Merre tovább, Ionity?

Az IONITY blogbejegyzésben értékelte a 2020-as évet, és egyben felvázolt néhány várható fejlesztési irányt az idei évre és a továbbiakra. A cég hálózata 2020-ban 123 db töltőállomással bővült, a mai napon pedig már 335 állomáson használhatók a villámgyors, 800 voltos autók számára akár 350 kW teljesítményre is képes töltőoszlopok. Az Ionity állomások előnye, hogy néhány 2 oszlopos töltősziget kivételével 4, vagy több oszlop található az állomásokon, így viszonylag kicsi annak esélye, hogy sorakoznunk kelljen. Természetesen az állomások száma tovább bővül, jelenleg 39 helyszín áll építés alatt, így a cég hamarosan eléri az eredetileg 2020 végére kitűzött 400 állomást.

Hálózatfejlesztés

A fejlesztésekre szükség is van, hiszen míg az elektromos autók mindennapos használata az otthoni, munkahelyi, és egyéb, pl. bevásárlóközpontokban történő célállomás-töltésnek köszönhetően sokak számára ma már kényelmesebb, mint a hagyományos, üzemanyag-töltő állomásokhoz kötött járművek alkalmazása, addig a hosszabb utazásoktól való félelem még mindig tömegeket tart vissza arról, hogy nulla helyi kibocsátású autóra váltsanak. Az Ionity fontos célja, hogy ezen változtatni tudjon. Egy megbízhatóan működő, Európa-szerte elérhető, villámgyors töltést kínáló hálózatra van tehát szükség.

Fotó: Ionity

Plug&Charge

A közleményből megtudtuk, hogy a Plug&Charge irányába is fejleszt a cég, azonban míg egy olyan versenytársnak, amely zárt, csak a saját autók számára elérhető töltőhálózatot üzemeltet, könnyű ezt megvalósítani, egy bárki számára nyitott hálózat esetén ez komoly (biztonsági) kérdéseket is felvet. Amíg a mobiltelefonunkkal, vagy a pénztárcánkban tartott kártyával fizetünk, biztonságban vagyunk, de ha az autónkra bízzuk a töltési díj kifizetését, már nagyobb kockázatot vállalunk.

EZT OLVASTAD MÁR?  Új fotó Fisker 9 perc alatt feltölthető villanyautójáról

Egyes autótípusok, például a Porsche Taycan már ma is alkalmas a biztonságos töltésidíj-fizetési rendszer alkalmazására, de az Ionity töltői bármilyen, akár régebbi CCS csatlakozós elektromos modellel is használhatók, melyek nincsenek erre felkészítve.

Természetesen az Ionity is látja ezt az igényt, hiszen míg az első években elsősorban elkötelezett villanyautósok használták a töltőket és az elektromos autókat, ma már egyre többen vannak az olyan elektromosautó-használók, akik számára az autó csak egy eszköz, így szeretnének minél egyszerűbben és gyorsabban továbbhaladni a töltés után. Nem elég tehát, ha maga a töltés villámgyors, a teljes folyamatot gyorsítani és egyszerűsíteni kell, amennyire az lehetséges.

Fotó: Ionity

Átjárhatóság

Szerencsére nem csak az elektromosautó-használók köre bővül, hanem az elérhető autótípusok is. Az Ionity azzal számol, hogy 2025-ig globálisan több mint 400 új villanyautó-típus kerül az utakra. A töltőüzemeltetőknek ez egyszerre örömhír és kihívás, hiszen biztosítani kell, hogy a töltőoszlopok minden új típussal használhatók legyenek. Ehhez nem elég a sokéves tapasztalat, folyamatos közös munkára és fejlesztésekre van szükség az autógyártókkal.

EZT OLVASTAD MÁR?  Hétfőtől változik a töltés menete a Westendben

Akkumulátoros energiatárolás

A nagy teljesítményű elektromosautó-töltés az áramszolgáltatók számára is kihívást jelenthet, hiszen nem egyenletes, tervezhető terhelést okoz, hanem rövid, lökésszerű igénybevételt. Ennek árát az elektromos energia rendelkezésre tartási költségében az elektromobilitás-szolgáltatóknak, végső soron pedig a villanyautósoknak kell megfizetni.

A terhelés egyenletesebbé tételéhez kiváló megoldást jelenthetnek a töltőállomásokon elhelyezett akkumulátorok, melyek folyamatosan, viszonylag kis teljesítménnyel töltődhetnek, így extrém nagy teljesítmény lekötése nélkül is zökkenőmentes lehet a különösen nagy teljesítményű töltésre alkalmas autók kiszolgálása.

Fotó: Ionity

Az Ionity már ma is több töltőállomásán használ akkumulátorokat, gyűjtik a tapasztalatokat, és ezek alapján fejlesztik tovább a töltőinfrastruktúrát. Többek között Spanyolországban és az Egyesült Királyságban találhatók olyan Ionity töltőállomások, melyek mindössze 20 kW elektromos tápellátással rendelkeznek a helyi hálózatból, ennek ellenére képesek akár több autót is egy időben maximum 350 kW töltési teljesítménnyel kiszolgálni.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.