Belföldön, napi 70-100 kilométerre használják a magyarok a villanyautókat

Elsősorban bevásárlásra, munkába járásra, illetve a gyerek szállítására használják a magyarok az elektromos autójukat, külföldi utazásra csak kevesen vállalkoznak, elsősorban azért, mert nem minden országban egyszerű a töltésük – írja az MTI a Jövő Mobilitása szövetségre hivatkozva.

Európában minél északabbra utazunk, annál sűrűbb a töltőhálózat, Norvégia és Hollandia jár az élen, így ezekben az országokban nem jellemző, hogy 120 kilométernél nagyobb távolság forduljon elő két töltőállomás között. Svájcban az ország összes nevezetességét magába foglaló, több mint 1600 kilométer hosszú Grand Tour of Switzerland túraútvonal elektromos autóval teljes hosszában bejárható. Sajnos délen már nem ilyen kedvező a helyzet, a szövetség ajánlása szerint a déli országokba utazva  érdemes figyelni a hatótávra és a következő töltési lehetőségre.

Magyarországon 2021 végén 1880 nyilvános, engedélyköteles tevékenység keretében üzemeltetett töltőberendezés volt üzemben, ami 33,6 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A töltőállomások nagy számban az autópályák mellett találhatók, harmaduk Budapesten, és a Balaton térsége is jól ellátottnak tekinthető a szövetség adatai alapján.

A szövetség szakértői szerint a külföldre utazóknak is jó kiindulási pont lehet a plugshare.com weboldal és alkalmazás: itt töltést indítani ugyan nem lehet, de naprakész információkkal szolgálnak az oldalon, ellenőrizni lehet, hogy üzemkész-e a töltő, használták-e azt a megelőző néhány napban. A Mobiliti applikációja itthon az egyik legelterjedtebb, amelyben jól lehet keresni, valamint több más szolgáltató berendezéseit is lehet látni, hasonlóan az drivE.ON applikációhoz.

A szövetség szerint arra érdemes figyelni, hogy egy-egy szolgáltató applikációjában a többi szolgáltató töltőivel kapcsolatos információk nem mindig naprakészek, és a töltés indításához előzetes regisztráció és a bankkártya adatok megadása szükséges. A legtöbb applikációban nincs lehetőség előzetes helyfoglalásra, de a töltők pillanatnyi foglaltság általában látható. Egyes, kisebb szolgáltatóknál időpont foglalásra is lehetőség van.

A szövetség felhívja a figyelmet, hogy érdemes úgy tervezni, hogy legalább 20 százalékos töltöttséggel érkezzünk egy töltőponthoz, illetve általában nem érdemes 80 százaléknál magasabb töltöttségig tölteni. Az egyenáramú (DC) töltések ideje percekben mérhető, akku mérettől és töltöttségtől függően 20-60 perces töltési idővel lehet számolni, a váltakozó áramú (AC) töltőknél azonban több órát is igénybe vehet a töltés, így ezekkel célállomás töltőként érdemes tervezni.

Egyre kevésbé jellemző a néhány éve még megszokottnak tartott ingyenes töltés. Annál a néhány töltőnél, amely még ingyenes használható, gyakran sorban állásra lehet számítani. A szövetség arra is figyelmeztet, hogy a nyári kánikulában a légkondicionáló használata miatt az autók hatótávja alacsonyabb, illetve a több utassal és csomaggal megrakott autók is többet fogyasztanak.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.