Hibátlan Model 3 törésteszt: 5 csillag minden kategóriában

Megvan az első hivatalos Model 3 törésteszt: minden kategóriában 5 csillagos a legkisebb Tesla. Bár az eredmény várható volt, mégis fontos mérföldkő, hogy a cég saját állításai után, most az Amerikai Egyesült Államok Közlekedésbiztonsági Hivatala, az NHTSA is megerősítette a várakozásokat. Nézzük a részleteket.

Nézni is rossz

A világon 3 olyan szervezet van, amelynek töréstesztjeit a legtöbb gyártó, autós szaklap és a nagyközönség is elismeri és mértékadónak tartja. Ezek az európai Euro NCAP (Európai Újautó Minősítő Program), az amerikai IIHS (egy biztosítótársaságok által finanszírozott magánszervezet) és a szintén amerikai NHTSA (Nemzeti Autópálya Közlekedésbiztonsági Hivatal). Ha valaki külföldi autós műsorban azt hallja, hogy valaki azt mondja „nitza”, akkor ez utóbbira gondolnak, csak eléggé elborult módon ejtik ki a mozaikszót.

Model 3 oldalsó törésteszt
Tesla Model 3 oldalsó törésteszt. Forrás: NHTSA

Az NHTSA teszt protokollja az alábbi elemeket tartalmazza:

  • Frontális ütközés 56 km/h sebességgel: az autó teljes mellső szélességével csapódik be egy álló, merev akadályba. Ez két hasonló tömegű autó frontális ütközését hivatott szimulálni és kicsit eltér az európai teszttől ami valamivel nagyobb sebességgel (64 km/h) és csak 40%-os átfedéssel, de deformálódó alumínium akadállyal készül.
  • Oldalsó ütközés 62 km/h sebességgel: ez a tipikus kereszteződésben történő oldalról bekövetkező becsapódást modellezi amikor leginkább a két ajtó és a B-oszlop nyeli el az energiát. Itt az európai teszt az engedékenyebb, ott csak 50-nel történik a csatt.
  • Oldalsó oszlop-teszt 32 km/h sebességgel: itt 75 fokos szögben csapódik be az autó egy 25 centiméteres átmérőjű tömör oszlopba. Európában ezt ugyanekkora sebességgel végzik el.
  • Borulási hajlam: a teszt azt hivatott modellezni, hogy ha 85 km/h, tehát nagyjából országúti sebességnél hirtelen kitérő manővert kell végrehajtani, mennyire hajlamos az autó a borulásra. Minél kisebb az érték, annál jobb.
  • Aktív közlekedésbiztonsági eszközök: pontokat – avagy csillagokat – ér az elülső ütközés előrejelző berendezés, a sávelhagyás figyelmeztető, a hátsó kamera és az automatikus vészfék megléte.

Ezek a tesztek egyébként elsőre csalókának tűnhetnek, hiszen a modern autók „nagyon törnek”. Ez azonban szándékos, és nem a pénztárcánk kiszipolyozásáról, hanem az utasbiztonságról szól. Ha az előre megtervezett gyűrődési zónák nem lennének, akkor mi utasok nyelnénk el az ütközési energiát. Az pedig határozottan nem egészséges.

Fejjel a falnak

De nézzük a Model 3 eredményeit.

Az első videón a frontális ütközést látjuk. Ekkor 56 km/h sebességgel az autó egy merev falba csapódik. A Model 3 esetében szemmel látható, hogy mind az A oszlop, mind a motortér helyén lévő gyűrődési zóna tette a dolgát. Előbbi meg sem rezzent, amikor az 1730 kilós autó a falba csapódott, így biztonságban tartotta az utascellát. Az alulról filmezett felvételeken pedig különösen jól kivehető, hogy mekkora előny az amikor egy autót kizárólag elektromos hajtásra terveznek és szinte a teljes „motortér” gyűrődési zónának van szánva, illetve extra merevítésekkel van ellátva (khm… igen rád gondolok Tesla Gyilkos Mercedes EQC 400 a telepakolt motortereddel). 5 csillag pipa egyszer.

Jobbkéz-szabály

Gondolom mindenkinek megvan az, amikor egy figyelmetlen autóstársunk nem adja meg az elsőbbséget, vagy benéz egy lámpát és oldalról belecsapódik a kereszteződésben szabályosan haladóba. Nekem egyszer volt benne részem, még egészen kicsi voltam és a becsapódással ellentétes oldalon, hátul ültem – mellettem balra az ülésen a csecsemő kishúgom aludt. Köszönet a BMW mérnökeinek, mindannyian megúsztuk karcolás nélkül, de nem kellemes élmény. Nos a következő teszt ezt hivatott szimulálni, ráadásul elég nagy, 60 km/h feletti sebességgel.

Érdemes megfigyelni, hogy a becsapódó szimulált autó ütközője az „áldozat” padlólemeze felett van, így a Teslához hasonló konstrukciók merev aksi csomagja kevésbé segít. Ezzel együtt az oldalsó merevítések és a függönylégzsákok kombinációja, az ülésekkel és a biztonsági övekkel együttműködésben mind elöl mind hátul helytálltak. 5 csillag pipa másodszor.

Jégrevü

Hogy az utolsó szituáció pontosan mit hivatott szimulálni azt nem tudom, de leginkább arra emlékeztet, amikor télen a jégen, vagy vizes úton megcsúszva az autó oldalról csapódik be valamibe. Hogy nehezítve legyen a gyakorlat, az a valami egy 25 centi átmérőjű vasrúd, tehát az ütközés ereje egészen kis helyre koncentrálódik, ráadásul az autó egy gyenge pontján történik mindez. Itt nincs hosszú motorháztér az utas és az ütközés között – alig pár centi lehet ami véd. Itt különösen jól jön az a masszív akkumulátor csomag ami a kis Tesla padlólemezében van. És bár a Model 3 tetejének nagy része üvegből van, érdemes megfigyelni, hogy a Tesla saját fejlesztésű biztonsági üvege csak pókhálós lesz, de egyáltalán nem robban szét. Ezt egyébként már valós baleseteknél is láttuk. 5 csillag pipa harmadszor is.

Külön érdekesség még, hogy ez volt az a Teszt, amit Elon Musk anno az első pár Model 3 átadásánál bemutatott tavaly nyáron. Pontosabban, ennek a saját, a Tesla által rögzített verziója. Az eredmény nagyon hasonló volt és szemmel láthatóan még az amúgy nagyon biztonságos Volvót is túlszárnyalta.

Aktív biztonság és jávorszarvasok

Az NHTSA még nem adott ki videót a Model 3 borulásbiztonsági tesztjéről, de a 6,6% nagyon jó eredménynek számít. Például a 2018-as 3-as BMW 9,5%-ot kapott, az „OG Model 3 Killer„ Chevrolet Bolt (Ampera-E) 9,7-et, a sokak által használt régi Leaf 10,9-et (az újnak még nincs eredménye), az etalon Volvo s60 pedig 10,0-át. A különbség nem tűnik soknak elsőre, de nagyjából másfélszer akkora az érték mint a Model 3-nál.

Ami az aktív biztonságot illeti, a Model 3 mind a 4 megjelölt berendezéssel rendelkezik, illetve persze az egész az Autopilot rendszer része, de annak is szériában jár aki a robotpilóta kényelmi funkciójára sajnálta az 5000 dollárt. Ez jó hír azoknak is, aki legfeljebb a kisebbik aksis alapmodellt tudják majd kifizetni és az extrákon is spórolniuk kell. A biztonság nekik is alapjáraton jár – ha élhetek ezzel a képzavarral.

Model 3 frontális törésteszt
Tesla Model 3 frontális törésteszt. Forrás: NHTSA

Részletek később

Az NHTSA egyébként majd a Model 3 töréstesztjének főoldalán hamarosan kirakja a tesztek részletes technikai dokumentációját, ahol a műkedvelők további részleteket tudhatnak majd meg a tesztek eredményéről. Annyit azonban már most elmondhatunk, hogy nem csak testvérei mellé, de kategóriájában is illusztris társaságba került a kis Tesla. A fent említett 2018-as 3-as BMW például 5 csillagos ugyan, de a frontális ütközés részeredményére csak 4-et kapott, mert a vezetőt nem védi teljesen. Szóval ez amolyan ötös alá inkább. A C Merci szintén, csak itt az anyósülésen tartózkodó a károsult, az A4-es Audinál pedig mindkét első utas védelme csak 4 csillagos. A Model 3 mindegyiküknél biztonságosabb.

Úgyhogy, lehet érdemes lesz majd megnézni azokat a részletes eredményeket is, hogy megtudjuk vajon mennyit vert rá pontosan a versenytársakra a Model 3.

Model 3 oszlop törésteszt
Tesla Model 3 oszlop törésteszt. Forrás: NHTSA

Elektromos autót használsz?