HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Megvan mikor érkezik a Tesla Roadster és a Cybertruck?

Elon Musk csütörtök esti házon belüli telekonferenciáján új időpontot kapott a Cybertruck gyártása, nemrég pedig a Roadsterről is beszélt a Tesla vezetője.

Összeszedtük mi mikor jön, mennyit és miért csúszik, vagy csúszott.

Rögös út

Elon Musk legfrissebb prognózisa szerint a Cybertruck gyártása 2022 végén indul, nagyobb mennyiséget pedig 2023-ban remélhetünk a pickupból. Ebben alapvetően nincs semmi meglepő, hiszen egy új típus gyártásának felpörgetéséhez mindig kell pár negyedév, de míg eddig úgy tűnt 2021 végéhez képest csak 1-2 negyedév csúszás lesz, most már 1 teljes évvel terveznek.

Az új Roadtser kapcsán már korábban 2023-ra módosult a gyártás kezdete, de tudjuk, hogy csúszik a Semi program is. De mégis miért van ez a sok csúszás, és egyáltalán mennyire általános ez a Teslánál?

Típus Bemutató Terv Valóság
Model S 2009. 03. 16. 2011 Q3
2012 közepe
2012. 06. 22.
Model X 2012. 02. 09. 2013 vége
2014 vége
2015 Q3
2015. 09. 29.
Model 3 2016. 03. 31. 2017 vége
2017 közepe
2017. 07. 29.
Model Y 2019. 03. 14. 2020 ősze 2020. 03. 13.
Semi 2017. 11. 16. 2019
2020 vége
2021 vége
2022
Roadster II 2017. 11. 16. 2020
2021
2023
Cybertruck 2019. 11. 21. 2021 vége
2022 vége
„nem Model 2” 2023

A fenti táblázatot a nyilvánosan elérhető információk alapján szedtük össze, és elég jól mutatja, hogyan változtak a céldátumok. Amikor 2009 márciusában bemutatták az eredeti Model S-t, a cég 2011 harmadik negyedévére becsülte a kiszállítások kezdetét. Később ez a cél 2012 közepére módosult, és valóban, 2012.06.22-én átvehették a tulajdonosok az első autókat. (Az egyszerűség kedvéért ezt a gyártás kezdetének hívjuk innentől, bár nyilván a gyártás és az átadó között eltelik pár nap, vagy hét). Ahhoz képest, hogy ez volt az első nagyobb darabszámú autójuk, és ekkor készült el az első gyáruk, nem is annyira vészes a csúszás.

A Model X-ről koncepcionálisan szinte az S bejelentése óta beszéltek, végül az autót 2012 februárjában mutatták be, és a következő év végére várták a gyártás kezdetét. Leginkább a sólyomszárnyas ajtókkal és a hátsó üléssoral gyűlt meg a bajuk, de egy időben a hatalmas első szélvédő gyártásával is gondok voltak a mexikói beszállítónál. Végül az első darabokat 2015 szeptemberének végén, tehát majd’ két év csúszással szállították le. Mint Musk később többször elmondta, a Model X az autók Fabergé tojása, és alaposan túlvállalták magukat vele.

A következő típus a Model 3 volt, amit 2016 márciusának utolsó napján mutattak be, és 2017 végére ígérték a gyártás kezdetét, azzal, hogy nagyobb mennyiséget 2018 elejére tudnak majd előállítani. Végül a hatalmas előrendelés miatt igyekeztek előbbre hozni a gyártás kezdetét, és az első kocsik majd fél évvel a tervezett határidő előtt, 2017 július végén át is adták. A mára már legendás problémák miatt azonban mennyiségi termelésről 2018 második negyedévéig nem nagyon tudunk beszélni.

A cég a Model Y-nál levonta az Model X tervezésekor és a Model 3 gyártásakor szerzett tapasztalatokat, azaz igyekeztek nem lábon lőni magukat. A kocsi 75%-ban megegyezik a hármassal, több szempontból annak továbbfejlesztett változata, így ismét gyorsabbak voltak az előzetes terveknél, és a 2020 őszi premier helyett már 2020 elején beindult a gyártás -az első kiszállítások márciusban kezdődtek.

Prioritások

A fenti modellek már mind gyártásban vannak, de nézzük mi van a már bejelentett, de még csak a tervezőasztalon és prototípusokban létező modellekkel?

Először is, nulladik körben emlékezzünk meg a Model S/X frissítés fél éves csúszásáról, amelynek pontos okát nem tudjuk, hallani az akkupakk újra tervezéséről, de persze előkerült a chip hiány is, a lényeg azonban talán ott keresendő, hogy manapság mik a Tesla prioritásai. A Model 3 és Y tartja el a céget, profitot is termel a két típus, és folyamatos a kereslet az autók iránt. Emiatt a fókusz a két új gyár építésén, illetve az új akkumulátorok tömeggyártásán van. Az S és X presztízs szempontjából fontos, és valószínűleg eléggé jövedelmező termékek is, de viszonylag kis szériáról beszélünk. Évi 50-100 ezer készülhet majd belőlük, míg a 3-as és az Y esetén jövőre már millióról beszélünk majd.

Hasonló okok miatt csúszik a többi típus is.

A Tesla Semit és a Roadstert is 2017 novemberében mutatták be és eredetileg 2019, illetve 2020 volt kijelölve nekik. Most már inkább 2022-2023 a cél. A Semi egy stratégiailag fontos termék de zabálni fogja az akkucellákat. Egy-egy kamionba becslések szerint 6-10 Model 3 vagy Y celláinak száma is belemehet, miközben a profit nem annyi rajtuk, mint 6-10 személyautón. Ráadásul, amig nem sikerül elég nagy darabszámban, és elég olcsón gyártani az új 4680-asokat, addig ha csak pár tucat kamion készülne, az egy darabra jutó fix költség hatalmas lenne – Musk millió dolláros gyártási árról beszélt. A pletykák szerint A Giga Nevada szomszédságában már kész a Semi gyártósora, de a kamion vár, amig Berlin és Austin is elkezdik ontani magukból az aksikat.

Hasonló okok miatt késik a Roadster is, de ezen túl ez tényleg csak egy, nagyon szép, kövér, zsíros hasznot hozó, de mégis csak rétegtermék. A mérnököknek valószínűleg előbb az új S/X gyártását kellett megoldani, mielőtt ilyen projekteken dolgozhattak. A jó hír az, hogy a Model S Plaidben gyakorlatilag már debütált a Roadster hajtáslánca, tehát egy érett konstrukció kerül majd bele, a rossz hír, hogy még nem tudjuk hol készül majd a kocsi.

A Cybertruck egy rendkívül fontos modell, és szépen halad a gyára is – jövő év elejére készen lehet az infrastruktúra. Azonban a hidegen préselt, majd hajtogatott, exoskeletonnak nevezett újfajta kasztni egy teljesen új gyártástechnológiát igényel. Ha nem lesznek fennakadások jövőre megküzdenek ezzel a feladattal, és az austini gyárban helyben meglesznek a cellák is a pickuphoz.

Az új, 25 ezer dolláros modell gyártása valósíznűleg Sanghajban indul, majd Berlin következik. Ehhez még a csarnokok sem készültek el, de erre elég lehet a következő év. Egyesek szerint a CATL új sanghaji gyára is azért épül a Tesla ottani üzeme mellé, mert ez gyártja majd az LFP aksikat a legolcsóbb autójukhoz. 2023 még tartható céldátumnak tűnik, de mint feljebb láttuk, könnyű csúszásokba belefutni.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.