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 A múlt héten Masahiko Maeda, a Toyota technológiai vezetője tartott prezentációt elsősorban a cég befektetőinek, de a bemutató számos részlete a villanyautósok számára is érdekes információkat tartalmaz a világ egyik legnagyobb autógyártójának eredményeiről és terveiről. Az előadás első fele inkább a széndioxid-kibocsátás elleni harcról és a Toyota ebben elért sikereiről, a második rész pedig a cég jövőjéről, az elektromobilitásról, valamint a Toyota akkumulátor fejlesztéseiről szólt. Mivel a széndioxid kibocsátásunk az ipari forradalomtól növekszik, szinte mindenki egyetért abban, hogy ezt a folyamatot meg kell állítani. A Toyota már a 90-es évek végén elkötelezettje lett a harcnak, amelynek első látványos lépése talán a Priusban debütáló hibrid hajtásrendszer volt. A cég a mai napig már több mint 18 millió hibridet adott el, amely a Toyota számításai szerint olyan mértékű széndioxid kibocsátástól mentette meg a Földet, mint amennyit 5,5 millió tisztán elektromos autóval lehetett volna elérni. A mérleg másik serpenyőjébe odatehetjük, hogy a hibrid technológia előnyeként a 18,1 millió járműhöz csupán annyi akkumulátort használtak fel, amelyből mintegy 260.000 tisztán elektromos autót gyárthattak volna. Forrás: Toyota Itt azért érezhetünk egy kis csúsztatást, hiszen a hibrid Toyoták jellemzően 1,3-1,8 kWh akkumulátor kapacitással rendelkeznek, így a 18,1 millió autóban felhasznált akkumulátor kapacitást 260.000 villanyautóra elosztva autónként 90-125 kWh nettó kapacitást kaphatunk, amely még a mai elektromos kínálatban is kifejezetten nagynak számít, nem hogy az elmúlt évtizedben, amikor inkább ennek harmada volt az általános. A Toyota számára a legfontosabb tényezők a megbízhatóság és a biztonság, ennek fényében az elmúlt 25 évben rengeteget fejlesztettek az akkumulátorokon. A hibrid járművekkel szerzett tapasztalatok is bizonyították, hogy a tartós akkumulátorok gyártásához elengedhetetlen a megfelelő gyártási minőség. A cellákba kerülő fémes szennyeződések mennyiségének és méretének csökkentésével például megelőzhető az anód és a katód közötti zárlat. A fejlesztéseknek köszönhetően a japán cég azt a célt tűzte ki, hogy a 2022 közepén piacra kerülő bZ4X koncepción alapuló elektromos modell akkumulátora még 10 év használati idő után is még 90%-os egészségi állapotnak örvendjen. A gyártó grafikonja szerint ez a cél lényegesen jobb eredmény lenne, mint a Prius első és második generációjára vonatkozó hasonló érték, de a Kínában már néhány éve piacon lévő tisztán elektromos CH-R és IZOA modelleket is jelentősen felülmúlja. Forrás: Toyota A tartósság növelése mellett az akku fejlesztés másik fontos célja olyan új anyagok és szerkezetek kifejlesztése, amellyel az akkumulátor gyártás költségei legalább 30%-kal csökkenthetők. A járművek energiafogyasztását is csökkenteni tervezik. Ezen a területen szintén 30%-os célt tűztek ki, melynek eredményével elsőként a bZ4X modellnél találkozhatnak a vásárlók. A hatékonyabb energiafelhasználásnak köszönhetően megnyílik a lehetőség 30%-kal kisebb akkumulátor kapacitás beépítésére anélkül, hogy az autó hatótávja csökkenne. A járművek és az akkumulátorok együttes fejlesztésének köszönhetően a bZ4X egy modellre eső akkumulátor költsége 50%-kal alacsonyabb lehet, mint a 2020 második felében jellemző. Végül Maeda úr a szilárdtest akkumulátorról is szólt néhány szót. Megtudhattuk, hogy a Toyota már 2020 júniusban megépített egy szilárdtest akkuval felszerelt járművet, majd augusztusban rendszámot is kapott a tesztautó, így megkezdődhettek a tesztvezetések. A fejlesztések során tapasztalták, hogy a szilárdtest-akkumulátorok az ionok gyors mozgásának köszönhetően nagyobb teljesítményűek lesznek. Ezt a kedvező tulajdonságot majd a hibrid járművekben is szeretnék kihasználni. Az élettartamot azonban egyelőre túl rövidnek találták, ami problémát jelent. Tovább kell tehát folytatni a fejlesztéseket, hiszen minden probléma felfedezése egy lépéssel közelebb hozza azt, hogy a szilárdtest-akku kereskedelmi forgalomba kerülhessen. Megérkezett a Toyota bz4X az Egyesült Államokba PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!