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 Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NHTSA) különleges engedélyt adott az Amazon tulajdonában lévő Zooxnak, hogy kormány és pedál nélküli autonóm járműveit nyilvános utakon demonstrációs célra használja az Egyesült Államokban. Az engedély akár 2500 „Zooxie” demonstrációs célú bevetését is lehetővé teheti a jövőben. Nem a szabályokon lazítottak Az engedélyezés mérföldkövet jelent az önvezető technológia fejlődésében, mivel a Zoox az első olyan amerikai gyártó, amely kifejezetten autonóm működésre tervezett, hagyományos vezetői kezelőszervekkel nem rendelkező járművet használ. A járművek, amelyeket a cég egyes dolgozói „Zooxie”-ként is emlegetnek, egy kabinos robogóra emlékeztetnek, ahol négy utas foglal helyet egymással szemben, két padon. A járművek két irányba is képesek közlekedni, és akár 120 km/órás (75 mérföld/óra) végsebességet is elérhetnek. Az NHTSA 2022-ben indított vizsgálatot annak megállapítására, hogy a hagyományos kormányzási és vezérlőeszközök nélküli járművek biztonságosak-e a közúti forgalomban. A Zoox 2025 júniusában nyújtotta be a mentességi kérelmét, amely pozitív elbírálást kapott. Az engedély azonban tartalmaz egy kitételt is: a Zooxnak le kell takarnia vagy el kell távolítania azokat a feliratokat, amelyek azt állítják, hogy ezek a járművek megfelelnek a vonatkozó szövetségi gépjárműszabványoknak. A járművek ugyanis továbbra sem teljesítik a szabályozás feltételeit, kizárólag a most kiadott felmentés teszi lehetővé a használatukat. A Trump kormányzat által kiterjesztett Automata Járművek Mentességi Programja teszi lehetővé, hogy a külföldi gyártású járművek mellett az amerikai gyártók termékei is felmentést kaphassanak. Így a hazai gyártású önvezető járművek közül a Zoox az első, amely kapott ilyen felmentést. A döntés egyúttal lezárta a Zoox járműveivel kapcsolatos korábbi vizsgálatokat. Májusban a Zoox visszahívott 270 sofőr nélküli járművet, miután április 8-án Las Vegasban egy utasok nélküli robotaxi összeütközött egy személyautóval. Az incidens oka az volt, hogy bizonyos vezetési forgatókönyvek esetén a Zoox automatizált vezetési rendszere „pontatlan előrejelzést adhat, amikor egy másik jármű lassan, merőlegesen közelít és megáll.” A Zoox több napra felfüggesztette a működést, amíg biztonsági felülvizsgálatot végeztek, és szoftverfrissítéssel orvosolták a problémát. Az Amazon által 2020-ban felvásárolt Zoox célja egy, az önvezető járművek számára dedikált platform fejlesztése. A vállalat már 2017 óta teszteli robotaxijait Kaliforniában, ahol 2020-ban kapott engedélyt a sofőr nélküli működésre. 2023 februárjában Foster Cityben elindította szolgáltatását az alkalmazottai számára, 2023 júniusában pedig megkezdte a vezető nélküli tesztelést Las Vegasban. A vállalat történetéről és a szektor többi szereplőjéről korábban részletesebben is írtunk. Viszlát vezetési élmény: ezek a cégek akarják kivenni a kormányt a kezünkből Az önvezető járművek térnyerése az Egyesült Államokban folyamatosan zajlik, miközben a szabályozó hatóságok igyekeznek lépést tartani a technológia fejlődésével. Ahogy már korábban megírtuk, a Tesla is elindította robotaxi szolgáltatását Kaliforniában, ahol szintén szembesültek a szabályozási kihívásokkal, különösen a kezdeti szakaszban szükséges biztonsági sofőrök alkalmazásával. Kaliforniában is elindult a Tesla robotaxija Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!