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 Míg az ország több nagyvárosában elkezdték megvonni a zöld rendszámmal megkülönböztetett környezetkímélő autók kedvezményeit, addig Budapesten a mától hatályos parkolási szabályok továbbra is támogatják a helyben nem vagy kevésbé szennyező zöld rendszámos autók használatát. Ráadásul az általános időlimit sem vonatkozik rájuk. Frissítés (2023. november 29.): Egy olvasónk jelezte, hogy az időlimites zónában parkolva „A járművezető cselekményével megszegte a közúti közlekedés szabályairól szóló – többször módosított – 1/1975. (Il. 5.) KPM-BM együttes rendelet – továbbiakban: KRESZ – 41. § (5) bekezdésébe foglaltakat, mert a jelzőtáblával jelzett korlátozott várakozási övezetben óratárcsa használata nélkül várakozott.” … „a környezetkímélő járművek csak a várakozási díj megfizetése alól kapnak mentességet, más kedvezmény nem illeti meg őket. Így a várakozási övezetekben (fizető zóna) sem mentesülnek az ott elrendelt időkorlát alól, tehát ha egy várakozási övezetben 3 óra a megengedett leghosszabb várakozási idő, akkor az ilyen járművek is legfeljebb ennyi időt várakozhatnak azonos várakozóhelyen. Még inkább, nem mentesülnek az időkorlát alól a környezetkímélő járművek az olyan korlátozott várakozási övezetben, amelyet közlekedési jelzőtábla jelöl, és a KRESZ szabályi vonatkoznak rá.” A budapesti parkolás szabályait a Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének 30/2010-es (VI.4.) rendelete szabályozza. Ennek a 7. § 5. pontja a frissített, 2022. szeptember 5-től hatályos szövegezése változatlanul tartalmazza, hogy A várakozási övezetek területén, közúti várakozóhelyen a környezetkímélő (ezért a vonatkozó jogszabályokban meghatározott különleges – zöld alapszínű – rendszámmal rendelkező) gépkocsik után nem kell várakozási díjat fizetni. A cél tehát továbbra is az, hogy az autóval a városba érkezőket a környezetkímélő járművek használatára ösztönözzék. Így Budapest közterületein a parkolás a zöld rendszámos autókkal továbbra is ingyenes. Fontos azonban tudni, hogy vannak olyan utcának tűnő magántulajdonú útszakaszok, ahol a parkolási szabályokat, ennek megfelelően a díjakat is a tulajdonos/üzemeltető a közterületi parkolástól függetlenül határozhatja meg. Ezeket a szakaszokat táblák jelzik. A rendelet (illetve a jogalkotó) valamiért feltételezi, hogy minden környezetkímélő jármű fel van szerelve zöld alapszínű rendszámmal, teljesen megfeledkezve a más, többek között EU-s országokból érkező elektromos járművekről. Emiatt sajnos a szlovák vagy lengyel zöld alapszínű, illetve az osztrák és román zöld betűs rendszámmal felszerelt járművekre a fenti kitétel által megállapított kedvezmény nem vonatkozik. Az új rendelet egyszerűsítette és átláthatóbbá tette a parkolási övezeteket. A korábbi 27 terület helyett 4 zónára osztotta a várost, amelyekben egységesítette a díjfizetési időszakokat és a parkolás után fizetendő díjakat, illetve a parkolás időtartamára vonatkozó korlátozásokat: Várakozási övezet Díjfizetési időszak Fizetendő díj Időkorlát A 8 és 22 óra között 600 Ft/óra max. 3 óra B 8 és 20 óra között 450 Ft/óra max. 3 óra C 8 és 18 óra között 300 Ft/óra max. 3 óra D 8 és 18 óra között 200 Ft/óra nincs korlát A villanyautó tulajdonosok számára a legfontosabb információ, hogy az időbeni korlátozás a zöld rendszámos járművekre nem vonatkozik, mivel a rendelet 8. § 3. pontja a korlátozást csak a várakozási díjfizetés esetére határozza meg. Várakozási díjfizetés esetén legfeljebb a (2a) bekezdésben meghatározott időtartam-korlátozásnak megfelelő ideig lehet várakozni. Az övezetre meghatározott időtartam lejárta után a gépjárművel a várakozóhelyet el kell hagyni. A várakozási időtartam ismételt díjfizetéssel nem hosszabbítható meg. Az időbeni korlát egyébként nem új Budapesten, hiszen a rendelet korábban hatályos változatának első melléklete tartalmazott a belváros számos területére 3 és 4 órás korlátokat. Mától több városban kell fizetni a parkolásért zöld rendszámos autóval is Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!