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
auto
2024. 04. 30. kedd

Új akkukémiával, gyorsabb töltéssel és minimálisan nagyobb hatótávval érkezik a megújult 2023-as Mustang Mach-e, aminek az árán is faragott a Ford. Az amerikaiak azonban úgy döntöttek, hogy a korábban alapfelszerelésként adott EVSE már nem jár automatikusan az autóhoz.

Ford Mustang Mach-e 2023 | forrás: insideevs.com

A legfontosabb különbségek a Standard Range változatot érintik:

  • Az új, 2023-as SR változat már a korábbi NCM kémiához képest LFP kémiát használ.
  • Az akkumulátorcsomag mérete 70-ről 72 kWh-ra nőtt, amivel – bár csak kb 10 km-rel – a hatótáv is növekedett.
  • Az új kémiának köszönhetően a DC töltés sebessége a korábbi maximális 115 kW-ról 150 kW-ra változott, ami 30 százalékos teljesítménynövekedést jelent.
  • Az autó ára körülbelül 5000 dollárral csökkent.

Volt töltő, nincs töltő

Érdekes, hogy a Ford nem tartotta meg alapfelszerelésként a gyakorlatilag minden elektromos autóhoz járó vésztöltőt, amit az amerikai konfigurátor szerint a vásárlók opcionálisan választhatnak a megrendeléskor. Továbbá az is különös, hogy a konfigurátor szerint az EVSE 500 dollárral dobja meg a megrendelés értékét, miközben ugyanezt a gyári kiegészítőt a Ford webáruházában bárki megvásárolhatja 470 dollárért, vagyis tulajdonképpen 30 dolcsit spórolhat az, aki utólag és külön vásárolja meg a vésztöltőt a megrendelt kocsihoz.

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

forrás: ford.com

Mi az az EVSE?

Az LFP kémia velejárója, hogy alacsonyabb az energiasűrűsége, így a megnövekedett súly miatt az SR hátsókerekes változata kissé lomhább lett. A gyorsulás 0-60 mérföld között a korábbi 5,8 mp-ről 6,3 mp-re nőtt, ami csaknem 9 százalékkal lassabb. Az autó tömege is közel 6-7 százalékkal nőtt. Az összekerék-hajtású változatok viszont gyorsabbak lettek, mert a Ford 17 százalékkal – 198 kW-ról 232 kW-ra – növelte ezen változatok teljesítményét, így a megnövekedett súly ellenére a kis akkus, összkerekes verzió gyorsulása 5,2 mp-ről 5,1-re javult. A nagyobb súly és a nagyobb teljesítmény kombója valószínűleg nem lesz pozitív hatással a gumikopásra, így ezzel érdemes lesz számolni a fenntartási költségek között.

Ford Mustang Mach-e 2023 | forrás: insideevs.com

További érdekesség, hogy az új, LFP-vel szerelt Standard Range változatok majdnem olyan nehezek lettek, mint az NCM kémiájú Extended Range változatok, amelyek alapból 26 százalékkal több energiát hurcolnak magukkal. (91 kWh-t a 72 kWh-hoz képest).

A különböző verziók súlya az alábbiak szerint alakul:

  • Mach-E SR (LFP) RWD: 2090 kg
  • Mach-E SR (LFP) AWD: 2174 kg
  • Mach-E ER (NCM) RWD: 2109 kg
  • Mach-E ER (NCM) AWD: 2197 kg
  • GT (NCM): 2263 kg
  • GT Performance (NCM): 2275 kg

Ford Mustang Mach-e 2023 | forrás: insideevs.com

Ahogy látható, az LFP akkura való áttérésnek előnyei és hátrányai is vannak. Ez a kémia az energiasűrűsége okán egyelőre nagyobb súllyal és lassabb gyorsulással jár, ugyanakkor az autót sokkal gyorsabban lehet egyenárammal tölteni, és az alacsonyabb gyártási költségek alacsonyabb vételárat is jelenthetnek.

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.