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
auto
2024. 06. 18. kedd

Bűntetőeljárás is lehet a legújabb Tesla vizsgálat vége

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

A Reuters három forrásra hivatkozva úgy tudja, az amerikai igazságügyi minisztérium (DOJ) vizsgálatot folytat a Teslával szemben annak eldöntésére, hogy megtévesztették-e a fogyasztókat a vezetéstámogató rendszerük képességei kapcsán.

Túl hamar senki ne várjon döntést.

Tavalyi hír, frissen tálalva

A Reuters információ szerint az ügy egyébként még 2021-ben indult, azóta vizsgálja a minisztérium, hogy megtévesztőek voltak-e a vállalat állításai. A vizsgálat pontos tárgyának megítélése nem egyszerű a hírportál cikke alapján, ugyanis, mint a legtöbb általános sajtótermékben, több mondatban is keverednek az Autopilot és a Full Self Driving (FSD) szolgáltatások leírásai és a cég ezekkel kapcsolatos kommunikációi.

Lehet mégis az Autopilot a hibás, csak nem úgy, ahogy gondolták

Az írás szerint a minisztérium azután kezdett vizsgálódni, hogy több, mint egy tucatra nőtt azon balesetek száma, ahol használatban lehetett az Autopilot rendszer, a Tesla kettes szintű vezetéstámogatója. A lap felidézi, hogy a Tesla már 2016 óta hirdeti az Autopilot képességeit, Elon Musk pedig múlt héten a negyedéves pénzügyi jelentés konferenciahívásán azt mondta, hogy a FSD funkciójuk [Észak-Amerikában] az év végig olyan frissítést kap, amely alkalmassá teszi arra, hogy elvigye az utasokat munkába, egy barátjuk házához, vagy a boltba, anélkül, hogy a kormánykerékhez nyúlnának. A Reuters azt is felidézi, hogy az autógyártó honlapján jelenleg is van egy olyan videó, amely azt hirdeti, hogy azon a sofőr nem vezet, csak jogi okokból ül a volán mögött.

A Tesla rendszerének magyar nyelvű leírása, amelyet rendeléskor látunk.

A hírügynökség írásából nem derül ki azonban, hogy a vizsgálat az Autopilot, vagy az FSD termékek, esetleg mindkettő kapcsán folyik-e.

Azt azonban a lapnak nyilatkozó források hozzáteszik, hogy egy esetleges vádemelést nagyon megnehezítheti, hogy a Tesla többször, több helyen, kifejezetten figyelmezteti a fogyasztókat, hogy ezek a funkciók nem teszik önvezetővé az autót.

A Reuters idézi a Tesla honlapját, amely szerint a kezeiket mindig a kormányon kell tartani, és hogy a technológiát arra tervezték, hogy segítse a kormányzást, fékezést és gázadást, de nem teszik önvezetővé a járművet. A lap azt is megjegyzi, hogy az előbb említett konferenciahíváson Musk a mondatát úgy folytatta, hogy egyértelművé tette, nem azt mondják, hogy az autó a frissítés után képes lesz már arra, hogy sofőr, emberi felügyelet nélkül közlekedjen.

Részlet a Model 3 kézikönyvében található figyelmeztetések egyikéből.

Azt mi tesszük hozzá, hogy a Tesla járművei egyébként csak további, hasonló figyelmeztetések elfogadása után engedik aktiválni az Autopilot és FSD funkciókat, menet közben figyelik a sofőr kezei a volánon vannak-e, illetve most már a szemeit is követik, hogy az utat figyelik-e, és letiltják a rendszer használatát, ha nem figyel oda.

Kaliforniának nem tetszik a Tesla marketingje

A DOJ nyomozása azért kapott most különös visszhangot, mert az közlekedési hatóságok, mint a szövetségi NHTSA, valamint a kaliforniai DMV Autopilotot érintő vizsgálataival szemben itt akár büntetőeljárást is indíthatnak a cég egyes vezető tisztségviselői ellen. Persze, ahogy a cikknek nyilatkozó szakértő megjegyzi, a következmények között vannak más, ennél enyhébb opciók is, de az is lehet, hogy egyszerűen csak lezárják az ügyet.

Értelmetlen baleseti statisztikát tett közzé az amerikai hatóság

A Tesla egyébként hasonló, a fogyasztók megtévesztésről szóló pernek volt már részese Németországban is, de ott a céget nem találták hibásnak. A Reutersnek nyilatkozó szakértő szerint valószínű, hogy ahhoz, hogy a DOJ vádat emelhessen, olyan belső emaileket és kommunikációkat kellene felmutatnia a vizsgálatnak, amelyek azt bizonyítják, hogy a cég vezetői szándékosan megtévesztő állításokat fogalmaztak meg a rendszereik képességeivel kapcsolatban. A Reuters forrásai szerint jelenleg még nem áll úgy az ügy, hogy bármelyik irányba is döntés szülessen.

Elbukott a német Tesla per

Címlapkép: Black Tesla, Youtube

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.