2630 kilométeres hétvége egy Hyundai Ioniq 5-tel

Rengeteg olvasónk követte Margetán Zsombor és családja 1019 kilométeres németországi útját múlt pénteken, melyet egy Hyundai Ioniq 5-tel tettek meg. Az élőben közvetített szakasznál kétésfélszer többet használták az autót, mert a pénteki Győr-Wipperfürth szakasz előtt csütörtökön Budapestről Győrbe autóztak, szombaton és vasárnap helyben is közlekedtek 177 kilométert, a hétfői hazaút pedig egy dortmundi kitérő és a győri pihenő kihagyása miatt lényegesen hosszabb, összesen 1300 kilométeres lett.

Többen kértetek további adatokat, például a töltési költségekről és a hazaút fogyasztásáról is. Mivel Zsombor lelkesen vezetett egy részletes táblázatot az utazás során, nem jelent különösebb nehézséget ezt hajszálpontosan közzétenni.

Az adatok elemzése előtt azonban olvassátok el Zsombor rövid élménybeszámolóját, szubjektív értékelését.

A tervezett utat nem először tettük meg, megjártuk már repülővel és bérautóval, valamint hagyományos autóval is évekkel ezelőtt, így kíváncsian vártam, milyen lesz most egy hosszabb távú utazásra is alkalmasnak hirdetett villanyautóval menni.

Az utat és a töltéseket az ABRP-vel terveztük, ami igen konzervatívnak bizonyult, emiatt az első töltések még kicsit esetlenül sikerültek, aztán sikerült ráérezni az autó logikájára. Ez főleg a visszaútra állt össze, ahol a reptéri kitérő és a Budapestig tartó utazás miatt már 1300 km-t kellett egy nap megtenni, és ezt is sikerült mindössze négy töltéssel abszolválni.

Nagyon kellemes meglepetés volt, hogy az autó akkumérete és szupergyors töltése tényleg az embert tette szűk keresztmetszetté, sosem éreztem azt, hogy a két-három órás etapok utáni negyed-fél órás megállások kényelmetlenül hosszúak lennének, sőt…

A másik pozitívum, amit ilyen hosszú út során lehetett leginkább megtapasztalni, hogy a mai vezetéstámogató rendszerek mennyi mentális terhet vesznek le az ember válláról. Hogy az autópályán haladva az adaptív tempomat tartja az előttünk haladótól a távolságot, a sávtartó kormányoz, a táblafelismerő az esetleges korlátozásokhoz igazítja a tempomat beállított sebességét. Nem csábított olvasásra vagy filmnézésre ez a fajta nyugalom, mégis sokkal kevésbé éreztem azt, hogy fáradok az út során.

Összességében nagyon kellemes útitárs volt az Ioniq 5 ezen a hosszú hétvégén, számomra abszolút bebizonyította, hogy tart már ott a technika ma, hogy a megye, de akár még az ország határán túlra is bátran el lehessen merészkedni különösebb para és tervezés nélkül – nyugat felé legalábbis biztosan.

Jöjjenek a számok a statisztikák kedvelőinek.

A Győr – Wipperfürth odaút 1019 kilométerét 11 óra 37 perc alatt sikerült megtenni, amely 88 km/h átlagsebességet jelent. Az autó mozgásban töltött 9 óra 45 percet (csak erre 105 km/h az átlagsebesség). Az 1 óra 52 perc teljes állásidőből a négy töltés összesen 1 óra 36 percig tartott. Az autó kijelzőjéről leolvasott százalékok alapján számítva 205 kWh energia fogyott el az akkuból, amely 20,1 kWh/100 km fogyasztást jelent. A töltőknél felvett energia ennél természetesen kb. 10%-kal több volt, a különböző veszteségek miatt.

Útközben a négy Ionity töltőoszlop összesen 176,1 kWh energiát számlázott ki. Zsomborék ezért 23.250 forintot fizettek Ionity Passport előfizetéssel. Érkezéskor 28% volt az akkuban, Győrből 100%-kal indultak, ezért ehhez hozzá kell még számolni 72 százaléknyi, azaz kb. 52 kWh energiát otthoni áron, amely bő 2000 forint. A 100 kilométerre eső költség az odaúton így kb. 2500 Ft volt. A lenti táblázatba érdekességképp Zsombor beírta azt is, mennyi lett volna az út közbeni töltési költség az Ionity alapcsomag (52.500 Ft), illetve a német EnBW szolgáltató alap (36.500 Ft), valamint kedvezményes (30.500 Ft) tarifája esetén is.

Helyben 177 kilométert autóztak, melynek költsége nem csak ingyenes volt, de rendkívül környezetbarát is, ugyanis marhatrágyából származó biogázból termelt villamos energia töltötte az autót. Erről alábbi cikkünkben olvashattok kicsit részletesebben.

 

A hazaút kerek 1300 kilométeresre sikerült, melyet rengeteg dugó és útlezárás lassított, különösen a sebességkorlátozás nélküli német autópályákon. A teljes utazási idő 16 óra 42 perc volt háztól házig, amely 78 km/h átlagsebességet jelent. Az állásidő 2 óra 51 perc volt, amelyből 2 óra 5 percen keresztül a töltés is ment. A közel 14 órás mozgásban töltött időre vonatkozó átlagsebesség 94 km/h volt.

A 30%-kal hosszabb hazaútra is elég volt 4 töltés, ami jól példázza, hogy odafelé túlságosan óvatosak voltak, három töltéssel lazán célba érhettek volna egy szűk fél órával előbb. Hazafelé az akku százalékos értékeiből számítva 245,7 kWh energia fogyott, amely 18,9 kWh/100 km átlagfogyasztásnak felel meg.

Út közben a 3 Ionity és egy enBW oszlop kijelzése szerint 201,7 kWh energiát vételeztek, melynek költsége Ionity Passport csomagban 26.800 forint volt, plusz a 9%-on hazaért autó teletöltése otthoni áramdíjjal további 2700 Ft lett volna, így a 100 km-re vetített üzemanyagköltség 2200 Ft. Az odaút esetében is felsorolt alternatív szolgáltatók, díjcsomagok esetén az árak: Ionity alapcsomag: 60.500 Ft, EnBW alapcsomag: 42.100 Ft, EnBW kedvezményes tarifa: 35200 Ft.

Érdekességképp a menetidőt ezúttal a repüléssel is pontosan össze tudjuk hasonlítani, mivel Zsombor családja Dortmundból ezt a közlekedési módot választotta a 15 órás autózás helyett. Reggel együtt indultak negyed 8-kor, mivel Zsombor vitte ki őket a reptérre. A család délután 1-kor ért haza, azaz 10 órával előbb, mint az Ioniq 5.

Ebben persze jelentős csalás, hogy ha nem kell a családot a reptérre vinni, akkor az autóút minimum 2 órával rövidebb lett volna, hiszen akkor Wipperfürthből egyenesen haza indul, nem tesz kitérőt Dortmund felé. Tehát egy kb. 1200 km hosszú úton a repülés transzferekkel, várakozásokkal háztól házig közel 6 órát vett igénybe, az autózás pedig kb. 15 órás.

Ha valakinek a fent kiragadott számok nem elég részletesek, böngéssze át az alábbi táblázatot. A hazaút végén szerepel egy szigetszentmiklósi Ionity teletöltés is, amelyre az utazás szempontjából nem volt szükség, reggelre a 11 kW-os AC töltő is feltöltötte volna az autót, de szerettünk volna meleg akkuval egy töltési görbét rajzolni, így Zsombor fáradtan még éjfél előtt bevállalt egy extra villámtöltést, ezúton is köszönjük.

 

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.