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
auto
2024. 07. 25. csütörtök

Nem kérnek a németek a Tesla bővítéséből

Véleménynyilvánító népszavazást tartottak Grünheidéban, abban a kis német városban, ahol a Giga Berlin, a Tesla első európai gyára üzemel.

A lakosság nemmel szavazott a bővítésre.

Ne adják el

Ahogy arról már 2022 novemberében beszámoltunk, a Tesla további 170 hektárnyi területet szeretne vásárolni Grünheide városától, a meglévő terület keleti oldala és a 23-as számú országút között.

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

Alap kép: Telsa prezentáció a tervezett területbővítésről egy helyi lakossági fórumon. Forrás: Teslamag/Tobias Lindh.

Az új területen logisztikai raktárakat, teher vasútállomást, valamint egy óvodát építenének a dolgozók gyermekei számára.

A vasútállomás segítségével két célt akar elérni a vállalat. Egyrészt a lakók panaszaira válaszul a közúton érkező nyersanyagok és távozó autók jelentős része sínre kerülne, így a lakott területek elkerülésével és környezetkímélőbb módon történne a szállítás. Másrészt a közvetlen vasúti kapcsolat révén az Ázsiából érkező alkatrészek sem szorulnának problémás és lassú tengeri szállításra a Vörös-tengeren át. Korábbi információk szerint a Giga Berlinben készülő autók alkatrészeinek 80 százaléka származik Európából.

A fenti fejlesztési terv alapvetően független a projekt második fázisától, amely valószínűleg az új 25 ezer dolláros kisautót fogja előállítani, mivel az már korábban megvásárolt területen épül, és jelenleg az építési engedélyre vár. Azonban az új raktárak és teherpályaudvar nélkül nehézségekbe ütközhet a gyártás 1 milliós darabszámra növelése.

A mostani népszavazás az újabb 170 hektáros terület értékesítéséről szólt és a jogosultak 70 százaléka vett részt rajta. 65 százalékos arányban a „nem” szavazat győzött.

A legvitatottabb pont 100 hektárnyi fa kivágása volt. Ez már az első fázis során is sok vitát váltott ki, mivel környezetvédő szervezetek nehezményezték az erdőirtást, míg mások arra hívták fel a figyelmet, hogy a területen nem őshonos, vegyes növényzetű erdők, hanem a második világháború után, a papíripar számára ültetett fenyvesek vannak, amelyben legfeljebb denevérek és hüllők tudnak megélni.

Végül a projekt részeként a kivágott fák helyett háromszor annyi telepítését vállalta az autógyártó.

Hogyan tovább?

A népszavazás véleménynyilvánító volt, a döntés nem kötelező erejű a város vezetésre nézve. Természetesen az eredmény fényében a polgármester már be is jelentette, hogy a tervezett projekt így ebben a formában nem kerül napirendre.

Legkorábban a március 14-én esedékes, vagy a május közepére tervezett ülések egyikén tárgyalhatnak egy esetleges módosított tervről. A polgármester sajnálatát fejezte ki az eredménnyel kapcsolatban, mint mondta, valószínűleg nem sikerült megfelelően kommunikálniuk, hogy a projekt részét képezik egyéb fejlesztések is.

Brandeburg gazdasági minisztere pedig úgy nyilatkozott, hogy örül neki, hogy felszínre kerültek a lakosok félelmei, és most májusig van ideje a Teslának és a lakosságnak, hogy válaszokat találjanak a felvetésekre.

A döntést a „Zárják el a Tesla vízcsapját” nevű polgári egyesület ünnepelte, a Berlin-Brandenburg Vállalkozói Szövetség vezetője pedig arról beszélt, hogy különösen a logisztika vasúti sínekre terelése kapcsán fontos a párbeszéd folytatása, a lakosság megfelelő tájékoztatása – írja az rbb24.de

Épül a Giga Berlin folytatása

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.