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
auto
2024. 05. 19. vasárnap

Hétezer kilométeres utazás Teslával Magyarországról Irakba

villanyautózás a gyakorlatban
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

Bevállalnál egy 7000 kilométeres Kis-Ázsiai utazást villanyautóval? Nyers Tamás és Vadász Zsolt megtette, egy Teslával útra keltek és meg sem álltak Irakig. Nem a töltések nehezítették meg az utazást, sokkal inkább a határátlépések miatt haladtak lassan, melynek oka az elektromos autó csomagtartójában lévő dízelmotor volt.

Olvasóink egy részének ismerősen cseng Nyers Tamás neve, ő üzemelteti ugyanis a Nova Futura Zrt. elektromosautó-töltőhálózatát és lelkes villanyautósként szinte minden találkozón megjelenik a fekete Tesla Model S-sel, melynek orrát egy ideje az őszre tervezett 18.000 kilométeres ázsiai utazás matricája díszíti. Részben erre az útra volt felkészülés a mostani 7000 kilométeres túra, ugyanis a nagy utazás utolsó szakaszának főpróbájaként is felfogható ez, nagyjából azonos útvonalon haladtak.

A túra azonban nem csak öncélú autózás volt. „A Trabant-expedició jelmondata mindig is az volt, hogy nem fordítunk kulcsot csak az utazás öröméért, hanem kell bele valami emberi vagy természetvédelmi jócselekedet is.” – mondta Vadász Zsolt, a Trabant-expedició vezetője, aki ezúttal a Tesla navigátora.

Zsolt volt a kapcsolat egy bajba jutott terepjárós utazóhoz, akinek autójában végleg megadta magát a motor Törökország túlsó végén, a Szíria határának közelében. Így a kellemest a hasznossal, azaz a segítségnyújtással összekötve indultak el a Teslával, a csomagtartóban egy dízelmotorral a hosszú útra, augusztus 23. reggelén.

A szállítmány miatt már a magyar-szerb határon megjelentek a nehézségek, a kamionok között kellett átlépni határt a megfelelő spediciós papírok birtokában. Másnap reggel már Bulgária fővárosából, Szófiából jelentkeztek. Törökországba már nehezebben engedték be a srácokat, ezúttal is a bontott motor okozta a problémát. Több napot várakoztak a senki földjén, mielőtt Törökországba léphettek volna.

Augusztus végére sikerült célba juttatni a motort, ennek örömére a kalandorok úgy döntöttek, ha már eddig eljutottak, miért ne mennének tovább Irak felé.

Ha valaki elektromos autóval indulna erre a vidékre, hasznosak lehetnek Tamás töltéssel kapcsolatos tapasztalatai is, melyekről röviden így nyilatkozott: „az út feléig plug&charge töltéssel jutottunk el és a törökországi szakaszra még otthon, pár perc alatt letöltöttem a szükséges applikációkat, regisztráltam a bankkártyám. Apróbb kellemetlenségek természetesen akadtak, amin én tapasztalt villanyautósként könnyedén átlendültem, hiszen az elmúlt 4,5 évben több mint 200.000 elektromos kilométert tettem meg.

Ilyen volt például, hogy az iraki kitérőnk alkalmával a Gazientep-Cizre közel 460 km hosszú szakaszán kizárólag AC töltők álltak rendelkezésre, így az utazási (pontosabban töltési) idő a Dahuk (iraki kurdisztán) felé tartó szakaszon némileg megnőtt.

Törökországban pedig mellőznünk kellett az egyik jelentős hálózattal rendelkező céget, mivel magyar telefonnal és magyar bankkártyával nem volt lehetséges náluk a töltés indítása. Ezért egy másik szolgáltató hálózatát használtuk, akik hihetetlenül profinak bizonyultak, az ügyfélszolgálat. a töltőhálózat és az applikáció terén egyaránt.”

A lelkes csapat hamarosan hazaérkezik, így egy részletesebb élménybeszámolóra a Villanyóra podcastba is szeretnénk vendégül látni őket. Addig pedig nézzétek meg a Trabant-expedíció Youtube csatornáján közzétett videós beszámolókat.

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.