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
auto
2024. 05. 03. péntek

Viszlát vezetési élmény: ezek a cégek akarják kivenni a kormányt a kezünkből

önvezetés

Az önvezető autókkal illetve a kereskedelmi célú robotaxikkal kapcsolatos legfontosabb hírekről mi is igyekszünk rendszeresen beszámolni, ennek ellenére azonban még a minket rendszeresen követő olvasóknak sem lehet könnyű átlátni az iparág fejlődését. Szerencsére az Electronic Engineering Times újságírója a közelmúltban összegyűjtötte az Amerikában és az Európában folytatott tesztekre, illetve a jelenleg már elérhető, vagy a közeljövőben elindítani tervezett robotaxi-szolgáltatásokra vonatkozó legfontosabb információkat, így az ő segítségével most mi is tudunk adni egy átfogóbb képet erről a területről.

„A jövő már itt van, csak még nem egyenletesen oszlik el.” – Willam Gibson.

Amerika

A kaliforniai gépjármű-felügyelet adatai szerint az államban 1100 önvezető jármű több, mint 18 millió mérföldet tett meg 2015 és 2022 között, ebből csak 2022-ben 5 millió mérföldet teljesítettek.

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

Az Egyesült Államokban működő 2500 autonóm jármű által önvezető módban megtett mérföldek száma 2023-ban várhatóan meghaladja majd az 50 milliót, ezen belül a biztonsági sofőr nélkül közlekedő autók több mint 10 millió mérföldes futásteljesítményt érhetnek el. A robotaxi fuvarok becslések szerint már most meghaladják a 3 milliót, és 2023-ban elérhetik a 4 milliót is. A három legnagyobb forgalmat lebonyolító nagyváros Phoenix, San Francisco és Las Vegas, de az idén további városokkal is bővülhet a lista. A fenti számokból az olvasható ki, hogy a növekedés üteme egyre inkább gyorsul.

A következő táblázat a robotaxik tesztelését és a már elérhető kereskedelmi szolgáltatásokat foglalja össze, ez utóbbiakat piros szín jelöli. A felsorolás tartalmazza a korábbi teszteléseket, a jelenlegi tevékenységeket és a jövőben bejelentett tesztelési terveket.

Forrás: EE Times.

Aurora

Az Aurora az autonóm teherautók tesztelésére összpontosít, ami az első kereskedelmi célú tevékenysége lesz, később azonban a személyszállítás piacára is szeretne belépni. A cég befektetői közé tartozik a Toyota és az Uber, amelyek egyben fejlesztési partnerei is. Az Aurora elsősorban szimulációk révén teszteli a robotaxikat, de több városban már valós környezetben is közlekednek a járművei. A vállalat nemrég 800 millió dolláros tőkebevonást hajtott végre, amiből körülbelül három évig tudja majd finanszírozni az üzleti tevékenységét.

Cruise

A Cruise, az egyik vezető robottaxi-szolgáltató 10 milliárd dollárnyi tőkét gyűjtött össze a GM-től, a Hondától, a Microsofttól, a Walmarttól és más befektetőktől. A céget a GM 2016 márciusában vásárolta fel egymilliárd dollárért.

A Cruise 2016-ban kezdte meg a tesztelést San Franciscóban, és 2017-ben tette elérhetővé szolgáltatását a munkavállalói számára. A vállalat tavaly óta nyújt fizetős robotaxi-szolgáltatást San Franciscóban, idén pedig engedélyt kapott a szolgáltatási terület kiterjesztésére, illetve a 24/7-es működésre is – a működési idő korábban este 22 órától hajnali fél 6-ig tartott. A nagy érdeklődés miatt jelenleg még egy várólistához kell csatlakoznia annak, aki használni szeretné a szolgáltatást. A járművei csak az idei év első 7 és fél hónapjában 4 millió vezető nélküli mérföldet tettek meg, ebből az utolsó egymilliót mindössze egyetlen hónap alatt érték el.

Nem volt zökkenőmentes a robotaxik széleskörű bevezetése San Franciscóban

A Cruise 2020 óta teszteli az áruszállítást Phoenix környékén a Walmarttal, és már taxiszolgáltatást is nyújt a városban este 7 és reggel 5 óra között.

Texasban három helyen folynak a tesztek: Austinban, Dallasban és Houstonban. A nagyközönség ezek közül Austinban veheti igénybe a sofőr nélküli járműveket, az üzemidő este 9 órától reggel 5 óráig tart.

A GM az Origin névre keresztelt, teljesen elektromos, kormány és pedálok nélküli autonóm járművet fejlesztett a Cruise számára. Az 50 ezer dollárba kerülő, egymillió mérföldes élettartamra tervezett jármű gyártása még ebben a hónapban elindulhat, az első példányok Austinban fognak szolgálatba állni. Az Origin egyik változata arra is alkalmas lesz, hogy akár öt megrendelést is ki tudjon szállítani egy út során, az ügyfelek hitelesítésére szolgáló zárt tárolóegységekkel.

GM Cruise Origin 6 személyes önvezető elektromos jármű

A Cruise 2023 júliusában bejelentette, hogy Miamiban megkezdi a térkép- és vezetési adatok gyűjtését a jövőbeli teszteléshez és robotaxi szolgáltatásokhoz. A vállalat vezetője július végén azt tweetelte, hogy a Tennessee állambeli Nashville lesz a robotaxi-szolgáltatás bővítésének következő állomása, amelynek tesztelése néhány hónapon belül megkezdődik. 2023 augusztusában a Cruise Atlantában is megkezdte a tesztelést.

Mobileye

A Mobileye a fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS) egyik vezető fejlesztője. A vállalat 2022 szeptemberében kezdte meg a legújabb, négyes szintű rendszerének tesztelését Detroitban a Nio ES8 átalakított elektromos autóival. Ez az első város, ahol a Mobileye Drive-ot használják az Egyesült Államokban, amely egymástól függetlenül működő (redundáns) kamerarendszeren és LiDAR-radarrendszeren alapul.

A Robotaxi tesztelése 2022 áprilisában kezdődött Miamiban, ahol a Mobileye tapasztalatokat szerezhet arról, hogy az autonóm járművek hogyan tudják kezelni a heves esőzéseket.

A Mobileye engedélyt kapott a járműveik korábbi verzióinak tesztelésére New Yorkban, ahol 2021 júliusától 2022 októberéig 15 hónapon keresztül robotaxi-teszteket végzett.

Motional

A Motional az Aptiv és a Hyundai 2020 elején alakult 4 milliárd dolláros közös vállalkozása, amelyben mindkét fél 50%-os részesedéssel rendelkezik. A Motional az Aptiv önvezető technológiáján alapul.

A Lyft a Motional segítségével robotaxikat üzemeltet Las Vegasban, ahol eddig 125 ezer ügyfelet szolgáltak ki. Az átalakított Hyundai Ioniq 5 autókban jelenleg még ül egy biztonsági sofőr, ám egy júniusi interjúban a Motional vezetője azt nyilatkozta, hogy a sofőrök még az idén kikerülnek a taxikból. A két cég azt tervezi, hogy 2023-ban más városokban is elindítja a szolgáltatást, a következő célpont valószínűleg Los Angeles lesz.

A Motional 2022 decemberében egy 10 évre szóló megállapodás keretében az Uber utasai számára is megkezdte a fuvarozást Las Vegasban. 2022 májusában a Motional és az Uber a kaliforniai Santa Monicában elindította az Uber Eats ügyfeleinek autonóm kiszállítását Ioniq 5 elektromos autókkal. A cég emellett más városokban, többek között Bostonban, Pittsburghben és San Diegóban is folytat teszteket.

Önvezető autóval szállít ki az Uber Eats

Waymo

A Waymo 2015-ös indulása óta vezető szerepet tölt be az autonóm járművek kaliforniai üzemeltetésében, és több mint 10 millió mérföldet tett meg az állam gépjármű-felügyeletének tesztelési programjában. A Waymo 2022-ben 2,9 millió mérföldet tett meg Kaliforniában önvezető módban, 2023-ban pedig ez a szám meghaladhatja az 5 millió mérföldet is. A 2500 alkalmazottat foglalkoztató cég idén januárban az általa nyújtott fizetős robotaxi-szolgáltatás keretében már egymillió mérföldet teljesített, ami alatt kétszer volt részese karambolnak – ezek közül az egyik esetben a mobilját nézegető sofőr hajtott bele hátulról a Waymo járművébe.

Az első robotaxi szolgáltatása 2018 decemberében indult Phoenix térségében biztonsági sofőrökkel. A vállalat 2019 szeptemberében indította el a sofőr nélküli szolgáltatásokat a fuvarok egy kis részénél, majd 2020 októberétől szinte az összes fuvart sofőr nélkül bonyolították le.

2023 májusában a Waymo kibővítette a phoenixi szolgáltatási területét, így az összesen 180 négyzetmérföldre terjedt ki. Az év végéig a járműveik egy részét integrálni fogják az Uber flottájába, ezt követően az Uber ügyfelei a cég fuvarmegosztó alkalmazásán keresztül is elérhetik majd a Waymo szolgáltatásait.

A Waymo San Franciscóban 2021 augusztusában kezdte meg a teszteket, és 2022 novembere óta éjjel-nappal robottaxi-szolgáltatást működtet. A vállalat 2023 augusztusától kapott engedélyt a teljes körű kereskedelmi működésre a városban, ahol mostanra a teljes San Franciscó-i félszigetet lefedi. Az engedély Los Angeles egyes részeire is kiterjed, amely a Waymo flottájának egyik következő célállomása lehet.

2021 novemberében megkezdte a New York-i Manhattan egyes részeinek feltérképezését a lehetséges jövőbeli robotaxi szolgáltatáshoz. 2023 márciusában megkezdte a tesztelést Austinban, ahol a tervek szerint 2023 negyedik negyedévében elindítja a kereskedelmi tevékenységét. A szolgáltatás Austin nagy részét le fogja fedni, és éjjel-nappal elérhető lesz.

Volkswagen

A VW, mint a Mobileye partnere, a következő három évben Austinban és négy másik amerikai városban teszteli az önvezető autókat. A vállalat 2023 júliusában kezdte meg a tesztelést Austinban ID.Buzz-okkal, melyek a Mobileye technológiáját használják. A VW azt reméli, hogy 2026-ra elindíthat egy vezető nélküli taxiszolgáltatást a városban.

Zoox

A Zoox egy robotaxi startup, amely dedikált platformot fejlesztett az önvezető járművei számára. Az Amazon 2020 júniusában vásárolta fel a vállalatot mintegy 1,2 milliárd dollárért.

A Zoox 2017 óta teszteli a robotaxikat Kaliforniában, ahol 2020-ban kapott engedélyt a sofőr nélküli működéshez. 2022 novemberéig 400 ezer mérföldet teljesített önvezető módban. 2023 februárjában Foster Cityben elindította szolgáltatását az alkalmazottai számára.

A Zoox 2019-ben Nevadában is tesztelési engedélyt kapott, 2023 júniusában pedig megkezdte a vezető nélküli tesztelést Las Vegasban.

Pici robottaxiban masszív aksi: így utazunk majd a városokban?

Robotaxi tesztelés az Egyesült Államokon és Kínán kívül

A Robotaxi tesztelése korábban szinte csak az Egyesült Államokban és Kínában zajlott, ez azonban mára már változóban van, és egyre több országban jelennek meg az autonóm járművek.
Európa lemaradásban van a tesztelések terén, aminek elsődleges oka az, hogy a tömegközlekedés annyira jó, hogy kevésbé elterjedt a fuvarmegosztás – véli az EE Times szerzője.

A szabályozás is problémát jelentett, de ezen a téren egyre jobb a helyzet. Az EU 2022 júliusában megalkotta azt a jogi keretet, amely lehetővé teszi, hogy automatizált és teljesen vezető nélküli autók közlekedhessenek az európai utakon.

Forrás: EE Times.

Cruise

A Cruise 2022-ben kezdte meg Dubaj feltérképezését az idén elindítani tervezett robotaxi szolgáltatásához. Dubai azt tervezi, hogy 2030-ra a megtett utak negyede önvezető járművekkel történik majd, és ehhez 4000 robotaxit fognak hadrendbe állítani a városban.

A Cruise az egyik partnerével, a Hondával közösen Japánban is folytat teszteket.

Mobileye

A Mobileye 2018 májusában kezdte meg robotaxik tesztelését Jeruzsálemben, ahol a fejlesztései nagy részét is végezte, később pedig Tel-Avivot is bevonták a programjukba. A vállalat már több olyan videót is posztolt, amelyekkel Miamiban, Münchenben, New Yorkban, Párizsban és Stuttgartban demonstrálja a technológiáját. Ezek alapján úgy tűnik, hogy 11 városban folytattak, vagy folytatnak teszteket.

2023 januárjában a Mobileye engedélyezési ajánlást kapott a TÜV SÜD-től, ami lehetővé teszi a vállalat számára, hogy az általa fejlesztett hardverekkel és szoftverekkel felszerelt NIO ES8-asokat Németország útjain tesztelje, erre azonban a szövetségi engedélyek megszerzéséig csak biztonsági sofőr jelenléte mellett kerülhet sor. Az első városok, ahol felbukkantak a járműveik: München és Darmstadt.

2020 júliusában a Mobileye és a Willer, egy Japánban, Tajvanon és Délkelet-Ázsiában működő nagy közlekedési vállalat stratégiai együttműködést jelentett be, amelynek célja egy autonóm robotaxi szolgáltatás elindítása Japánban és a délkelet-ázsiai piacokon. A tervben szerepelt a robotaxi 2021-ben történő tesztelése Japán közútjain, a cél pedig a szolgáltatás 2023-ban történő elindítása. Mivel az év már a végéhez közeledik, és ez ügyben még semmilyen új fejlemény nem látott napvilágot, nagy a valószínűsége, hogy a projekt csúszni fog.

2020 januárjában a dél-koreai Daegu hosszú távú együttműködésről állapodott meg a robotaxi-alapú mobilitási megoldások tesztelésében és bevezetésében.

Motional

A Motional elődje, a nuTonomy 2016-ban kezdte meg a technológia tesztelését Szingapúrban, ami azóta is folyik.

A Hyundai 2022 júniusa óta Szöulban teszteli a Motional Ioniq 5 BEV robotaxikat, melynek során biztonsági sofőröket használnak, a sofőrök nélküli tesztelés a jövő évben kezdődhet meg.

Elindultak a Hyundai robottaxijai

Volkswagen

A VW 2023 júliusában bonyolította le az első autonóm fuvarokat Münchenben, melyhez a Mobileye autonóm vezetési platformjával felszerelt ID.Buzz járművet használ. A VW a városi központokban történő kereskedelmi felhasználásra összpontosít, mind a ridesharing, mind a szállítási szolgáltatások terén. A VW MOIA leányvállalata már most is nyújt fuvarmegosztó szolgáltatásokat, és amint készen áll, az ID.Buzz robotaxikat is felveszi a flottába.

A VW 2019-ben a németországi Hamburgban korlátozott tesztelési projektet folytatott le, amelyhez érzékelőkkel, valamint autonóm hardverrel és szoftverrel ellátott e-Golfokat használt. Az érzékelők között 14 kamera, 7 radar és 11 LiDAR szerepelt.

Robottaxi szolgáltatást fog indítani a VW Hamburgban

WeRide

A WeRide júliusban megkapta az engedélyt arra, hogy megkezdje önvető járműveinek tesztelését az Egyesült Arab Emírségekben.

Összefoglaló

Az alábbi ábra a robotaxikal kapcsolatos tevékenységeket foglalja össze, Kína azonban nem szerepel rajta, mivel arról a piacról jóval korlátozottan érkeznek információk.

Az ábra öt amerikai székhelyű, egy izraeli és öt kínai szoftvercéget sorol fel, amelyek Kaliforniában tesztelnek önvezető járműveket. A hardvert a legtöbb esetben az Nvidia fejleszti. Az OEM (autógyártó) és MaaS (mobilitási szolgáltatás) partnereket a második sor tartalmazza, fekete színnel jelölve. A kék szín azokat a városokat jelöli, ahol tesztelés folyik vagy folyt. Zöld színnel jelennek meg azok a városok, ahol fizetős robotaxi szolgáltatások vehetőek igénybe.

Jelenleg a Mobileye, a Cruise és a Waymo tesztel a legtöbb amerikai városban. Közülük a Cruise áll az első helyen 9 várossal, ami figyelemre méltó előrelépés, hiszen egy évvel ezelőtt még csak San Franciscóban voltak jelen. A cég néhány helyen, például San Franciscóban, Phoenixben és Austinban már fizetős szolgáltatásokat is nyújt, és az év végére még több városban lehetnek elérhetőek a sofőr nélküli taxijai.

A Waymo robotaxi szolgáltatása rendelkezik a legnagyobb területi lefedettséggel, amibe Phoenix, San Francisco és a Szilícium-völgyben található városok egy csoportja tartozik bele.

A Mobileye gyorsan terjeszkedik, a legtöbb tevékenységet az Egyesült Államokon kívül folytatja. Nyolc városában tesztelt vagy tesztel az Egyesült Államokon kívül és három városban az Egyesült Államokban.

A fenti táblázatok szerint az elmúlt évben 21 új városban kezdődött tesztelés, további öt városban pedig jelentős fejlesztések történtek a robotaxi szolgáltatások terén.

Ezek alapján úgy tűnik, hogy a robotaxi-ipar a vártnál jobban teljesít, különösen az elmúlt néhány évre jellemző szalagcímekhez képest. Ez akár azt is jelentheti, hogy az önvezetés, túljutva a Gartner-féle hype ciklus mélypontján, kezd egy valóban működő, piacképes technológiává válni – még nem tartunk ott, de jóval közelebb vagyunk hozzá, mint pár éve. Az önvezetés és a Gartner-féle hype ciklus viszonyáról ebben a három évvel ezelőtt megjelent cikkünkben írtunk részletesebben.

Az önvezetés egy hype!

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.