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
auto
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

Van abban valami báj, ha egy olajcég elemzése utal arra, hogy eljött a fordulópont, már csak az a kérdés, hogy mennyire sikerül elnyújtani az olaj haláltusáját. A BP kiadta a 2020 Energy Outlook című elemzését, amely három lehetséges forgatókönyvet vázol fel az energiafelhasználás széndioxid-kibocsátás változására a következő 30 évre. Bár a cég hangsúlyozza, hogy ezek a forgatókönyvek nem arra utalnak, hogy mi várható, vagy a BP mit szeretne, hogy történjen. Inkább annak megértését szeretnék szemléltetni, hogy milyen lehetséges kimenetek várhatnak ránk 2050-ig. Az előrejelzés bizonytalansága jelentős, de kétségkívül szemléletes, ha egy olajcég optimista forgatókönyve is jelentős mértékű visszaesést prognosztizál.

A szén hajtja az amerikai villanyautókat? Most biztosan nem

A gyors átmenet forgatókönyve (Rapid) számos olyan politikai intézkedéssel számol, amelyek a szén-dioxid kvóták árának jelentős emelkedéséhez vezet, valamint célzott, ágazatspecifikus intézkedésekkel támogatják a CO2 kibocsátás csökkentését.  Ezek eredményeképp az energiafelhasználásból származó szén-dioxid-kibocsátás 2050-re körülbelül 70%-kal csökken. Ezzel az opcióval 2100-ig a globális felmelegedés lelassul, és az ipari forradalom időszakához képest 2°C alatt marad.

A BP elemzése három forgatókönyvet vázol fel az energiafelhasználásból származó széndioxid kibocsátás változására (ábra: BP Energy Outlook 2020)

A nettó nulla forgatókönyv (Net Zero) azt feltételezi, hogy a gyors átmenet forgatókönyvében felvázolt politikai intézkedéseket kiegészíti a társadalmi magatartás és preferenciák jelentős változás, amely tovább gyorsítja a szén-dioxid-kibocsátás csökkenését. Az energiafelhasználásból származó globális szén-dioxid-kibocsátás 2050-re több mint 95%-kal csökken. Ebben az esetben a Föld hőmérsékletének emelkedése 1,5°C-ra csökkenthető.

A változatlan forgatókönyv (Business as usual) azt feltételezi, hogy a kormányzati politikák, a technológiai változások, valamint a társadalmi preferenciák a közelmúltban látott módon és sebességgel alakulnak a továbbiakban. Bár ebben az esetben a széndioxid kibocsátás csökkenése lassú ütemben haladna a következő évtizedekben, fontos megfigyelni, hogy a szén-dioxid-kibocsátás csúcsát (azaz a szénhidrogén-felhasználás maximumát) ebben az esetben is a 2020-as évek közepére teszi az elemzés.

A széndioxid kibocsátás különböző dinamikájú csökkenése mellett mindhárom forgatókönyv a primer energiaigény növekedésével számol. A gyors átmenet és a nettó nulla forgatókönyv esetén körülbelül 10%-kal, a Business as Usual esetén 25%-kal fog növekedni az elsődleges energiaigény.

Annak ellenére, hogy az elemzés hangsúlyozza, hogy ez nem előrejelzés, a BP nem a levegőbe beszél. A napokban jelentették be, hogy 1,1 milliárd dollárt fektetnek offshore szélerőművekbe az Egyesült Államok keleti partjainál. A befektetés a gyakorlatban az Equinor Empire Wind és Beacon Wind erőműveinek 50%-os megvásárlását jelenti. A partnerek azt remélik, hogy a stratégiai együttműködésük tovább bővül majd a jövőben, hiszen egy olyan piacról van szó, amely az előrejelzések szerint 2050-re globálisan 600 és 800 gigawatt (GW) közé növekszik.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.