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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Erősebb változatot kap a Cupra villanyautója

elektromos autó

A Cupra 2021-ben vezette be kínálatába legelső tisztán elektromos meghajtású modelljét, a Bornt, amelyet a vásárlók két különböző motorteljesítménnyel és akkumulátorral is választhatnak. Hamarosan még nagyobb szabadságot kapnak az ügyfelek a konfigurátorban, bemutatkozott ugyanis a család legújabb tagja Born VZ néven, mely 2024 harmadik negyedévében jelenik meg Európában.

A VZ a spanyol „veloz” rövidítése, mely gyorsat jelent, ebből pedig nem nehéz kitalálni, hogy az újdonság a Cupra ferdehátújának egy még sportosabb változata: a hátsókerék-hajtású típus 240 kW leadására képes, azaz közel 40%-kal, egész pontosan 70 kW-tal erősebb a Born e-Boost verziójánál. A forgatónyomaték 545 Nm, amely 75%-os növekedés bármelyik másik típushoz képest. A Born VZ 5,7 másodperc alatt ér nulláról száz km/h-ra, azaz egy másodperccel gyorsabban, mint e-Boost testvére, 200 km/h-ra korlátozott végsebességével pedig 40 km/h-t ver rá az eddigi leggyorsabb Bornokra.

A Cupra a jármű futóművét is továbbfejlesztette annak érdekében, hogy az autó menetdinamikája összhangban legyen az új teljesítményadatokkal. Hátul új lengéscsillapítók és rugók, elöl pedig optimalizált lengéscsillapítószelep-beállítás és frissített rugódizájn biztosítja a továbbfejlesztett vezetési élményt. Az autóba új bukókeretet szereltek, a kormánycsomagot is új hardverrel és szoftverrel frissítették, valamint a jármű féktechnológiájának dinamikus fejlesztése merevebb, robusztusabb fékhatást kölcsönöz a Born VZ-nek.

A jelentős teljesítménynövekedést a spanyolok az akkukapacitás két kilowattórás megnövelésével kompenzálták, így immár nettó 79 kWh energia tárolására alkalmas az akkupakk. A modell hatótávolsága várhatóan 570 kilométer lesz, de ennek hitelesítése még nem történt meg. Az aksi AC hálózatról 11 kW-tal, DC hálózatról 170 kW-tal tölthető. Utóbbi esetén akár fél órán belül 80%-ra tölthető 10%-ról indítva a töltést.

Az új típus megjelenésében is hozott újdonságot a modellcsaládba. Két új exkluzív szín (Dark Forest és Midnight Black), két új 20 colos könnyűfém-keréktárcsa, szélesebb kerekek jellemzik a VZ-t, valamint a központi kijelző is 12,9 colosra nőtt a többi változat 12 colos kijelzőjéhez képest. Ehhez immár egy megvilágított érintősáv is jár, mellyel a hangerőt és a klímát lehet vezérelni.

A Born VZ vételára várhatóan nyáron derül ki.

A spanyol márka nemrég megkezdte második villanyautójának sorozatgyártását is, melyet Kínából szállít Európába.

Gyártásban a Cupra elektromos SUV-ja

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.