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
auto
2024. 04. 23. kedd

Így lehetnek versenyképesek az elektromos motorkerékpárok

elektromos autó

Gyakran elhangzik villanyautós fórumokon, beszélgetésekben, hogy a hosszadalmas töltés helyett a váltott lovak elvét kellene követni, néhány perc alatt lecserélni az üres akkut feltöltöttre. Számos cikkben foglalkoztunk már a témával, így csak nagyon röviden, vázlatosan a nehézségek:

  • vagy szabványos akku kellene minden autóba, vagy márkánként/típusonként ki kellene építeni az akku cserélő hálózatot
  • szabványos akku esetén nagyobb helyet foglalna az akku, hisz nem lehetne az adott típus adottságaihoz tervezni azt
  • eleve kevés (ezért drága) az akku jelenleg, az akku cserélős megoldásnál 1 autóhoz több akkura lenne szükség
  • komoly logisztikai költséggel, környezetterheléssel járna annak biztosítása, hogy mindig mindegyik akku cserélő állomáson legyen feltöltött akku
  • jelentős munkaerő igénye lenne, hiszen a töltést megoldja egy töltőoszloppal az autó tulajdonosa, de az akku csere azért személyzet nélkül nem menne
  • a mai akkuknál nem csak elektromos, de hűtőfolyadék csatlakozás is van
  • egyre gyorsul a töltés, így egyre kevésebb időnyereséget jelentene az akku-csere

A fentiek ellenére néhány cég továbbra is próbálkozik, a legsikeresebb jelenleg kétségkívül a kínai NIO. Korábban a Renault és a Tesla is tervezett hasonlót, de végül elvetették az ötletet.

Így dolgozik a NIO automata akkucserélő állomása

Van azonban egy olyan jármű szegmens, ahol a fenti problémák többsége nem jelenik meg. Egyre több az elektromos robogó, hazánkban is virágzik a piac, részben talán az állami támogatásnak köszönhetően. A robogók akkuját eleve ki tudja venni a tulajdonos saját maga, mivel az akku kisebb, könnyebb. Az akkut felvihetjük az emeleti lakásba, irodába tölteni, ha két akkuval rendelkezünk, az egyik lehet a motorban, a másik a töltőn, így gyakorlatilag nonstop használható lehet a jármű, ami például egy élelmiszer kiszállítást végző vállalkozás esetében nagyon hasznos.

A négy nagy japán márka vezetői akku-csere konzorciumot alapítottak 2019-ben

Japánban a négy nagy motorkerékpár gyártó cég (Honda, Suzuki, Kawasaki és Yamaha) 2019 áprilisában állapodott meg arról, hogy konzorciumot alakítanak akkumulátor cserélő megoldások kialakítására. A Honda úttörő szerepet játszik az együttműködésben, ugyanis már korábban megkezdte a cserélhető akkumulátorokkal ellátott motorkerékpárok forgalmazását, ilyen a PCX Electric és a Benly e típus.

Honda Benly e tanulmány (2019-es Tokyo Motor Show)

A megállapodás most kezd konkrétummá válni, ugyanis Oszaka prefektúrában 2020 szeptemberében elindult a gyakorlatban is egy kísérleti program. A programot az e-Yan OSAKA, a Japán Autógyártók Szövetségének motorkerékpárok forgalmazásával foglalkozó csoportja az Oszakai Prefektúrával és az Oszakai Egyetemmel együttműködve indította, céljuk az elektromos motorkerékpárok népszerűsítése és a figyelem felhívása arra, hogy ezek a járművek nem csak remek közlekedési eszközök, de környezetvédelmi, fenntarthatósági szempontból egyaránt előnyösek. A demonstrációs kísérlet célja a városi közlekedési stratégiák vizsgálata.

Honda PCX electric

A több gyártó által közösen használt cserélhető akkumulátorok koncepciója, azaz a szabványosítás számos előnnyel kecsegtet. Ilyen például a fejlesztésre fordított erőforrások megosztása, a fejlesztési idő rövidülése, a gyártásnál méretgazdaságosságnak köszönhetően csökkenő költségek és az akku cserélő állomások közös kiépítésének lehetősége.

A felhasználók szempontjából a környezetbarát és kényelmes emobilitás mellett komoly előny a töltési idő lerövidülése egy gyors akku csere idejére, ezáltal a motorkerékpárok hosszabb utazásokra is problémamentesen használhatóvá válnak. Természetesen ezeken felül a teljes társadalom profitál az elektromos motorkerékpárok elterjedésének köszönhető alacsonyabb szén-dioxid kibocsátással járó közlekedésből.

Nem megy gyártásba a Kawasaki Endeavor

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.