A Volkswagen a Pikes Peak hegyi futam új királya

Egyetlen versenyző sem tudott annyira gyorsan feljutni a hegy tetejére a 96. alkalommal megrendezett Pikes Peak International Hill Climb versenyen, mint a Volkswagen I.D.-sorozatának legújabb tagja, a VW Motorsport által kifejezetten erre a célra megépített versenyautó, az I.D. R Pikes Peak Romain Dumas francia versenypilótával a kormánykerék mögött. A siker szinte előre elkönyvelhető volt: a német gyártó 500 kW teljesítményű tisztán elektromos járműve már a pénteki kvalifikáción könnyedén megszerezte az első helyet, majd pedig már élesben az utána következő két versenypilóta eredményei láttán vált egyértelművé, hogy a Volkswagen nemcsak megdöntötte mind az elektromos kategóriában Rhys Millen által felállított 8:57:118-as rekordot, mind a Sébastien Loeb által elért mindenkori 8:13:878-as legjobb időt hagyományos meghajtású Peugeot 208-asával, de az egész mostani mezőnyben nem lesz senki, aki veszélyeztetné a győzelmét. A francia versenyzőnek végül 7 perc és 57,148 másodperc alatt sikerült teljesíteni a közel 20 kilométer hosszú, 156 kanyarral megtűzdelt, a „Fellegekbe tartó verseny”, vagy az „Ördög játszótere” néven is emlegetett hegyi futamot, ezzel ő az egyetlen, aki 8 perces időn belülre került. A második helyezett az olasz Simone Faggioli lett, aki 2018-as Norma M20 SF PKP járművével 8 perc 37,230 másodperces sprintet futott, majd a svájci Fabien Bouduban 9:28:254-es idejére majdnem egy másodpercet ráverve az amerikai Peter Cunningham futott be harmadikként egy Acura TLX GT-vel a majdnem 9 és fél percig tartó kocsikázás után. A Volkswagen I.D. R Pikes Peak egyébként nem csak a teljes sprintidőt tekintve volt sokkal, de sokkal – majdnem 43 másodperccel – gyorsabb ellenfeleinél, de a szakaszonkénti részidők is tökéletesen rávilágítanak a villanyautók azon előnyére, hogy nincs szükségük oxigén elégetésére a működéshez, így 4300 méter magasan, rendkívül ritka levegő mellett is pont úgy funkcionálnak, mint a hegy legalján. Igaz Romain Dumas már az alacsonyabban fekvő két etapon is jobb volt mindenkinél, az igazi különbségek a felhők közelében fedték fel magukat, ahol a belső égésű motorral hajtott versenygépeknek esélyük sem volt tartani a lépést a villanyos Volkswagennel. Ha igazán gúnyosak szeretnénk lenni, akkor megmosolyoghatnánk az egyik amerikai pilóta által vezetett McLaren 12C 9:52:748-as idejét is, ugyanis a brit versenyautó-gyártó gyakorta hangoztatja, hogy a jelenlegi technológia még nem teszi lehetővé, hogy a villanyautók alkalmasak legyenek a versenyzésre, erre most pont jött egy villanyos sportkocsi, és helyben hagyott minden füstös járgányt a Pikes Peak futamon.

EZT OLVASTAD MÁR?  AI: Trail quattro elektromos terepjáró

 

Természetesen az ünneplés és a felvágás nem maradhat el a Volkswagen részéről, így arra sem kellett sokat várni, hogy a gyártó hivatalos honlapján megjelenjen a sajtókiadvány a történelmi sikerről. Bár a német vállalatot okkal kritizálhatjuk az elektromos közlekedés terén nyújtott eddigi teljesítménye miatt, ami az elmúlt években gyakorlatilag az I.D. család koncepcióinak mutogatásában ki is merült, a villanyautó-széria legsportosabb tagja, és egyben a Volkswagen visszatérése a versenysporthoz  legalább nem csak egy tanulmány maradt, hanem valami olyat sikerült elérnie, amire tényleg büszke lehet a Volkswagen. Egy ilyen reklám nem csak az amerikai piacon jön jól a németeknek, hanem a dízelbotrány közepette egyfajta jelzésként is felér a hatóságok számára, hogy a fogyasztási adatok hamisítgatása mellett azért a villanymeghajtásra is szenteltek némi időt.

A Volkswagen hozzátette azt is, hogy az új rekord felállítása mellett az I.D. R Pikes Peak megépítésének célja a villanyautó-fejlesztésben szerzett tapasztalatok és jártasság mélyítése is volt, ami remekül fog jönni az I.D. széria többi tagjának megalkotásakor. A hegyi futamra küldött jármű esetében például kiemelt szempont volt a villámtöltés lehetősége, ugyanis abban az esetben, ha a futamot valamiért felfüggesztik, akkor az autót maximum 20 perc alatt teljesen újra kellett volna tölteni. Fontos volt továbbá az aerodinamika ismerete is, amely a ritka légkörben teljesen másképp működik a megszokottól, valamint a kellően alacsony tömeg elérése, ami nem volt egyszerű munka az akkumulátorok miatt, de mégis sikerült 1100 kilogramm alá menniük a mérnököknek. Dr. Frank Welsch, a Volkswagen igazgatótanácsának technikai fejlesztésekért felelős tagja így kommentálta a gyártó sikerét:

„Az I.D. R Pikes Peak a Volkswagen I.D. családjának sportos előfutára. A mai napon szemtanúi lehettünk annak, hogy e technológia mire képes. A Volkswagen valamennyi alkalmazottja nagyon büszke lehet a mai eredményekre. Teljes szívemből gratulálok a csapatnak. A kiemelkedő mérnöki teljesítmény, az elkötelezettség, és a szenvedély kombinációjával a csapatnak sikerült mindössze 8 hónap alatt megalkotnia egy fantasztikus versenyautót. Az I.D. R Pikes Peak most felállította a történelem leggyorsabb idejét ezen a hegyi futamon, ami több mint 100 évre nyúlik vissza – ez borzasztó fontos az elektromobilitás számára.”

Elektromos autót használsz?