PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Két halálos baleset után vizsgálják a Ford vezetéstámogatóját

önvezetés

Hivatalos vizsgálattá minősítette az NHTSA a Ford BlueCruise baleseteinek feltárását, miután tavaly áprilisban elkezdték az adatok begyűjtését.

A lassan haladó vagy álló járművek észlelésével lehet probléma.

Kivizsgálják

Az amerikai közúti közlekedés biztonságával foglalkozó NHTSA bejelentette, hogy hivatalosan is vizsgálattá minősítette a BlueCruise balesetek ügyét. A hivatal az adatok eddigi elemzése alapján is tud már azonban részeredményekkel szolgálni, megvan mire gyanakszanak.

Az NHTSA 2024. április 25-én kezdte meg a tájékozódást a rendszer biztonságával kapcsolatban, miután két halálos kimenetelű balesetről is bejelentést kaptak. A Ford több vezetéstámogató rendszerrel rendelkezik, ezek egyszerűbbike például a távolságtartó tempomat, a legfejlettebb pedig a BlueCruise, amelynél már a kezünket sem kell a kormányon tartani. Ez a szolgáltatás egyébként GPS alapján korlátozott, az automatika csak bizonyos útszakaszokon (autópályákon) engedélyezi, miközben folyamatosan ellenőrzi, hogy a sofőr az utat figyeli-e.

A vizsgálat során kiderült, hogy Amerikában mintegy 2,5 millió Ford van felszerelve sávtartóval (LCA), illetve távolságtartó tempomattal (ACC). Az előzetes tájékozódás során ezekről is kértek adatokat a gyártótól, de egyelőre a vizsgálat fókuszában az a 129.222 Mach-e áll, amelyek megkapták a 2021-ben bevezetett, az előbbi két rendszerre is épülő BlueCrusie-t.

Az NHTSA összesen 32 balesetet és 2004 ütközéssel nem járó esetet vizsgált meg a tavaly április óta tartó előzetes vizsgálati szakaszban.

A két halálos baleset körülményei megegyeznek abban, hogy este, 110 km/h sebesség felett közlekedő, álló járműnek csapódó Ford Mustang Mach-e érintett bennük. A fedélzeti adatrögzítők alapján azt már megállapították, hogy egyik esetben sem fékezett sem a sofőr, sem az automatika.

Az adatgyűjtés során találtak négy további frontális ütközést is, amelyek során a jármú a sávjában lassan haladó vagy álló járműnek, vagy más tárgynak csapódott. Két esetben a BlueCruise-t, kettőbe pedig az egyszerűbb sávtartót használta a sofőr. Emellett feljegyeztek több felhasználói panaszt is, amelyek arról szóltak, hogy az ACC nem reagál időben a lassan haladó, vagy álló tárgyakra.

A fentiek alapján a most induló vizsgálat arra fog összpontosítani, hogy milyen korlátai vannak a rendszernek, amikor autópálya tempónál ilyen körülményekkel találkozik.

Tessék figyelni!

Mint a hasonló vizsgálatoknál mindig, most is meg kell jegyeznünk, hogy

a vázolt esetek szinte pontosan megegyeznek azokkal, amelyekre a legtöbb autógyártó vezetéstámogatójának kézikönyve, leírása figyelmeztet.

A modern vezetéstámogató rendszerek számára az egyik legnehezebb feladata az ún. fals-pozitív esetek kiszűrése. Ezek rendszerint az autópálya mellett, vagy felett elhelyezkedő tereptárgyak, táblák által generált radarjelek, vagy a kamerák, illetve LiDAR szenzorok által észlelt olyan objektumok (pl. a szél által felkapott puha, könnyű hulladék, nejlonzacskó), amelyek valós veszélyt nem jelentenek, ám ez elsőre nem egyértelmű az automatika számára. Ezért az ilyen rendszerek igyekeznek ezeket kiszűrni, ellenkező esetben ugyanis gyakori és potenciálisan veszélyes vészfékezéseket generálnának.

Ezek a szűrések azonban néha sajnos valós veszélyeket is fals-pozitívnak nézhetnek, ezért a vezetéstámogató rendszerek leírásai figyelmeztetik a sofőröket, hogy a sávban, vagy a sáv mellett hirtelen feltűnő álló, vagy nagyon lassan haladó járművekre nem mindig reagál időben az automatika. Többek között ezért is L2-esek ezek a rendszerek, ezért igényelnek állandó felügyeletet.

A teljesen önvezető, L4/L5-ös rendszerek természetesen ilyen hibákat nem engedhetnek meg maguknak, de ezekhez sokkal fejlettebb mesterséges intelligenciát fejlesztenek az autógyártók és beszállítóik.

Vizsgálják a Tesla parkolókra tervezett távvezérlését Amerikában

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.