PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 22. hétfő

Majdnem négyezer liter víz kell egy autóhoz

Az elektromos autók kapcsán mostanában egyre többször hallunk az akkugyártás vízigényéről.

De mi a helyzet az autókéval?

Csökkenő tendencia

Elsőre talán furcsa lehet, hogy mégis miért kell ennyi víz egy autó legyártásához, és talán a fényezőüzem jut legelőször az ember eszébe, mint a probléma fő forrása. Bár kétség kívül ez a gyártási folyamat is ott van a listán, rendkívül vízigényes a fém alkatrészek gyártása, valamint a gyártósorok, a gépek folyamatos hűtése is.

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

Az európai autógyártók szövetsége most arról adott ki egy ábrát, hogy hogyan változott az elmúlt években az autógyártás vízigénye.

Az európai autógyártás vízigényének változása – sötétkék vonal. Forrás: ACEA

Az ábra szerint 2006-ban még körülbelül 5,4 m3 vizet használtak egy autó legyártáshoz, de ez mostanra nagyjából 3,8 m3-re csökkent. Ha ez így nem mond sokat, akkor írhatjuk 5400, illetve 3800 liternek is, de talán beszédesebb, ha beszorozzuk egy gyár termelésével.

Hogy hazai példával éljünk, az utolsó elérhető adatok szerint az esztergomi Suzukinál évi 108 ezer (2021) a kecskeméti Mercedesnél 135 ezer (2021) a győri Audinál pedig 171 ezer (2022) autó készül évente, ami a fenti átlaggal számolva rendre 410 millió,  513 millió, illetve 650 millió liter vizet jelentene. (Ettől persze az egyes gyártók valós számai eltérhetnek).

Ez, másfél literes palackokkal és 12 férőhelyes rekeszekkel számolva, 22,8 millió, 28,5 millió, illetve 36,1 millió rekesz ásványvíznek felel meg.

Bár ezek még mindig nagyon nagy számok, érdemes megjegyezni, hogy az autógyártás vízigénye 2006 óta 31 százalékkal csökkent, és mivel autóból is jóval kevesebb készül Európában, mint két évtizeddel ezelőtt, ezért a kontinens autógyárai feleannyi ivóvizet használnak, mint korábban. Az persze jó  kérdés, hogy mi történt 2020-2021-ben ami miatt újra emelkedni kezdett a már 3,3 köbméterre eső átlag, de erről nem szól az ACEA híre. Talán a kisautók rohamos visszaszorulása áll a háttérben?

Az autógyártók egyébként folyamatosan dolgoznak a vízszükséglet csökkentésén, és egyes márkák rendkívül ambiciózus terveket fogalmaztak meg, a mostani érték felére, harmadára faragását zászlajukra tűzve. Az egyik eszköz ehhez a felhasznált víz tisztítása, a párolgás csökkentése, és az újbóli használat, de egyre több helyen használják fel a tisztított esővizet is az ivóvíz helyett.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.