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
auto
2024. 07. 22. hétfő

Kétezer milliárdba került eddig a GM-nek a robotaxi móka

üzlet

A GM negyedéves pénzügyi beszámolója nem sikerült túl jóra, egy részlet pedig különösképp foglalkoztatja most a sajtót.

Rengetegbe kerül az önvezetés

Az önvezetés fejlesztése igen költséges vállalkozás, ezt tudja mindenki, de a most nyilvánosságot kapott számok kijózanítóan hatottak sokakra.

A GM legfrissebb pénzügyi jelentéséből kiderült ugyanis, hogy az elmúlt három hónapban 543 millió dolláros, azaz átszámolva napi 2,3 milliárd forintos veszteséget könyvelt el a cég a Cruise nevű robotaxi leányvállalatán. Ez egyben azt is jelenti, hogy 2018 óta több mint 5 milliárd dollárt, 2 ezer milliárd forintot költött az autógyártó az önvezetés fejlesztésére, ami, csak az érzékeltetés végett, nagyságrendileg megegyezik hazánk éves költségvetési hiányával.

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

A cég vezetője, Mary Barra, a számokat azzal kommentálta, hogy az önvezetés egy potenciálisan trillió dolláros iparág lehet és ilyenkor nem szabad óvatosan lépdelni, hanem ha kell, komoly összegeteket elköltve muszáj a fejlesztéseket pörgetni, hogy minél nagyobb szeletet hasítsanak majd ki ebből a tortából. A CEO szerint 2030-ra akár 50 milliárdos éves bevételt is produkálhat a Cruise. A Morgan Stanely elemzője, Adam Jonas ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy bár cége hisz az önvezetés jövőjében, ők 10-20 éves távlatban látják ennek megvalósulását, és azok a befektetők akik ennél korábbi megtérülésben gondolkodnak, nagyot csalódhatnak.

A Chevrolet Blazer EV a 2024-es modellévvel érkezik.

A General Motors elmúlt negyedéve, illetve első fél éve egyelőre kiábrándító volt az autóipar átlagához viszonyítva. Miközben, csökkenő darabszámok mellett, mindenki hülyére keresi magát, a GM nyeresége, 36 milliárdos bevétel mellett, az elmúlt három hónapban 40%-kal, 1,7 milliárd dollárra csökkent az előző évhez képest. 1,4 millió darab autót adtak el a második negyedévben, ami 19 százalékos csökkenés 2021-hez képest. A vállalat profitja az ide év első felében mintegy negyedével csökkent.

A GM az év közepén 19,1 milliárd dolláros készpénztartalékkal rendelkezett, ami 3,8 milliárdos csökkenés 2022 elejéhez képest.

Túl korai volt az utakra engedni az önvezető taxikat?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.