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
auto
2024. 04. 17. szerda

Hét meghatározó trend a 2022-es kínai autópiacon

elektromos autó
2023. 02. 05 - Nauner Csaba - 0

Hét jól látható irányzat határozta meg tavaly a kínai autópiacot, és várhatóan az idei évet is ezek fogják leginkább befolyásolni. Már közhely, hogy Kína a világ legnagyobb autópiaca, és lassan kétszer annyi elektromos autót adnak el ott, mint Európában és az USA-ban együttesen.

Nio EC7

1. 2022-ben az összes gépjármű eladása enyhén növekedett

A tavaly év során Kínában 26,86 millió helyben gyártott gépjárművet adtak el, ami 2,1 százalékos növekedés 2021-hez viszonyítva. Az év első felében, főleg áprilisban a Covid lezárások miatt visszaestek az eladások, amire a központi kormányzat a benzines járművek vásárlását terhelő 10 százalék fogyasztási adó megfelezésével reagált. Az új energia járművek (NEV: new energy vehicle) után eddig sem kellett fogyasztási adót fizetni. Ezután felpörögtek az értékesítések, de novemberben ismét zuhantak az újabb lezárások és az ezek elleni tiltakozásokból adódóan, ami után decemberben némi korrekcióval zárták az évet. 2023-ban hasonló, kisebb, 3% körüli növekedésre számítanak Kínában, 27,7 millió gépjármű belföldi eladását várják.

2. A személyautók piaca az állami beavatkozásnak köszönhetően gyorsabban nőtt

Ennél lényegesen jobban nőtt a személygépkocsik piaca, így a CAAM (Kínai Autógyártók Szövetsége) jelentésében már 23,563 millió eladott jármű szerepelt. Ez 9,5 százalékkal magasabb a tavalyi értéknél. A haszongépjárművek piaca viszont rosszul teljesített, mindössze 3,3 milliót adtak el, ami 31,2 százalékos visszaesés 2021-hez képest. A helyben gyártott autókon kívül 757 ezer importált személyautót is eladtak, ami 19 százaékkal kevesebb mint 2021-ben.

3. A részben vagy teljesen elektromos (NEV) járművek eladása csaknem megduplázódott

Az előzőeknél jóval gyorsabban nőttek az új energia járművek eladásai: 2022-ben 6,887 millió BEV, PHEV és FCV járművet értékesítettek, ami 93,4 százalékos növekedéssel csaknem duplája az előző évi adatnak. A NEV járművek részesedése a teljes autópiacon 25,6%.

Changan Deep Blue SL03 (forrás: autohome.com)

A BEV (akkumulátoros, tisztán elektromos) járművek értékesítése 81,6 százalékos növekedéssel elérte az 5,365 milliót, PHEV (hálózatról tölthető hibrid) és EREV (hatótávnövelő benzinmotorral ellátott elektromos) járművekből pedig 151,6 százalékkel fogyott több, elérve az 1,518 milliós szintet. Üzemanyagcellás autóból 112,8 százalékkal több, 3 ezer talált gazdára 2022-ben.

4. Az ICE járművek piaca csökken

A hagyományos üzemű személyautók piacát a vegyesvállalati márkák dominálják, a tíz legnagyobb eladást elérő márka közé csak 2 kínai jutott be, 8 nemzetközi márkával szemben. A benzines járművek eladása azonban a 2017-es csúcs óta folyamatosan csökken, tavaly nagyjából 9 millióval volt kevesebb mint öt éve.

A zömében hagyományos benzinüzemű járműveket és öntöltő hibrideket forgalmazó márkák közt a szerencsésebbek stagnálnak, jó részük eladása csökken. A legkevésbé sikeres külföldi márkák kivonulnak a kínai piacról, a Suzuki majd a Renault és a DS után tavaly a Jeep következett, de rezeg a léc a Peugeot-nál, Citroënnél és a Škodánál is. Kínai márkák sora is kénytelen lehúzni a rolót, így tettek az elmúlt években a klónozós cikkek kedvencei, a Landwind, a Brilliance, a Zotye, a Lifan és a Borgward. Év végére a hatodik legnagyobb villanyautós start-up, a Weltmeister is fizetésképtelenné vált.

5. A kínai autópiacon a hazai márkájú járművek aránya növekszik

A kínai márkájú járművek aránya tavaly 5,4 százalékpontos növekedéssel elérte a 49,9 százalékot. Az elmúlt két évtizedben ez a részesedés 30-40 százalék közt ingadozott. Összesen 11,766 millió kínai márkájú személyautót adtak el belföldön, ami 22,8 százalékkal több mint egy évvel korábban.

Összes eladott autó márkák szerint, hagyományos benzines és elektromos együtt:

Pozíció Márka 2022 (db) 2022/21 2021 Pozíció 2021-ben
1 Volkswagen 2 292 108 5.8% 2 165 431 1
2 Toyota 1 835 501 10.8% 1 656 053 2
3 BYD 1 794 216 145.8% 730 093 10
4 Honda 1 391 348 -8.8% 1 525 437 3
5 ChangAn (incl. Chana) 1 081 350 8.5% 996 775 6
6 Geely 892 047 -17.0% 1 074 672 4
7 Nissan 826 803 -17.3% 1 000 309 5
8 Wuling 727 061 -11.1% 818 041 8
9 Buick 662 943 -20.0% 828 630 7
10 Chery 648 844 -0.4% 651 230 12
11 BMW 643 650 -1.3% 651 999 11
12 GAC 616 412 36.8% 450 734 17
13 Mercedes 615 356 2.7% 598 935 14
14 Audi 584 123 -9.2% 643 500 13
15 Haval 528 027 -31.4% 770 008 9
16 Tesla 439 770 -7.0% 473 103 15
17 DongFeng 423 212 10.2% 383 996 18
18 Hongqi 296 344 -1.4% 300 600 21
19 Roewe 285 389 -18.5% 350 280 20
20 MG 252 692 -44.6% 456 312 16

A Honda, a Nissan és a Buick jelentős piacot vesztett, míg a Mercedes, az Audi és a BMW stagnál vagy kismértékben visszaesett. A CAAM szerint a Tesla nagykereskedelmi eladásai is visszaestek, de kiskereskedelmi eladásai az előző évhez viszonyítva nőttek.

A nagyobb kínai gyártók hagyományos, nagy márkái is vesztettek piacukból, itt a magyarázat a Geely, Changan, Chery és részben a Great Wall és a SAIC esetében is az új, jobbára elektromos márkáik előretörése:

  • a Geelynél a Geometry, a Zeekr és a Livan,
  • a Cherynél a Jetour és az Exceed,
  • a Changannál a Cos, az AvatR és a Shenlan,
  • a Great Wall Haval esetében a Tank, a Wey és az Ora.

A SAIC-nál is vannak új elektromos márkák, mint az IM Auto és a Feifan, de náluk az export is nagy kapacitást vesz el a hazai piactól.

MG4

 

Kínában a külföldi márkák (a Tesla kivételével) központi szabályzók által korábban megkövetelt módon kínai cégekkel közös vegyesvállalatokban gyártják autóikat. A szabályozást folyamatosan enyhítik, de máig csak a Tesla rendelkezik 100%-os tulajdonú vállalkozással. Egy-egy nagyobb márka, mint a VW, Toyota vagy a Honda két-két különböző vegyesvállalattal is rendelkezik.

Az autógyártó vállalkozások termelése (belföldi értékesítés+ export együtt) ezer db:

Pozíció Gyártó Gyártás (ezer db) Növekedés
1 BYD 1 863 153,5%
2 FAW VW 1 802 0,1%
3 Geely 1 433 7,9%
4 Changan 1 379 15,6%
5 SAIC VW 1 321 6,4%
6 SAIC GM 1 170 -12,2%
7 Chery 1 148 32,7%
8 SAIC-GM-Wuling 1 098 5,6%
9 GAC Toyota 1 005 21,4%
10 Dongfeng Nissan 921 -14,8%
11 Great Wall 881 -15,9%
12 FAW Toyota 835 0,4%
13 SAIC PV 827 0,2%
14 GAC Honda 742 -4,9%
15 Tesla 721 52,4%

A Volkswagen kínai leányvállalatai, a FAW-VW és a SAIC-VW közel harminc évig vezették a listát, először fordul elő, hogy kínai gyártó végzett az első helyen.

Két-két kínai vállalkozása által gyártott autókat összesítve tavaly még a márkák közt a Volkswagen és a Toyota is a BYD előtt végzett. Idén várhatóan ott is a kínaiak lesznek a lista elején.

6. A hagyományos kínai autógyártók törnek előre az elektromos autók gyártásában

Európában és a világsajtóban is a Nio, az Xpeng és esetleg a LI Auto a legtöbbet emlegetett kínai elektromos autó gyártó. Az eladási listán azonban a hagyományos nagy kínai autógyártók megelőzik az új autógyártó vállalkozásokat, nem csak az összes autó, hanem a villanyautók között is.

Elektromos autók gyártóinak Toplistája:

Pozíció Gyártó Mennyiség (db)
1 BYD 1 857 554
2 Tesla 710 865
3 SGMW 612 140
4 Geely Auto 328 727
5 GAC Aion 271 156
6 Changan 241 518
7 SAIC PV 230 729
8 Chery 223 182
9 Neta 152 073
10 LI Auto (Lixiang) 133 246

A BYD, Geely, SAIC, Changan, Chery, GAC – a hagyományos kínai autógyártók sikeresen állítják át gyáraik termelését egyre nagyobb arányban elektromos modellekre, a BYD áprilisban le is állította a hagyományos járművek gyártását. Nagyszámú elektromos hajtású autót állítanak elő a Dongfeng különböző vállalatai is, tavaly összesen 3-400 ezret, és köztük van a hozzánk érkező Dacia Spring is. A Great Wall és a Honqi-ról is ismert FAW is sikeresen dolgozik autói villamosításán.

A világszerte ismert új vállalkozások, mint a Nio vagy az Xpeng 2022-ben csak a lista középmezőnyében végeztek Kínában.

Xpeng G9

 

A legnépszerűbb modellek közt a BYD Song, ami BEV és PHEV változatban is kapható, a lista élén végzett. Még két BYD  modell, a Qin Plus és Han szedánok a 6-7 helyen zártak, a dobogó 3. helyét a Wuling Mini szerezte meg a benzines VW Lavida és Tesla Model Y előtt.

Sorszám összes autó Modell Eladott (db) Sorszám elektromos
1 BYD Song PLUS 459 424 1
2 Nissan Sylphy 446 492
3 Wuling Hongguang MINI EV 443 384 2
4 VW Lavida 361 734
5 Tesla Model Y 315 314 3
6 BYD Qin PLUS 308 368 4
7 BYD Han 273 221 5
8 Toyota Camry 261 084
9 Toyota Corolla 260 425
10 Haval H6 250 120
16 BYD Dolphin 204 895 6
18 VW Passat 194 715
19 BMW 5-Series L 171 443
20 Toyota RAV4 167 965
21 BYD Yuan PLUS 167 731 7
24 Honda Civic 159 725
29 BYD Tang 150 085 8
30 VW Tiguan 149 842
32 Mercedes C-Class L 146 033
33 Mercedes GLC 145 832
34 BMW 3-Series L 141 888
35 Mercedes E-Class L 140 802
40 Audi A4L 131 589
46 Tesla Model 3 124 456 9
49 Audi A6L 119 704
50 GAC Aion Y 119 687 10
52 GAC Aion S 115 655 11
69 Neta V 96 911 12
70 Chery QQ Ice Cream 96 529 13
72 Chery Little Ant (eQ1) 95 382 14
75 ChangAn Benben 92 053 15
76 Hyundai Elantra (new) 90 917
79 VW Golf 87 105
87 LI One 78 791 16
91 Dongfeng Aeolus E70 74 360 17
93 Zeekr 001 71 941 18
97 Audi A3 70 850
99 Audi Q3 68 628
106 Ora Good Cat 63 152 19
107 Mazda3 Axela 63 100
108 BYD Destroyer 05 62 095 20
109 Leap Motor T03 61 919 21
112 Ford Mondeo 59 868
114 Xpeng P7 59 066 22
116 AITO M5 56 855 23
122 Geometry A 53 361 24
125 BYD Seal 51 200 25
126 Neta U 50 927 26
127 BMW X5 50 220
128 Roewe Clever 49 960 27
133 Dongfeng Aeolus EX1 46 865 28
134 VW ID.4 CROZZ 46 702 29
140 Sehol E10X 44 387 30
141 Leap Motor C11 44 371 31
145 Venucia D60 EV 42 122 32
146 NIO ES6 42 012 33
162 VW ID.4 X 35 285 36
192 VW ID.6 CROZZ 26 856 46
196 BMW iX3 26 009 47
203 VW ID.3 24 452 49
211 VW Polo 23 163
213 NIO ET7 23 046 50
264 Geometry C 16 088 63
280 NIO ES8 14 380 67
291 BMW i3 13 440 68
298 Voyah Free 11 836 69
299 NIO ET5 11 813 70
370 Xpeng G9 6 373 86
375 Ora Lightning Cat 6 042 89
377 Honda e:NS1 5 855 90
392 Ford Mustang Mach E 4 860 97
393 Leap Motor C01 4 815 98
397 Smart #1 4 606 101
408 Audi Q4 e-Tron 4 000 106
410 GAC Aion LX 3 990 107
411 Mercedes EQB 3 989 108
427 Mercedes EQC 3 427 114
430 Mercedes EQA 3 316 116
447 Toyota bZ4X 2 790 121
454 MG Mulan 2 685 122
461 Aiways U5 2 404 123
462 Cadillac Lyriq 2 378 124
479 Mercedes EQE 1 664 129
515 Volvo C40 896 139
516 Audi e-Tron 891 140
521 Mitsubishi Airtrek 850 141

Forrás: bestsellingcarsblog.com

A lista közepe inkább a benzineseké, a villanyautók közt 29., összesítésben 135. a VW ID4 Crozz, míg az ID4 X a 36. (162.) helyen, a két ID 4 együtt a 16. (85.) hely körül lenne.

Érdekes, nem csak az európai villanyautók vannak a lista vége felé mint az Audi e-tron, a Volvo C40  vagy a Mercedes EQC, hanem az Európában népszerű kínai modellek is, mint a Nio ES8, a Voyah Free, az MG Mulan vagy az Aiways U5 is.

7. Az export az előző évhez hasonló mennyiséggel, de csökkenő arányban növekszik

A kínai autóexport éveken keresztül évi 1 millió jármű környékén ingadozott, aminek mintegy harmada haszongépjármű volt. A célpiac elsősorban Dél-Amerika, a Közel-Kelet, a szovjet utódállamok és a szomszédos délkelet-ázsiai országok voltak. 2021-ben aztán csaknem megduplázódott a mennyiség, és megjelent az európai export is. A Tesla és a Renault révén százezres nagyságrendben szállítottak Európába a multinacionális cégek is Kínában gyártott villanyautókat, így Kína Dél-Koreát megelőzve a harmadik legnagyobb autóexportőr lett.

2022-ben folytatódott az előző évi tendencia, nagyjából 50%-kal kétmillióról hárommillió fölé emelkedett a külföldre szállított, Kínában gyártott járművek száma. Kína Németországot is megelőzte, Japán mögött a második legnagyobb autóexportőrré vált.

Gyártó 2022-es export (ezer db)
SAIC 906
Chery 452
Tesla 271
Changan 249
Dongfeng 242
Geely 198
Great Wall 173
JAC 115
BAIC 110
Sinotruck 83

Mi várható 2023-ban? Januártól megszűnt az elektromos BEV és PHEV autók vásárlási támogatása és az ICE autók fogyasztási adókedvezménye is. Ez várhatóan csökkenteni fogja a vásárlásokat. A pekingi kormány arra számít, hogy ez a csökkenés átmeneti és kismértékű lesz, március-április körül visszaállnak az ideihez hasonló eladások, majd év végére az autópiac valamennyivel tovább növekszik. A NEV járművek aránya várhatóan tovább emelkedik, az eladások elérik majd a 8-10 milliót és arányuk meghaladja az összes autóeladás 35 százalékát.

BYD Atto 3, Kínában BYD Yuan Plus

Az export is csökkenő mértékben, de tovább nő, és a fő kérdés az lesz, hogy megelőzi-e Japán autóexportját, ami 2022-ben az előzetes számok szerint 4,2 millió volt. A SAIC közel egymillió, a Tesla, a BYD és a Chery nagyjából fél-félmillió autót szállíthat külföldre. A Dongfeng, Changan, Great Wall és a Geely negyedmillió autót exportálhat – vagyis a nyolc legnagyobb külföldi eladással rendelkező cég 3,5 millióval részesedhet a négymillió körüli kínai autóexportból.

Nauner Csaba