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
auto
2024. 04. 16. kedd

Hidrogén töltőállomást építenek buszoknak Bécsben

egyéb

Fontos lépést tett Bécs a karbonsemleges tömegközlekedés felé: hidrogén-töltőállomás épül a Wiener Linien leopoldaui buszgarázsában. A hidrogénkútnál az osztrák főváros közműcégeit tömörítő Wiener Stadtwerke buszai és teherautói tankolhatnak majd. A bécsi régióban egyébként a Wiener Stadtwerke az egyetlen vállalat, amely egyszerre képes hidrogént előállítani, felhasználni és tankolni.

Peter Hanke városi tanácsnok a Wiener Stadtwerke zöld hidrogénkútjának alapkőletételén © Wiener Stadtwerke / APA / Ludwig Schedl

A töltőállomás létesítésére azért van szükség, mert 2023-tól már tíz hidrogén üzemanyagcellás autóbusz közlekedik majd Bécs utcáin, melyek közül az első már 2021 decemberében forgalomba áll. A Bécsi Közlekedési Vállalat 2020 nyarán már sikeresen tesztelte a Solaris hidrogén hajtású buszát, a Solaris Urbino 12 hydrogent a 39A vonalon. A hidrogén üzemű buszok előnye az akkumulátoros elektromos járművekkel szemben a gyors tankolás. A Solaris esetében például 8 perc alatt lehet feltölteni a 35 kilogrammos hidrogéntartályt, amivel akár 400 kilométert is meg tud tenni a busz.

Hidrogénes autóbusz tesztüzeme Bécsben © Wiener Linien / Manfred Helmer

Jelenleg komoly probléma, hogy a világszerte felhasznált hidrogén jelentős részét szénhidrogénekből állítják elő, Bécsben azonban egy hidrogén-elektrolízis üzem előkészületei is folyamatban vannak a Wien Energienél, ahol zöld hidrogént fognak előállítani.

Az osztrák főváros tervei szerint 2027-re összesen 82 db akkumulátoros elektromos és hidrogén tüzelőanyag-cellás jármű fut majd a város útjain. Az alternatív hajtású buszflotta és a hozzá szükséges infrastruktúra kiépítésére a Wiener Linien összesen 90 millió eurót fordít.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.