagálni veszély esetén.

Hasonlóképpen működő önvezető kukásautót egyébként már a Volvo is mutatott be korábban, ám azt a monstrumot nem villanymotor mozgatta, így pedig nem látnánk szívesen a lakótelepek közepén.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.