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
auto
2024. 04. 23. kedd

Van abban valami báj, ha egy olajcég elemzése utal arra, hogy eljött a fordulópont, már csak az a kérdés, hogy mennyire sikerül elnyújtani az olaj haláltusáját. A BP kiadta a 2020 Energy Outlook című elemzését, amely három lehetséges forgatókönyvet vázol fel az energiafelhasználás széndioxid-kibocsátás változására a következő 30 évre. Bár a cég hangsúlyozza, hogy ezek a forgatókönyvek nem arra utalnak, hogy mi várható, vagy a BP mit szeretne, hogy történjen. Inkább annak megértését szeretnék szemléltetni, hogy milyen lehetséges kimenetek várhatnak ránk 2050-ig. Az előrejelzés bizonytalansága jelentős, de kétségkívül szemléletes, ha egy olajcég optimista forgatókönyve is jelentős mértékű visszaesést prognosztizál.

A szén hajtja az amerikai villanyautókat? Most biztosan nem

A gyors átmenet forgatókönyve (Rapid) számos olyan politikai intézkedéssel számol, amelyek a szén-dioxid kvóták árának jelentős emelkedéséhez vezet, valamint célzott, ágazatspecifikus intézkedésekkel támogatják a CO2 kibocsátás csökkentését.  Ezek eredményeképp az energiafelhasználásból származó szén-dioxid-kibocsátás 2050-re körülbelül 70%-kal csökken. Ezzel az opcióval 2100-ig a globális felmelegedés lelassul, és az ipari forradalom időszakához képest 2°C alatt marad.

A BP elemzése három forgatókönyvet vázol fel az energiafelhasználásból származó széndioxid kibocsátás változására (ábra: BP Energy Outlook 2020)

A nettó nulla forgatókönyv (Net Zero) azt feltételezi, hogy a gyors átmenet forgatókönyvében felvázolt politikai intézkedéseket kiegészíti a társadalmi magatartás és preferenciák jelentős változás, amely tovább gyorsítja a szén-dioxid-kibocsátás csökkenését. Az energiafelhasználásból származó globális szén-dioxid-kibocsátás 2050-re több mint 95%-kal csökken. Ebben az esetben a Föld hőmérsékletének emelkedése 1,5°C-ra csökkenthető.

A változatlan forgatókönyv (Business as usual) azt feltételezi, hogy a kormányzati politikák, a technológiai változások, valamint a társadalmi preferenciák a közelmúltban látott módon és sebességgel alakulnak a továbbiakban. Bár ebben az esetben a széndioxid kibocsátás csökkenése lassú ütemben haladna a következő évtizedekben, fontos megfigyelni, hogy a szén-dioxid-kibocsátás csúcsát (azaz a szénhidrogén-felhasználás maximumát) ebben az esetben is a 2020-as évek közepére teszi az elemzés.

A széndioxid kibocsátás különböző dinamikájú csökkenése mellett mindhárom forgatókönyv a primer energiaigény növekedésével számol. A gyors átmenet és a nettó nulla forgatókönyv esetén körülbelül 10%-kal, a Business as Usual esetén 25%-kal fog növekedni az elsődleges energiaigény.

Annak ellenére, hogy az elemzés hangsúlyozza, hogy ez nem előrejelzés, a BP nem a levegőbe beszél. A napokban jelentették be, hogy 1,1 milliárd dollárt fektetnek offshore szélerőművekbe az Egyesült Államok keleti partjainál. A befektetés a gyakorlatban az Equinor Empire Wind és Beacon Wind erőműveinek 50%-os megvásárlását jelenti. A partnerek azt remélik, hogy a stratégiai együttműködésük tovább bővül majd a jövőben, hiszen egy olyan piacról van szó, amely az előrejelzések szerint 2050-re globálisan 600 és 800 gigawatt (GW) közé növekszik.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.