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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Már egy ideje köztudott, hogy az elektromobilitás fejlődése sok más autómárkához hasonlóan a Minit is egy alapos átalakulás küszöbére küldte. A BMW Csoporthoz tartozó ikonikus brit kisautógyártó immár kínai segítséggel tör a villanyautók felé, s legújabb modelljéhez már a BMW és a Great Wall Motor által közösen alapított Spotlight Automotive fejlesztette a teljesen elektromos modellek alá való padlólemezt.

A Mini két villanyautót is bemutatott tegnap, ezek egyike a háromajtós Mini Cooper, a márka legelső villanyautójának új, ötödik generációja. Az autó az úgynevezett Characteristic Simplicity dizájnnyelvezet jegyében készült, amely a márkára jellemző stílusjegyek, például a kerek fényszórók és a nyolcszögletes arcmaszk megőrzését helyezi előtérbe, miközben modernebb, fiatalosabb kisugárzással vértezi fel a kisautót. A Mini hozzáteszi, hogy a modern formanyelv kiváló aerodinamikai tulajdonságokkal is rendelkezik: a 0,28-as légellenállási együttható kimagaslónak számít a kisautók szegmensében.

Az új külső dizájn már nem tartogat túl sok újdonságot azoknak, akik látták a tavasszal kiszivárgott fotókat, az utastér azonban mostanáig elrejtőzött a kíváncsi szemek elől. A Mini tervezői meglehetősen minimalista megközelítést választottak, az utastér látványát gyakorlatilag a 9,4 colos, kerek OLED központi érintőkijelző, az alatta húzódó újratervezett kapcsolósor, és a kormánykerék dominálja. A központi kijelzőn futó MINI 9.0 operációs rendszer a BMW Group saját fejlesztése, amely az Android Open Source Project (AOSP) szoftvercsomag alapjaira épül.

A Mini Cooper új nemzedékéből eltűnt a váltókar, így felszabadult némi tárolóhely a középkonzolon. A megnövelt pohártartók mellett egy nagyméretű, nyitott tárolórekesz is helyet kapott, illetve több hely jut a vezeték nélküli okostelefon-töltésnek is. A hátsó ülések 60:40 arányban dönthetők, amellyel az alapesetben 200 liter térfogatú csomagtér akár 800 literesre is bővíthető.

A brit prémiummárka első teljes értékű, hangalapú asszisztensének köszönhetően az új MINI Cooper számos funkciója már hangutasításokkal is vezérelhető. A MINI Intelligent Personal Assistant a „Hey MINI!” vezérszavak kimondásával vagy a kormánykeréken található push-to-talk gomb megnyomásával aktiválható.

A megújult Mini Coopert két hajtáskonfigurációban rendelhetik majd a vásárlók: a Mini Cooper E 135 kW/184 lóerő maximális teljesítményre képes elektromos motorja 290 Nm csúcs forgatónyomatékot állít elő, amellyel 7,3 másodperc alatt gyorsítja fel az autót álló helyzetből 100 km/órás sebességre. 40,7 kWh kapacitású nagyfeszültségű akkumulátorával egyetlen feltöltésével 305 kilométer hatótáv várható.

A 160 kW/218 lóerő maximális teljesítményű MINI Cooper SE modell ezzel szemben 6,7 másodperc alatt sprintel fel 0-ról 100 km/órára, csúcs forgatónyomatéka 330 Nm. Ez a változat az 54,2 kWh kapacitású energiatároló egység egyetlen feltöltésével 402 kilométer megtételére is képes lehet a WLTP szabvány szerint.

Az új MINI Cooper az AC töltéshez 11 kW-os fedélzeti töltőt biztosít, de a töltés egyenáramon (DC) a MINI Cooper E modell esetében akár 75 kW-os, míg a MINI Cooper SE modell esetében akár 95 kW-os teljesítményű is lehet.

Sajtóértesülések szerint az új Mini Cooper alapára 32.900 euró (12,6 millió forint) lesz majd, az SE változatért pedig további 4000 eurót (mintegy másfél millió forint) kell pluszban kifizetni.

Bemutatkozott a tisztán elektromos Mini Countryman

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.