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
auto
2024. 11. 03. vasárnap
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

A premierje után fél évvel már 200.000 előrendelésről adott hírt a gyártó, és 2021 végén le is állították a foglalások befogadását, mondván nincs értelme tovább növelni a sort, amíg ilyen szűkösek a gyártási kapacitások. Az eredeti évi 80 ezres gyártási tervet így idén év elején megduplázták és erre a gyárat is felkészítették.

Hogy akkor hogyan fogyhattak el a vevők 33 ezer darab leszállítása után az talány. Ötleteink azért vannak.

Változó piaci igények

Az Automotive News iparági szaklap tudta meg beszállítói forrásokból, hogy a Ford arról tájékoztatta a napokban partnereit, hogy a korábbihoz képest a felére csökkenti az F-150 Lightning tervezett gyártását 2024-ben. Az autógyártó „változó piaci igényekkel” magyarázza a lépést.

Az elektromos Ford F150 Lightning gyártósora.

A Lightning gyártása 2022 áprilisában kezdődött meg, és az első év végéig 13 ezer darabot szállítottak le belőle. 2023 első 11 hónapjában 20 ezret vettek át a vásárlók az elektromos pickupból.

Bár egyes autógyártók és piaci elemzők a vészharangokat kongatják, a villanyautók eladásai idén rekordot döntöttek az Egyesült Államokban, 50 százalékos növekedés után az előző hónapban, most először, átlépték az egymillió darabot is. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden gyártó minden terméke egyformán népszerű, és az sem kizárt, hogy jövőre lassul a növekedés üteme.

Ennek több oka is lehet.

Az elmúlt két évben az USA-ban is magas volt az infláció, összesen 20 százalékot ért el, és az autók árai még ennél is jobban növekedtek. Külön probléma, hogy az amerikai piacon jellemző független kereskedések sokszor több ezer dolláros kereskedői felárat számolnak fel az autókra. Számos beszámolót lehetett olvasni a közösségi médiában olyan esetekről amikor több tízezer dollárt számolt fel a kereskedés – így pont a Lightningnál láttunk 91 ezres gyártói ajánlott árról 145 ezresre, vagy 93 ezerről 143 ezerre ugró végső összeget.

Visszatáncolhatnak Bidenék a villanyautós támogatás szigorításától

A Ford megpróbált ugyan fellépni ez ellen, de viszonylag szűk a mozgásterük, leginkább az elérhető készletek visszatartásával tudták büntetni a túlzottan arcátlan partnereket. A vállalat egyébként problémákkal küzd a kereskedések villanyautós átállítása terén is. Nemrég 400 partner lépett ki az önkéntes elektromos értékesítési programból, mert túl költségesnek találták az autógyártó feltételeit.

Statistic: Interest rates on 60-month new car loans in the United States from February 2014 to September 2023 | Statista

De az is egyértelmű, hogy a rekord magasságban lévő hitelkamatok sem segítenek az autógyártóknak a portéka értékesítésében.

Van azonban még egy faktor, ami kifejezetten a villanyautók ellen dolgozik, és nem is csak egyféleképpen. Bár gyakran panaszkodunk, hogy hazánkban sem tartott lépést a töltőhálózat kiépülése az autók növekvő számával, az USA-ban a helyzet ennél is rosszabb. A távolságok nagyok, a töltők többsége megbízhatatlan, és a régóta ígért állami források is csak nemrég nyíltak meg, a napokban adták át az első, a Biden kabinet programjának segítségével épült állomást.

Ez alól kivétel a Tesla Supercharger hálózata, amelyben több nagy teljesítményű DC oszlop található, mint az összes többi szolgáltatónál együttvéve. Jó hír, hogy 1-2 szereplő kivételével az idei év során szinte minden márka szerződést kötött a villanyautó-gyártóval, és nemcsak, hogy megnyílnak előttük a Superchargerek, de még az autóik csatlakozóját is átcserélik a Tesláéra. A probléma csak az, hogy ezt szinte mindenki 2025-re időzítette. Így előfordulhat, hogy a túl hosszúra nyúló átmenet egyes vásárlókat kivárásra sarkall.

Végül, a Lightning kapcsán, az sem kizárható, hogy a pickupok vásárlóközönségének egy része gyakran vontat, ami nagyjából megfelezi a hatótávot – legalábbis ezt olvastuk különböző felhasználói beszámolókban. Biztosan lesznek olyanok, akiknek egy elektromos pickup csak pár év múlva jelent megoldást, amikor még több tartalék lesz az akkumulátorokban.

De, hogy valami jót is mondjunk, az elektromos F-150 megfelezett gyártási kapacitása 1600 autót jelent hetente, ami, a szokásos évközi leállásokat is figyelembe véve – 75-80 ezer autót ad ki, ami az idei teljesítmény négyszerese lenne.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.