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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

A Nissan LEAF (és egyéb CHAdeMO csatlakozóval szerelt) elektromos autók tulajdonosait egyre inkább aggodalommal tölti el, hogy az utóbbi időben telepített egyenáramú töltőoszlopokra már egyre gyakrabban csak CCS csatlakozó kerül. Szerencsére az egyelőre nem jellemző, hogy a régi töltőkről leszerelnék a CHAdeMO kart, a töltőhálózat fejlődésére azonban korlátozottan számíthatnak a nissanosok (és persze velük együtt a Mitsubishi i-MiEV, Citroën c-Zero, Peugeot iON, Kia Soul EV, Lexus UX300e, valamint a 2021 előtt gyártott Citroën Berlingo és Peugeot Partner tulajdonosok).

A múlt héten beszámoltunk két reményteli fejlesztésről, amely megoldhatja számukra ezt a problémát. A két videó egyike otthoni barkácsolást mutatott be, amely a többség számára nem opció, sőt kifejezetten nem ajánljuk követendő példaként. A másik megoldásról – egy Kínából megrendelhető adapterről – pedig kiderült, hogy egyelőre nem működik.

Már az előző cikkben is említettük, hogy a kínai adapter gyártója dolgozik a megoldáson, szorosan és napi szinten együttműködve a vállalkozó kedvű holland vásárlóval, aki béta-tesztelővé lépett elő. A fejlemények gyorsabban alakultak, mint reméltük: a holland úr tegnap beszámolt az első sikeres töltésekről, amiről két rövidke videót is megosztott.

Fotó: Stefan Sigwarth / Facebbok

Az általa jelenleg használt adapter a Kínából rendelt termék módosított változata, külső 12 voltos akkumulátorral és frissített szoftverrel, így még mindig nem javasoljuk, hogy bárki hasonló terméket rendeljen a kínai webáruházakból.

A gyártó együttműködését látva azonban van rá remény, hogy hamarosan működőképes adaptereket lehet majd vásárolni, igaz nem olcsón: megrendelt darabszámtól függően 1000 dollár körül alakulnak az árak.

Olcsó kínai CHAdeMO-CCS adapter segít a nissanosoknak?

A fenti cikkben részletesen kitértünk arra is, hogy miért kerül ennyibe és miért nem egyszerű egy CHAdeMO aljzattal rendelkező autó számára olyan átalakítót készíteni, amivel CCS töltővel tölthető az autó.

Leegyszerűsítve elmondhatjuk, hogy az adapterrel nem csak a csatlakozók eltérő fizikai megjelenését kell áthidalni. Az adapterbe be kell építeni egy számítógépet, amely a töltőoszlopnak a töltés teljes folyamata során azt mondja, hogy az adapter helyén egy CCS2 aljzattal rendelkező autó található, a CHAdeMO aljzatos autónak pedig „azt hazudja”, hogy nem egy adapterrel, hanem egy CHAdeMO szabványos töltőoszloppal van dolga. Természetesen az adapternek folyamatosan a megfelelő és pontos adatokat kell szolgáltatni mindkét irányba.

Amennyiben egy CHAdeMO szabványos autót szeretnénk CCS töltővel tölteni, az alábbi nehézségeket kell megoldani:

  • Kommunikáció. A CHAdeMO szabvány CAN buszt használ a kommunikációra, míg a CCS impulzus-modulációt (PWM) valamint Power Line Communication (PLC) protokollt alkalmaz.
  • Reteszelés. A CHAdeMO esetén a csatlakozóban, a CCS esetén az autóban található a leállítás nélküli kihúzás elleni mechanikus zár. Az adapternek tehát mindkét oldalon vezérelni kell a csatlakozók zárását.
  • Előtöltés. A kontaktorok zárásakor biztosítani kell, hogy a feszültség mindkét oldalon azonos legyen, hogy megelőzzük, hogy a hirtelen áramlökések hatására a kontaktorok összeolvadjanak. A CCS töltő előtöltést végez, mielőtt a jármű oldalon zárja a mágneskapcsolót. A CHAdeMO szabványnál az akkumulátor feszültségét adják ki a csatlakozóra, és ezt figyeli a töltő, mielőtt a feszültséget rákapcsolná.
  • Adapter tápellátása. A CHAdeMO adapternek 12 V-os tápellátásra is szüksége van, ezt azonban a CCS töltő nem biztosítja, így az adapterbe saját akkumulátort kell építeni, és a felhasználónak kell gondoskodni ennek töltéséről, esetleg külső 12 voltos tápellátást kell biztosítani, például az autó szivargyújtó csatlakozójáról.

A töltés elindításához az alábbi folyamatot kell végrehajtani az adapternek:

  • CHAdeMO csatlakozó 12 voltos tápellátása
  • CAN kommunikációval az autó töltéshez szükséges adatainak kiolvasása
  • CCS kommunikáció felépítése a töltővel, a töltéshez szükséges információk továbbítása
  • Amikor a töltőoszlop az előtöltést végrehajtotta, a feszültség mérése, ha megfelelő, a kontaktorok zárása
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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.