HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Kíméletlenül lealáz minden hiperautót a Rimac Nevera

Mate Rimac csapata a horvátországi Sveta Nedelja városából egészen hihetetlen ívben emelkedett fel mindössze 15 év alatt garázsban barkácsoló mérnökökből a világ egyik leghíresebb hiperautógyártójává és alkatrész-beszállítójává. Az elektromos meghajtás iránti rajongás, és a belsőégésű motoros autók villanyautóvá alakításának hobbija mostanra egy sziklaszilárd, jövedelmező üzletté vált: a Rimac olyan részvényeseket vonzott magához, mint a Porsche és a Hyundai, és nem kisebb manufaktúrákat lát el elektromos hajtásláncelemekkel, mint a Koenigsegg, vagy az Aston Martin.

Nem véletlenül szegeződik most minden szempár a szomszédunk nagy reménységére, ma ugyanis hosszú évekig tartó fejlesztés után végre lerántották a leplet a C_Two elektromos hipersportautó végleges változatáról, arról a brutális erejű bestiáról, mely az igazi áttörést hozta a cég életében. A modell, mely a Földközi-tenger horvátországi partjainál jelentkező gyors és erőteljes viharok után immár hivatalosan a Nevera nevet viseli, egyértelmű üzenetet hordoz: aki azt állítja, hogy jelenleg még nem tart ott az akkutechnológia, hogy a villanyhajtást magas teljesítménykivétellel párosítsák, az hazudik.

„A Rimac-nál mindenkit hajt a kíváncsiság és a vágy, hogy a dolgokat az abszolút határig feszítse. A mindennapi használat és az 1914 lóerős teljesítmény kombinációjával a Nevera bebizonyítja, mi lehetséges, ha nem támasztunk korlátozásokat a technológiával, a fejlesztéssel, vagy az ambícióval szemben. Bemutattunk egy autót, amely magasabb szintre emeli a hiperautók piacát, és kiaknáztuk az elektromos hajtáslánc teljes potenciálját, bizonyítva azt, amit mindig is mondtunk, hogy az elektromos hiperautók, a Nevera formájában, több mint izgalmasak, és éppen annyira szenzációsak a pályán, mint amennyire alkalmasak kontinensek átszelésére” – írja az autógyártó.

A Nevera négy villanymotorjának mindegyike egyedül hajtja valamely kereket, teljesítményük együttesen 1914 ló erejével egyenlő. A 2360 Nm azonnali nyomaték felszabadulását követően az autót egészen 413 km/h-s végsebességig tud gyorsulni, a 60 mérföld/órát (~97 km/h) pedig mindössze 1,85 másodperc alatt eléri álló helyzetből, azaz minden létező szériagyártású sportkocsinál gyorsabb. Ezek egyébként a már 2018-ban is megadott célértékek (kivéve a nyomaték, mert az kicsit feljebb turbózták a srácok), ám a Rimac hangsúlyozza, hogy rengeteg munka van abban, hogy ne csak papíron, hanem a valóságban is visszaadja a Nevera ezeket az elképesztő számokat. Sőt, némely adatot állítólag könnyedén túl is szárnyalhat az autó egy jobb pillanatában.

A 60 mérföld/óra feletti sebességre történő gyorsulás például egy olyan tulajdonság, amit kevésnek találtak a fejlesztők. Álló rajtból 186 mérföld/órára (~300 km/h) 9,3 másodperc alatt gyorsul a Nevera, ami 2,5 szekundummal gyorsabb, mint amit még C_Two-ként tudott a jármű. A negyedmérföldes sprint 8,6 másodperc a Rimacnál, ami rekordnak számít a szériagyártott sportautók között. Egy Bugatti Chiron például ezen a távon körülbelül 9,4 másodperc alatt ér célba.

Az autó energiája egy egyedülálló módon, H-alakban elrendezett folyadékhűtéses akkucsomagból érkezik, amelyben 6960-as formátumú lítium-mangán-nikkel cellák állnak össze 120 kWh tárolókapacitássá. Az akkucsomag, mely 1,4 MW teljesítmény leadására képes, a szénszálas váz mellett az autó törzsének fontos eleme, hiszen a merevségének mintegy 37%-át ez biztosítja, valamint a kiváló kezelhetőség érdekében kialakított 48:52-es tömegelosztáshoz is hozzájárul.

A hosszas fejlesztés egyik legfontosabb aspektusa az akku hűtése volt, annak érdekében, hogy a Nevera a lehető leghosszabb ideig tartani tudja a magas teljesítményt. A mérnökök a hajtáslánc hatékonyságából is a maximumot akarták kihozni: állítólag 97%-os hatásfokkal működnek az autó villanymotorjai, ami egészen elgondolkodtató annak fényében, hogy a legjobb belsőégésű motorok is csak 40% környékén tudnak. A Rimac villanyautója ráadásul nemcsak hogy nem pazarol, de a cég elmondása szerint minden piacon lévő autónál jobban kihasználja a regeneratív fékezési képességét, mely akár 300 kW teljesítményű is lehet.

A dizájnerek által hangoztatott „form follows function” mondás a Rimac tervezői számára is ismert, az autó minden porcikája az optimális légellenállás jegyében valósult meg. Minden ív, légbeömlő, és alkatrész együttesen 34%-ot javít az autó aerodinamikáján a korai prototípusokhoz képest. Az aktív aerodinamikai elemek persze nagyban beleszólnak abba, hogyan kerülje ki a levegő a száguldó autót, az erre fejlesztett beállítások közötti váltással akár 326 százalékkal is megnőhet a leszorító erő.

Az autó váza egyébként a legnagyobb összefüggő szénszálas szerkezet az autóiparban, mégis kevesebb mint 200 kilót nyom. A Nevera minden egyes darabja kifejezetten hozzá készült, azaz semmilyen alkatrészt nem használ korábbi modellekből, illetve más gyártóktól.

A Nevera over-the-air módon frissül, 2022-ben például megérkezik hozzá a Driver Coach funkció, amely az autó 12 ultrahangos érzékelőjével, 13 kamerájával, 6 radarjával, és a legújabb NVIDIA Pegasus rendszerrel segíti a sofőröket abban, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki autójukból a pályán. A Rimac steer-by-wire kormányzással látta el hiperautóját, amely pontosabb és érzékenyebb, mint a hagyományos kormányoszlopos megoldás.

Néhány hónap múlva megkezdődik a Nevera vásárlóknak szánt darabjainak kézi összeszerelése. A 2 millió eurós autóból mindössze 150 darab készül.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.