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 A hazai sajtónak is bemutatkozott a Citroën első tisztán elektromos SUV-ja a Citroën ë-C3 Aircross. A B-SUV kategóriába sorolt modell az ë-C3 hosszított, nagyobb utasteret és csomagteret kínáló testvére, ami belső égésű motoros hajtás mellett akár 7 üléses beltérrel is rendelhető. Közel 25%-os részaránnyal jelenleg a B-SUV szegmens a piac legnagyobb szegmense Magyarországon, így egy nagyon fontos területre érkezik az új, tisztán elektromos hajtáslánccal is elérhető modell. Az ë-C3-nál 38 cm-rel hosszabb ë-C3 Aircross tengelytávja 13 cm-rel nagyobb, mint közvetlen testvéréé. Az enyhén szögletes, határozott élekkel tagolt karosszéria nagyon jól mutat élőben. Bár alapvetően egy kicsi autóról beszélünk, ez a kategória akkorára hízott, hogy egyáltalán nem nevezném kicsinek. Vetélytársaiként a BYD Atto 2-t, a Suzuki e-Vitara / Toyota Urban Cruiser párost és a Hyundai Konát érdemes megemlíteni. De ez utóbbinál mind hosszban, mind magasságban, mind pedig tengelytávban nagyobb egy picit. Citroën ë-C3 Aircross BYD Atto 2 Suzuki e-Vitara (49 kWh) Hyundai Kona Electric (48 kWh) Hosszúság (mm) 4395 4310 4275 4355 Szélesség (mm) 1795 1830 1800 1825 Magasság (mm) 1660 1675 1635 1575 Tengelytáv (mm) 2672 2620 2700 2660 Tömeg (kg) 1504 1645 1702 1690 Csomagtartó (l) 460 400 ? 466 Forduókör (m) 10,9 11,5 10,4 10,6 Nettó akkukapacitás (kWh) 44 45,1 49 48,4 WLTP hatótáv (km) 306 312 ~300 377 Teljesítmény (kW / LE) 83 / 113 130 / 177 ~106 / 142 115 / 154 Végsebesség (km/h) 145 160 ? 160 Gyorsulás 0-100 km/h (mp) 12,9 7,9 ? 8,8 Töltési teljesítmény (kW) 100 65 ? 75 Fedélzeti töltő (kW) 7,4 (opcionálisan 11) 11 ? 11 Induló ár 10.190.000 Ft 12.390.000 Ft ? 14.599.000 Sokáig úgy különböztették meg az autógyártók az elektromos változatot a hagyományos meghajtással szerelt verziótól, hogy az előbbin „befalazták” az autó orrán lévő hűtőrács helyét, mondván, arra úgysincs szükség az elektromos hajtásnál. De az igazság az, hogy arra a hagyományos hajtásnak sincs igazán szüksége (pláne akkora motoroknál, amiket ezekbe az autókba szerelnek), így a C3 Aircross esetén a belső égésű motorral szerelt változatoknál sincs hűtőrács. A Citroën ë-C3 Aircross élőben nagyon mutatós, jól eltalált forma. A hazai bemutatóra elhozott öt tesztautóból viszont csak egyetlen egy volt teljesen tiszta hajtású, a többiben egy benzinmotor adta a hajtást. Legnagyobb meglepetésemre ennek ellenére még későn ébredve is sikerült szabad időpontot találnom egy 20 perces tesztvezetésre. Az ë-C3 Aircross gyártása a kisebb, nettó 44 kWh-s LFP akkuval kezdődött, amivel a Citroën 300 km-es hatótávot ígér. Ehhez persze 14,7 kWh/100 km alatt kell tartani a fogyasztást, ami WLTP ciklusban nem tűnik lehetetlennek. A nagyobb, 54 kWh-s akkuval 400 km-es hatótávot adtak meg, de annak az eléréséhez 13,5 kWh/100 km-re kell lefaragni az autó étvágyát. Hogy ez a feltehetőleg nehezebb akkuval hogy sikerülhet, azt nem tudom, de talán majd a teszteken kiderül. A Citroën ë-C3 Aircross 7,4 kW-os (1 fázisú) fedélzeti töltővel készül, de 220 ezer forint felár ellenében lehet bele kérni 11 kW-os töltőt is. Hőszivattyú viszont felár ellenében sincs, a 350 ezer forintos téli csomag is csak fűtött első szélvédőt, kormányt és első üléseket, illetve első ködlámpát ad. A hosszabb karosszéria nem csak nagyobb lábteret, de tágasabb csomagteret is jelent. A 460 liter ebben a szegmensben inkább átlagosnak számít, de úgy már mindenképpen említésre méltó, hogy ehhez nem kellett feláldozni a lábteret. A motorteret viszont teljesen beépítették, így oda nem került tárolórekesz. Az ë-C3 Aircross utastere annak ellenére nagyon barátságos, kellemes, hogy az anyagok között többnyire a fekete és a sötét szürke dominál. Az a kevés fehér és világos szürke betét és felület, ami látható, pont jól töri meg a sötét felületeket. Az alap You felszereltségi szint felett az autóba Advanced Comfort ülések kerülnek. A belépő You felszereltségi szinten az autóban nincs középső képernyő, a sofőr a saját telefonját vagy tabletjét tudja kitenni infotainment rendszer vagy navigáció gyanánt. A rögtönzött teszt persze arra nem igazán biztosított lehetőséget, hogy a jobban felszerelt modellek infotainment rendszerét végigböngésszem, de ami késik, talán nem múlik. Szintén a magasabb felszereltségi szintet kell választani az elektromos hátsó ablakemelőhöz, de a jó hír, hogy a Citroën nem spórolta le ezek billenőkapcsolóját sem a sofőr ajtajáról. A klíma vezérléséhez az autóba hagyományos, gombokból és billenőkapcsolókból összeállított kezelőfelület került, ami jó hír az érintőképernyőtől még idegenkedő vásárlók számára. Mondjuk az autóban lévő széles, de nem túl magas képernyőn nem is lenne egyszerű kényelmesen használható felületet kialakítani, ezért én sem bánom, hogy a rendszernek ezt a részét meghagyták hagyományos kialakításúnak. A Citroën a sofőr elé a szélvédő aljára csak egy keskeny kijelzőt szerelt, amit head-up-displayként emlegetnek. Ez persze a klasszikus értelemben nem az, hiszen a szélvédőn kívülre kell vigyük a tekintetünket az adatok leolvasásához. Szerintem ez jobb megoldás, mint mindent bevetíteni a látótérbe, éjszaka esetenként nagyon zavarva a kilátást. A Citroën Active Comfort futómű viszont minden felszereltségi szinthez jár, ami nagyon jó hír, mert így nem egy feszes, kemény futóművön kell végigpásztázzuk a „remek minőségű” magyar utak felületét. A futómű a tempósabb irányváltásokat ugyan némi billegéssel honorálja, de cserébe kellemesen kisimítja a kátyúk illetve azok szakszerűtlen javításából eredő egyenetlenségeket. A 83 kW-os (113 LE-s) motor folyamatosan rendelkezésre álló ereje kellemes újdonság lehet a most elektromos autóba átülőknek, de azért ennél az elektromos hajtás többre is képes. A kérdés persze az, hogy egy elsősorban városba, hasonló teljesítménnyel rendelkező hagyományos meghajtású autók leváltására szánt autóba kell-e ennél több erő? Valószínűleg nem. A Citroën ë-C3 Aircross már elérhető a kereskedésekben. A 6 sebességes kézi váltós, 100 LE-s benzinmotorral szerelt változat ára 7,3 millió forint. A 145 lóerős hibrid meghajtás felára 1,7 millió forint (23%), míg a tisztán elektromos változatért 2,9 millióval (40%-kal) kell többet fizetni. A 7 személyes belső tér (a harmadik üléssor utólag nem tehető be) idén júliusban kerül gyártásba, a felára 390 ezer forint, de csak a belső égésű motorral is rendelkező változatokhoz a Plus és a Max felszereltségi szintek mellett rendelhető. A nagyobb akkus változat gyártása még idén elindul. 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!