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
auto
2024. 04. 23. kedd

Villámsebesen tölthető aksikon dolgozik a CATL és a Tesla

elektromos autó

Az amerikai kormány nem feltétlenül csak tiltásokkal, hanem a helyi akkugyártás jelentős anyagi támogatásával, illetve a lakossági vásárlási támogatás helyi gyártáshoz kötésével is igyekszik háttérbe szorítani a kínai akkugyártókat. A stratégia működik, példátlan méretű akkumulátorgyártási hullám indult be az országban.

Kiskapuk persze mindig vannak.

Együtt működik

A világ legnagyobb akkugyártója, a CATL sem akar kimaradni az amerikai bizniszből. A vállalat egy olyan stratégiát választott, amely együttműködések révén igyekszik pozícióba kerülni.

Robin Zeng, az akkugyártó elnöke nemrég egy sajtóinterjúban beszélt ezekről a projektekről, és egyúttal pár olyan pletykát is megerősített, amely eddig csak név nélkül szivárogtatóktól terjedt a közösségi médiában.

Robin Zeng

Az egyik ilyen partnerük a Tesla, amelynek már nem csak a sanghaji gyárát látják el LFP akkumulátorokkal, de egyes amerikai modellek is innen kapják a népszerű akkukémiát.

Zeng az interjúban többek között beszélt arról is, hogy a CATL például hogyan látja az olcsóbb kisautók problémáját. Mint az üzletember fogalmazott, mindig van lehetőség a költségek csökkentésére, hogy elérhessék a 25 ezer dolláros árat, de például, ha robotaxiban gondolkodunk, akkor nem feltétlenül a cella ára a döntő, a hosszú élettartam többet nyom a latba, és az egy kilométerre jutó költséget is csökkenti.

Ennél konkrétabb információkat is hallhattunk azonban a CATL vezérétől. Zeng megerősítette, hogy igazak voltak a pletykák, miszerint kihasználatlanul álló akkugyártó gépsorokat adtak el a Teslának a bővülő nevadai gigagyár felszereléséhez.

Giga Nevada a bővítés után. A projekt látványterve ehhez képest már változott, de a célok maradtak.

Hogy itt pontosan milyen gépekről van szó, azt még nem tudni, de elképzelhető, hogy ennek ahhoz lehet köze, hogy a várakozások szerint a kisebb hatótávú Tesla Semit LFP akkukémiával gyártják majd. Jogi okokból az LFP cellákat jelenleg csak kínai vállalatok gyárthatják, és bár ezek a szabadalmak hamarosan lejárnak, hatalmas tapasztalatot és évek óta fejlesztett technológiát tudhatnak magukénak az olyan akkugyártók, mint a CATL vagy a BYD.

Zeng azt is elmondta, hogy nagy támogatója Elon Musknak, és cégeik több területen dolgoznak közösen az akkutechnológián. Többek között olyan új elektrokémia megoldásokat fejlesztenek együtt, amelyek a jelenleginél gyorsabban tölthető akkumulátorokat eredményeznek majd.

Licenc és tréning

De nem a Tesla az egyedüli autógyártó, amellyel közösen dolgozik a CATL. Az ügyfelek között megtalálható a BMW, a Mercedes és a NIO is.

Az amerikai piacra bejutni, azonban nem egyszerű a kínai cégnek, ezért egy új LRS (Licensing, Royalty & Services) szolgáltatást is bevezettek, amelynek révén a technológiájukat tudják licencelni a partnereik, hogy aztán a CATL mérnökeinek segítségével indítsák be saját akkugyártásukat.

LFP akkuval érkezik a 2023-as frissített Mach-e

Az egyik ezt a megoldást választó ügyfelük a Ford, amelynek mérnökeit a CATL kínai, illetve német gyáraiban fogják kiképezni. Ez egy nagyon népszerű modell lehet a jövőben, mivel jelenleg is 10-20 autógyártóval tárgyalnak hasonló megoldásokról.

A Ford tavaly kezdte meg az LFP akkus Mach-e árusítását, és a tervek szerint ezeket az akkucellákat pár év múlva már közvetlenül az autógyártó állítja majd elő a michigani akkugyárában, CATL licence alapján. Az új üzem 2026 végén nyílik majd meg, de a korábbi tervekkel ellentétben nem 35, hanem csak 20 GWh lesz az éves kapacitása – írja az Automotive News.

A CATL ezzel együtt a Kínán kívüli akkugyár-építésről sem tett le, csak Amerika helyett, ezek máshol, így például hazánkban, vagy Ázsia más részein épülnek majd meg.

Új, víztakarékos gyártástechnológiát fejleszt a CATL Debrecenben

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.