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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Az amerikai kormányzat IRA nevű programja többek között átszabta az elektromos autók vásárlásának támogatási rendszerét is, ám a részletes szabályozás késett.

Az április 18-tól életbe lépő új feltételek sok típusnál nullára csökkentették a támogatás mértékét.

Vége az átmenetnek

Az új támogatási rendszer fő működési elve, hogy azon járművek vásárlói igényelhetik azt, amelyek legalább részben Észak-Amerikában készültek. Kicsit részletesebben, nem csak az autók, de az aksik, illetve azok alapanyagainak bizonyos része is az Egyesült Államokban, vagy az országgal szabadkereskedelmi megállapodást kötött országban kell, hogy gyártásba kerüljenek, hogy a teljes összeg elérhető legyen.

Mivel azonban – többek között az EU tiltakozása miatt – a pontos feltételek kidolgozása késett, ezért január 1-től egy átmeneti állapot lépett életbe, amikor minden elektromos és plug-in hibrid a hajtásláncra meghatározott maximális támogatásra volt jogosult.

Az arany életnek azonban vége van, most április 18-tól életbe léptek a végleges követelmények, ami alig hagyott jogosult típust a piacon.

Forrás: fueleconomy.gov

Így a Ford E-Transit valamint a Mustang Mache-e minden verziója, és a Tesla Model 3 alap változata mostantól csak a támogatás felére jogosult, mivel akkumulátorai nem felelnek meg a követelményeknek.

Ennél is rosszabbul jártak azonban

az Audi, a BMW, a Genesis, a Hyundai, a Kia, a Nissan, a Rivian, a Volvo és a Volkswagen plug-in hibrid és tisztán elektromos autói, ezek ugyanis jelenleg egyetlen fillérre sem jogosultak, így akár 7500 dolláros árhátrányba is kerülhettek.

A lista a jövőben természetesen változhat, és azt is látni, hogy szinte minden márka dolgozik azon, hogy a gyártás helyének, vagy a beszállítólánc módosításával megfeleljen a felételeknek.

Dominancia

A hírhez kapcsolódik, hogy nemrég váltak elérhetővé a Cox Automotive és a Kelley Blue Book jóvoltából az amerikai villanyautó eladások első negyedéves adatai.

Q1 2023 Q1 2022 Változás Piaci részesedés
Tesla 161.630 129.743 24,6% 62,4%
Chevrolet 19.700 358 7,6%
Ford 10.866 7.706 41,0% 4,2%
VW 9.758 2.755 254,2% 3,8%
Rivian 7.946 1.227 547,6% 3,1%
Hyundai 7.592 10.302 -26,3% 2,9%
BMW 6.585 1.216 441,5% 2,5%
Kia 6.242 9.019 -30,8% 2,4%
Nissan 5.214 4.371 19,3% 2,0%
Mercedes 5.053 2.091 141,7% 2,0%
Audi 4.438 3.252 36,5% 1,7%
Polestar 3.196 1.490 114,5% 1,2%
Volvo 2.032 1.641 23,8% 0,8%
Toyota 1.698 0,7%
Porsche 1.527 1.925 -20,7% 0,6%
Lucid 1.368 460 197,4% 0,5%
Subaru 1.359 0,5%
Cadillac 968 0,4%
Mini 833 689 20,9% 0,3%
Genesis 512 0,2%
Lexus 185 0,1%
Vinfast 110 0,0%
Jaguar 53 154 -65,6% 0,0%
Mazda 15 180 -91,7% 0,0%
GMC 2 99 -98,0% 0,0%
Brightdrop 0 19 0,0%
Összesen: 258.882 178.697 44,9% 100%

Az elektromos autók eladása 45 százalékot emelkedett 2022 azonos időszakához képest, de az USA még mindig az EU és Kína mögött kullog, mivel a 3,6 millió újautónak csak 7%-a volt tisztán elektromos.

A márkák tekintetében a 2022-es alacsony, egy-két ezres eladásokhoz képest látunk pár jól festő százalékos értéket, de a szakadék a Tesla mögött még mindig hatalmas – az autógyártó a piac 62 százalékát tette ki, azaz az összes márka együtt sem adott el annyi elektromos autót, mint ők.

Q1 2023 Q1 2022 Változás Piaci részesedés BEV a gyártó amerikai eladásaiban
Tesla 161.630 129.743 24,6% 62,4% 100,0%
GM 20.670 476 8,0% 3,4%
VW 15.723 7.932 98,2% 6,1% 11,2%
Hynudai-Kia 14.346 19.321 -25,7% 5,5% 3,8%
Ford 10.866 7.706 41,0% 4,2% 2,3%
Rivian 7.946 1.227 547,6% 3,1% 100,0%
BMW 7.418 1.905 289,4% 2,9% 8,2%
Geely 5.228 3.131 67,0% 2,0% 18,1%
Nissan 5.214 4.371 19,3% 2,0% 2,4%
Mercedes-Benz 5.053 2.091 141,7% 2,0% 6,7%
Toyota 1.883 0,7% 0,4%
Lucid 1.368 460 197,4% 0,5% 100,0%
Subaru 1.359 0,5% 0,9%
Vinfast 110 0,0% 100,0%
JLR 53 154 -65,6% 0,0% 0,3%
Mazda 15 180 -91,7% 0,0% 0,0%
Összesen: 258.882 178.697 44,9% 100%

Csoport szintes sem sokkal jobb a helyzet, a GM a második 8 százalékkal, a Volkswagen pedig feljött a harmadik helyre 6,1 százalékkal.

Meglepő, de negyedével estek a Hyundai-Kia csoport elektromos eladásai, a legnagyobb csökkenést a Jaguár és a Mazda produkálta.

Q1 2023 Q1 2022 Változás Piaci részesedés
Tesla Model Y 95.362 71.358 33,6% 36,8%
Tesla Model 3 54.954 46.707 17,7% 21,2%
Chevy Bolt EV/EUV 19.700 358 7,6%
VW ID.4 9.758 2.755 254,2% 3,8%
Tesla Model X 6.465 6.488 -0,4% 2,5%
Rivian R1T 6.213 1.164 433,8% 2,4%
Hyundai Ioniq5 5.736 6.244 -8,1% 2,2%
Ford Mustang Mach-E 5.407 6.734 -19,7% 2,1%
Tesla Model S 4.849 5.190 -6,6% 1,9%
Ford F-150 Lightning 4.291 254 1,7%
BMW i4 3.947 856 270,9% 1,2%
Mercedes EQS 3.877 2.091 85,4% 1,5%
Kia EV6 3.392 5.281 -35,8% 1,3%
Polestar 2 3.196 1.490 114,5% 1,2%
Nissan Ariya 2.860 1,1%
Kia Niro 2.850 3.738 -23,8% 1,1%
Nissan Leaf 2.354 4.371 -46,1% 0,9%
BMW iX 2.351 347 577,5% 0,9%
Audi Q8 e-tron 2.261 3.252 -30,5% 0,9%
Audi Q4 e-tron 2.177 0,8%
Toyota BZ4X 1.698 0,7%
Hyundai Kona 1.634 514 0,6%
Porsche Taycan 1.527 1.925 -20,7% 0,6%
Lucid Air 1.368 460 197,4% 0,5%
Subaru Solterra 1.359 0,5%
Rivian EDV700 1.181 13 0,5%
Ford E-Transit 1.168 718 62,7% 0,5%
Volvo XC40 1.025 1.340 -23,5% 0,4%
Volvo C40 1.007 301 234,6% 0,4%
Cadillac Lyric 968 0,4%
Mercedes EQB 833 0,3%
Mini Cooper 833 689 20,9% 0,3%
Rivian R1S 552 50 0,2%
Genesis GV60 512 0,2%
Mercedes EQE 343 0,1%
BMW i7 290 0,4%
Hyundai Ioniq6 222 0,1%
Lexus RZ 185 0,1%
Vinfast VF8 110 0,0%
Jaguar I-Pace 53 154 -65,6% 0,0%
Mazda MX-30 15 180 -91,7% 0,0%
GMC Hummer 2 99 -98,0% 0,0%
BMW i3 0 9 0,0%
BMW i8 0 4 0,0%
Brightdrop Zevo 600 / 400 0 19 0,0%
Hyundai Ioniq 0 3.544 0,0%
Összesen: 258.882 178.697 44,9% 100%

A típusok rangsorában a két kis Tesla után a harmadik a Chevy Bolt család, amely alacsony árával hódít, és negyedik helyre erősödött a Volkswagen ID.4,amelyet most már Amerikában gyártanak a helyi piacra.

A legnagyobb vesztesek a Ford Mustang Mach-e, a Kia Niro EV és EV6, a Hyundai Ioniq 5, a Nissan Leaf, az Audi Q8 e-tron, a Porsche Taycan, a Volvo XC40, a Jaguar I-Pace,  Mazda MX-30 és a GMC Hummer EV voltak, de a Ford F-150 Lightningból is mindössze 4300 fogyott, az előző negyedéves 15 ezres darabszám után.

Emlékeztetőül, ezek az eredmények a támogatás változása előtt születtek, a második negyedévet pedig nagyban átrendezheti az új rendszer.

Így kell elszúrni az állami támogatást

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.