Ma van az Elektromos Autók Világnapja

Szeptember 9-e az ABB és a Green.TV által kezdeményezett Elektromos Járművek Világnapja, az e-mobilitás ünnepe. A cél nemes: szeretnék, ha az elektromos járművek jelenlegi és leendő használói jobban megismerjék az elektromos járművek előnyeit, valamint reflektorfénybe szeretnék állítani az e-járművek térnyerésének fontosságát.  A Világnap alkalmából az ABB Magyarország Kft. egy online panelbeszélgetést szervezett a hazai és európai e-mobilitás helyzetének és trendjeinek megvitatására.

Az elektromobilitás állami támogatása

A rendezvényen Dr. Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium Energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára előadásában ismertette a zöld, környezetbarát közlekedés ösztönzésének célkitűzéseit, melyek érintik az elektromobilitás teljes vertikumát. A jelenleg futó és a tervek szerint jövőre újrainduló elektromos autók és robogók beszerzését ösztönző támogatás mellett hamarosan megismerhetjük a pedelec kerékpárok állami támogatásának feltételeit, valamint a zöld busz program és a vasút fejlesztésének eredményeiről egyaránt beszámolt az államtitkár. Az előadás azt is megerősítette, hogy 2020 júliusában a zöld rendszámos járművek száma átlépte a 20.000 darabot Magyarországon.

Az ABB és a Green TV által indított online kampány arra ösztönzi a járművezetőket, hogy a következő autójuk elektromos meghajtású legyen. Az Elektromos Járművek Világnapján több mint 60 országból tettek ígéretet arra a járművezetők, hogy tisztább üzemű, helyi káros anyag kibocsátástól mentes elektromos meghajtású járműre váltanak.

Az ABB célja, hogy az e-mobilitás hazánkban is valós alternatíva legyen

Sárvári Tamás, az ABB Kft. Energetika üzletágának kereskedelmi vezetője ismertetett néhányat az ABB e-mobilitási ágazatának termékei közül, melyek egyértelműen hozzájárultak az e-mobilitás fejlődéséhez. A cég az elmúlt években az egyenáramú gyorstöltés terén számos technológiai megoldást elsőként dobott piacra. Az ABB 7 éve alakította ki az első, 50 kW-os, országot lefedő hálózatot, ezzel párhuzamosan létrehozta a töltőberendezések egyedülálló felhőalapú távfelügyeleti és távoli szervizelést biztosító rendszerét. A fejlesztéseket autógyártókkal és akkumulátorgyártókkal közösen végzik. A vállalat már több mint 14 000 DC villámtöltőt értékesített a világ több mint 80 országában. Nem csak névadó szponzorként támogatja a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elektromos autók számára kiírt versenysorozatát, az ABB FIA Formula-E bajnokságot, de 2022-től kezdődően az ABB technológiájával végzik az ABB FIA Formula-E világbajnokság harmadik generációs versenyautóinak töltését is.

EZT OLVASTAD MÁR?  Horvátországban 2 perc alatt elfogyott az állami támogatás
ABB Formula E futam Berlinben (fotó: ABB)

A vállalat saját eszközeivel igyekszik hozzájárulni, hogy az elektromos autózás Magyarországon is valós közlekedési alternatívává váljon, amelynek fontos feltétele, hogy az elektromobilitás iránt érdeklődők jobban megismerhessék a járművek és a töltési technológia lehetőségeit, előnyeit, és korrekt információk birtokában bizalommal tekintsenek ezekre.

Az elektromos autók töltése ma már sehol nem jelent nehézséget

Norvégia kivételével minden országban azonosan vélekednek az emberek az e-mobilitásról

Pethő József, az Elektromobilitás Szövetség főtitkára az online konferencián egy öt európai országra – Németország, Dánia, Norvégia, Hollandia, Magyarország – kiterjedő nemzetközi elektromos járművezetői attitűd kutatás eredményét ismertette, melyet a Szövetség a proEME (promoting Electric Mobility in Europe) projekt kapcsán készített. A kutatás célja az egyes országokban felmérni a népesség e-mobilitáshoz való hozzáállását, az elektromos járművekkel kapcsolatos ismereteit, és a leggyakoribb tévhiteket. A felmérésből kiderült, hogy nemzetközi és hazai válaszadók számára gépkocsi vásárlásnál egyaránt a vételár és az üzemeltetési költségek jelentik a legfontosabb kiválasztási szempontot. Ezek mellett elektromos járműveknél a hatótáv került a harmadik helyre. A környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontok (klímaváltozásra gyakorolt hatás, kisebb zajszint, környezetkímélőbb működés) a legtöbb esetben nem jelentenek tényleges vásárlói döntési szempontot.

A felmérés egyik kérdése, hogy mennyire lesz nehéz eladni egy elektromos autót

A felmérés magyar, német, dán és holland résztvevői hasonlóan értékelték az e-autózáshoz kapcsolódó állításokat, a norvég válaszadók azonban eltértek az összes többi országtól. Ennek oka, hogy az ország jóval előrébb áll az elektromobilitásra történő átállásban, így lényegesen több a felhasználói tapasztalat. Végzettségtől függetlenül a következő állításokban volt a legnagyobb arányú egyetértés: az elektromos autók drágábbak, mint a hagyományos autók (70%), túl kevés a nyilvános töltőállomás (59%), az elektromos autók a fejlődés korai szakaszában állnak, inkább öt év múlva kellene elektromos autót vásárolni (50%). Az elektromos autók a rövid, városi utakra, de nem alkalmasak hosszabb utak megtételére (45%).

EZT OLVASTAD MÁR?  Igen, ez egy Lego Cybertruck

A legkevésbé azokkal az állításokkal értettek egyet, hogy az elektromos jármű nem biztonságos (72%), az elektromos autók unalmasak (71%), az elektromos autó csak második autóként használható (57%), nagyobb a veszélye az elektromos autók kigyulladásának a benzines és dízel autókhoz képest (56%), egy elektromos autó hatótávja nem elég a napi használathoz (55%). A felmérésben részt vevő valamennyi ország válaszadói egyöntetűen egyetértettek abban, hogy támogatni kell az elektromos járművek elterjedését.

Az elektromobilitás és az autonóm járművek kéz a kézben járnak

Egyre nagyobb számban jelennek meg a nemzetközi és hazai utakon az elektromos járművek. A járműpark megújulását eredményező kutatási, fejlesztési és innovációs (KFI) tevékenységekhez, valamint a gépjárműparkok üzemeltetéséhez, fenntartásához (és nem mellékesen az újrahasznosításhoz) óriási mérnökszámra és kutatóbázisra van szükség. Szauter Ferenc, a Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének egyetemi docense, az egyetemen működő Járműipari Kutatóközpont vezetője ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a Széchenyi István Egyetem (SZE) és az intézményben működtetett Járműipari Kutatóközpont (JKK) az e-mobilitás fejlesztéséhez és üzemeltetéshez gyakorlatorientált mérnökképzéssel és kiemelkedő KFI programokkal járul hozzá. A 2005-ben indult SZEnergy Team hallgatói innovációs csapat elektromos versenyjárművei felhívták a figyelmet az e-mobilitás jelentőségére és lehetőségeire, aminek köszönhetően a Széchenyi István Egyetem tudatos infrastruktúrafejlesztéssel, immáron külön eMobilitás Kompetencia Központtal, illetve komplex laboratóriumi háttérrel rendelkezik.

 

Elektromos autót használsz?