PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 24. szerda

A Tesla első európai gyárában készülő autók jelenleg sokkal jobban hasonlítanak a sanghaji, mint austini testvéreikre, de ez hamarosan változhat.

Kérdés új aksik is járnak-e majd az új gyártástechnológiához.

A drónok mindent látnak

A berlini Model Y sorozatgyártása idén februárban kezdődött meg, és nyolc hónap alatt heti 2000-es darabszámot értek el az üzemben. Ezek az autók azonban nagyjából megegyeznek kínai testvéreikkel, ugyanis az LG által gyártott 2170-es, hengeres cellákra épül az akkupakkjuk, amelyeket, ha helytállóak az értesülések, konyhakészen szállít Berlinnek a sanghaji gyár.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9yZW50YmVuLmNvbS9odT91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnkmdXRtX21lZGl1bT1jaWtrJnV0bV9jYW1wYWlnbj12YV9wciZ1dG1faWQ9UFIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vcmVudGJlbi5jb20vaHU/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55JnV0bV9tZWRpdW09Y2lrayZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmFfcHImdXRtX2lkPVBSJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNy9yZW50YmVuLWN1dG91dC0yMDI0LTA3LTIyLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDcvcmVudGJlbi1jdXRvdXQtMjAyNC0wNy0yMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Ez egyben azt is jelenti, hogy ezeknek az autóknak még csak a vázszerkezet hátsó része készül présöntéssel, valamint nem rendelkeznek strukturális akkupakkal. A Tesla vezetőségének korábbi nyilatkozataiból úgy tűnik, hogy az első-hátsó présöntvény, közte a strukturális pakkal csak a 4680-as cellákkal kombinálva készül, köztes, 2170-es változat ebből nincs.

A Tesla legutóbbi negyedéves jelentésében volt azonban egy mondat, amely eddig nem kapott kellő figyelmet. Eszerint a cég azt tervezi, hogy

még idén bevezetik az első présöntvényeket és strukturális akkupakkokat a berlini gyárban is.

Ez persze nem feltétlenül jelenti majd a teljes átállást, hiszen Austinban is egymás mellett készül a két külön Model Y változat. Kérdés azonban, hogy milyen akkucellákkal történik majd mindez? A dolgok jelenlegi állása szerint ugyanis az új szerkezet és felépítés 4680-asokat kíván.

Nemzetközi bonyodalmat okozott a Tesla akkugyárról érkező hír

Amióta Amerika állami pénzek számolatlan öntésével magához édesgette az akkugyártókat, és kiderült, hogy a Tesla is Austinba irányít át olyan új gyártósorokat, amelyek eredetileg Berlinnek lettek rendelve, folyik a találgatás, hogy ez mit jelent a cég európai akkugyártása szempontjából. Egyes német sajtótermékek tudni vélték, hogy a berlini cellagyártás 2024-re csúszik emiatt, a vállalat azonban állítólag arról tájékoztatta a helyieket, hogy ez nem igaz, és bár Austiné a prioritás, a német tervek és céldátumok változatlanok.

A német akkugyár kívülről kész van. Forrás: Tobias Lindh, YouTube

Azt látjuk a drónvideókon, hogy a cellagyár kívülről készen van, de, hogy mikor indul be a gyártás, az nem nyilvános. A berlini strukturális akkupakkal készülő autókhoz azonban akkucella is kell majd, az pedig vagy innen, vagy Amerikából érkezik – ha nem számolunk azokkal a meg nem erősített pletykákkal, hogy már Sanghajban is folyik a 4680-asok próbagyártása.

A próbagyártás egyik darabja. Forrás: Tobias Lindh, YouTube

A válaszra kíváncsian várunk, de addig is bíztató jel, hogy Tobias Lindh a legújabb berlini drónvideóján lencsevégre kapta, hogy már folyik az új Model Y változat tesztgyártása – a fenti képen ugyanis a felső leselejtezett váz egyértelműen strukturális akkupakkot és első-hátsó présöntvényt használ.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.