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
auto

Indiában is piacra lépett a Tesla

üzlet
2025. 07. 16 - Biró Balázs - 0
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

Mumbaiban nyílt meg tegnap a Tesla első indiai szalonja. A lépést sokan történelminek gondolják, de csodákat nem kell tőle várni.

Ez a világ egyik legnagyobb és bizonyos szempontból egyben egyik legkisebb járműpiaca is.

Belépő

A 13 milliós Mumbai az ország nyugati partján fekszik és India kereskedelmi, szórakoztató és pénzügyi központjának tartják. A város az ország GDP-jének hat százalékát adja, itt történik a külkereskedelem 40, a tengeri szállítmányozásnak pedig a 70 százaléka és persze ez Bollywood központja is. Állítólag Mumbaiban fizetik be az indiai SZJA közel harmadát és 46 ezer dollármilliomos, illetve 92 milliárdos él a varosban, amely a világ 12. leggazdagabb metropolisza.

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

A fentiek talán megmagyarázzák, miért itt lépett be az ország autópiacára a Tesla, amely a kínai gyártást importálja ide.

India rendkívül magas, 60-100 százalék közötti adót vet ki az import autókra, így az új Model Y, amely egyelőre az egyetlen típus a helyi kínálatban, 24 millió forintnak megfelelő rúpiánál kezdődik.

A belépő persze fontos, főleg ha az 1,5 milliárd körüli lélekszámra gondolunk. Az indiai autókereskedők szövetségének adatai szerint a tavalyi évben 4,07 millió személyautót adtak el az országban, ami nem kevés, de eltörpül a közel 19 millió kétkerekű mellett, amelyet 1,2 millió háromkerekű jármű értékesítése egészített ki.

A személyautóknál a Maruti Suzuki volt az első, 40 százalékos piaci részesedéssel, őket pedig a Hyundai India és a Tata követte 13-13 százalékkal. Jelentős helyi cég még a Mahindra, amely 12 százalékot hasított ki magának.

Olyan, nálunk ismert márkák, mint a Honda, a Renault, a Nissan, a Mercedes-Benz vagy a BMW 0,3-1 százalék között vannak, amelynek részben biztosan a rendkívül magas vám az oka.

Bár a két és háromkerekűeknél elég sok energiát és pénzt ölnek az elektromos átállásba, a négykerekű villanyautók aránya természetesen még rendkívül alacsony az ország autópiacán.

A legfrissebb elérhető, 2025 júniusi adatok szerint a tisztán elektromos személyautók 4,3 százalékon álltak az értékesítésben, ami egyébként jelentős javulás az egy évvel korábbi 2,5-hoz képest.

Ehhez képest a kétkerekűeknél 7, a háromkerekűeknél 60 százalék volt az elektromos hajtás aránya.

EV eladások
2024
Márka Darabszám
1. Tata 65.946
2. MG 11.833
3. Mahindra & Mahindra 5143
4. BYD 2750
5. PCA 2372

A Tesla tehát most ebből a 100-150 ezres piacból készül kihasítani egy szeletet, de külföldi gyártóként, 60-100 százalékos vámokkal nem lesz egyszerű dolga, így érdemes szerény eladási számokat várni.

Állítólag azonban tárgyalások folytak/folynak Musk és az indiai kormány között a villanyautók vámtételének jelentős csökkentéséről, amelynek valamiféle Tesla befektetés lehet az ára. Ez a változás akár át is alakíthatja ezt a piacot.

A Tesla most azt is bejelentette, hogy telepíti az első Superchargereket is az országban, mégpedig nyolc helyszínen Mumbaiban. Állítólag hamarosan Új-Delhi is Tesla szalont és villámtöltőket kap majd.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás