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
auto

Áll a bál Kínában, miután egy villanyautó a levegőbe repített egy teherautót

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

Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, a Li Auto július 29-én megkezdte legújabb, teljesen elektromos modelljének értékesítését Kínában. Az i8 SUV bemutatója óta eltelt pár nap azonban nem a modell sikeréről, hanem internetes vitákról, PR-válságkezelésről, és jogi fenyegetésekről szólt egy, a jármű biztonságáról szóló videó miatt.

Piacon a Li Auto új, szupergyorsan tölthető SUV-ja

Az ominózus felvételen az i8 frontálisan ütközik egy nyolctonnás teherautóval 100 km/h-s sebességgel, aminek következtében a teherautó kerekei a levegőbe emelkednek, a fülke pedig előrecsuklik és súlyosan deformálódik. A bemutatón elhangzottak szerint a Li i8 karosszériaszerkezete – az A-, B- és C-oszlopokkal, valamint az ajtómerevítésekkel együtt – sértetlen maradt, mind a kilenc légzsák rendben működésbe lépett, nem történt akkumulátorszivárgás vagy tűzeset, az ajtók pedig automatikusan kinyíltak, a kilincsek is előbújtak.

A probléma ott kezdődött, hogy a Li Auto eredeti videójából egyértelműen kiderül a videóban szereplő teherautó gyártója és típusa. A jármű a Dongfeng Liuzhou Motors terméke, akik az eseményt követően közölték: nem járultak hozzá a videó közzétételéhez, szerintük az ütközés körülményei nem felelnek meg a valós forgalmi viszonyoknak. A közösségi médiában elszabadult viták után a Li Auto később el is homályosította a videón a teherautó márkajelzését – valószínűleg a negatív reakciókra reagálva.

A Li Auto augusztus 3-án hivatalos közleményt adott ki, amelyben megerősítette: a videóban látható töréstesztet egy független, államilag elismert intézet végezte, amely a legfrissebb kínai szabványok szerint tesztelte az autót. Állításuk szerint a teherautó egy használt Chenglong modell volt, amelyet kifejezetten erre a célra vásároltak és átalakítottak mozgatható ütközőplatformmá – tehát nem a teherautó biztonsági teljesítményét kívánták értékelni, hozzátéve, hogy a teherautó-gyártó nem vetélytárs számukra.

Miután a vitában az ő nevük is előkerült, a vizsgálatot végző China Automotive Engineering Research Institute szintén közleményt adott ki, mely szerint a teszt megfelelt az előírásoknak, az eredmények nem a Li Auto megrendelésére módosultak, és a használt teherautó új állapotú volt.

Ezzel együtt a Dongfeng Liuzhou képviselője a kínai sajtónak úgy nyilatkozott: gyanúsnak tartják a videón a teherautó felfüggesztésének viselkedését, és szerintük a jelenet torz képet ad a termékükről. A carnewschina.com beszámolója szerint egyébként számos kommentelő, köztük meglévő Li Auto-tulajdonosok is a törésteszt megrendezését vagy manipulálását sejtik a háttérben, és a közösségi médiában már mémek is születtek az i8 „erejéről” – sokan viccesen egy atombombához vagy más pusztító fegyverhez hasonlítják az új elektromos SUV-t.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás