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
auto
2024. 07. 27. szombat

Így működik a Tesla parkolóradar nélkül

A Tesla tavaly október óta parkolószenzorok nélkül szállítja autóit, de azt ígéri az ügyfeleknek, hogy az ultrahangos távolságérzékelők (USS) szerepét hamarosan átveszik a kamerák. Ezt a mozit persze már láttuk egyszer – vagy többször -, és a vége mindig az, hogy csak sok hónapos késéssel pótolják a hardveresen megspórolt funkciót, és még további hónapokig tart, mire az többé-kevésbé be is váltja az ígéretet. A köztes időben pedig, pestiesen szólva, a vevők szívnak.

Úgy tűnik a USS pótlék is ezt az utat járja be, de bíztató jel, hogy most először videón is látjuk működni.

Már most is fut a kód

Az OccupyMars Twitter fiók salvageEV’s névre keresztelt YouTube csatornájára került fel az a videó, amit a notateslapp.com nevű oldal dobott be a közösségi médiába a napokban. Ez utóbbi oldal már ismerős lehet olvasóinknak, mivel a Teslák következő szoftverfrissítéseinek részleteit rendszeresen tőlük szoktuk átvenni.

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

A YouTube csatornára egy hónapja kezdtek felkerülni az első videók, amelyek egy balesetesen, roncsként vásárolt piros Model 3-ról szólnak, amelyet éppen újjáépítenek a felvételek készítői. Az építés azonban bontással kezdődött, először eltávolították az első lökhárítót és a folyamat részeként természetesen kikötötték a régebbi példányban még szériában szerelt érzékelőket is. A kocsiba visszaülve azonban meglepve tapasztalták, hogy az autó továbbra is mutatja a garázsban lévő tárgyak és falak távolságát, és figyelmezteti a sofőrt.

Hogy kizárják a tévedés lehetőségét, kikötötték a radart is, majd később a kamerák eltakarásával erősítették meg, hogy bizony az autó a Vision rendszert használja a tárgyak távolságának érzékelésére. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy a kamerák leragasztása majd a ragasztó eltávolítása után a funkció nem mindig tért vissza, de amikor működött, akkor pontosnak tűntek a számai. Minderről videó is készült.

Az autó egyébként egy korábbi, 2022.28.2-es szoftvert futtatott, ami arra utal, hogy ez nem valami új frissítés, ami véletlenül kiment a roncsra, hanem a Tesla egy ideje a háttérben a még USS-sel szerelt autókon is futtatja a kódot, hogy az valós körülmények között hasonlítsa össze a kamerák által mért távolságokat és az ultrahangos érzékelők adatait. Ez a módszer megegyezik azzal, amit az FSD szoftver tanításánál követnek.

A kamerás megoldás egyik egyértelmű hátránya, hogy nem működik ha például a hátsó videókamera piszkos, vagy nagyon vizes – ez pedig elég gyakori. Sokan azt is kétlik, hogy a kocsi orra előtti kb. 90 centis részt le tudja-e majd kezelni a szoftver, mivel az ezt a területet kitakarja az első kamerák képéből  az autó eleje. Az FSD elmúlt évi fejlesztéseinek egyike az volt, hogy a program egyre részletesebben és egyre hosszabban emlékszik a már elhagyott útszakaszok képére, így valószínűleg ezt is azzal akarják áthidalni, hogy az autó előtti terület képét megjegyzi a számítógép, így áthidalja a holttér problémáját. Mivel az ultrahangos szenzorok eleve csak alacsony sebességnél működtek, ez haladás közben valószínűleg nem jelent majd problémát, hiszen mondjuk 20 km/h sebességnél 90 centit 0,16 másodperc alatt tesz meg az autó – ebben az időben kellene valaminek történnie a holttérben. Azonban egy parkolóból orral kihajtva lehetnek olyan ritka esetek, amikor az autó bekapcsolása és az elindulás között kerül valami, mondjuk egy házikedvenc, ebbe a térbe.

Természetesen – a házikedvencek veszélyeztetése nélkül – ezt majd mi is leteszteljük, ha kiadják az új szoftvert.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.