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
auto
2024. 04. 30. kedd

Nem a Volkswagen az első autógyártó, amely a holttérfigyelőt arra is használja, hogy az autó elhagyását tegye biztonságosabbá.

De egy apró trükkel most még jobban véd mindenkit a rendszerük.

Gombnyomásra

Számos autógyártó kínál olyan biztonsági rendszert, amely leállás után még pár percig bekapcsolva hagyja a holttérfigyelőt, és figyelmezteti az utasokat, ha a kiszállás nem biztonságos. Van olyan megoldás, amelyik csak a közeledő autókat veszi észre, más rendszerek a biciklisekre is figyelnek. A Volkswagennél is működik már ilyen az új Golfban, és mostantól a Passat és Tiguan alapfelszereltségének is része ez a szolgáltatás.

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

Az új ID.7, valamint opcionálisan az ID.4/ID.5 testvérek is kaptak viszont egy olyan kis kiegészítést ehhez, ami tovább növeli a biztonságot.

Ezek az elektromos modellek ugyanis elektronikus ajtónyitóval vannak szerelve, azaz nem közvetlenül a zárat működtetjük, hanem egy gombot nyomunk meg kiszálláskor, és az elektronika nyitja az ajtót. Ennek előnye, hogy meg lehetett azt is oldani, hogy kiszállásnál, veszély észlelésekor az autó nem csak figyelmeztet, de egy pillanatra meg is fogja az ajtót, csak egy rövid késleltetés után reteszel ki, így hagy időt, hogy felfogjuk mi történik. Az ajtó kinyitása egy beidegződött, automatikus és viszonylag gyors folyamat, így egy fény, vagy hangjelzéssel működő figyelmeztetés gyakran önmagában nem elég, mert mire felfogjuk mi történik, már el is kaszáltuk a gyorsan közeledő kerékpárost. A német márka egyébként radarokat használ a veszély érzékeléshez.

Az ID.7 esetében a leállást követő három percen belül a holttérfigyelő LED lámpája folyamatosan jelez a visszapillantó tükörben, ha valaki közeledik az autóhoz, ha pedig ilyenkor mégis megnyomjuk az ajtónyitót, egy pillanatra nem engedelmeskedik a zár. Ha mégis tovább nyitjuk az ajtót, akkor a rendszer hangjelzéssel figyelmeztet a veszélyre. Az ID.4/ID.5 ettől annyiban tér el, hogy a holttérfigyelő lámpája csak akkor lesz aktív, ha már megnyomtuk az ajtónyitó gombját – a további két figyelmeztető lépcsőfok megegyezik a nagyobb testvérével.

Az elektronikus ajtónyitóktól sokan félnek, mondván, mi történik egy balesetben, ha elmegy az áram, hogyan lehet majd kinyitni az ajtót. A biztonsági előírások – no meg a józan ész – következtében azonban az ilyen autókban mindig van egy másodlagos, mechanikus megoldás, amivel áram nélkül is nyitható az ajtó.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.