Az Európai Bizottság az eredetileg 2026-ra tervezett felülvizsgálat helyett idén év végére előrehozza a 2035-re kitűzött nulla CO2-kibocsátási cél áttekintését – jelentették uniós források az Automotive News Europe híre szerint. A felülvizsgálat különös figyelmet fordít majd a kisteherautókra, amelyek esetében mindössze 8,5 százalék az elektromos hajtás aránya, ami körülbelül a fele az elektromos autók piaci részesedésének. Vizsgálják Az Unió évek óta ismert célja az új autók és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátásának 100 százalékos csökkentése 2035-re. A céldátumot a legtöbb európai autógyártót tömörítő ACEA irreálisnak tartja és az autógyártók azt szeretnék elérni, hogy hozzák előre a 2026-ra tervezett felülvizsgálatot és lazítsanak az eredeti elképzeléseken. Európa vezető autógyártói ma, szeptember 12-én találkoztak Ursula von der Leyen európai bizottsági elnökkel Brüsszelben, a stratégiai párbeszéd harmadik és egyben utolsó szakaszában, ahol az iparág jövőjét vitatták meg. Állítólag a gyártók javaslatait szerint 2035 után is helyet kellene biztosítani a plug-in hibrideknek, a nagyon hatékony hagyományos motoroknak, valamint a bio- és szintetikus üzemanyagoknak az elektromos hajtás mellett. Luca de Meo, a Renault Group korábbi vezérigazgatója és John Elkann, a Stellantis elnöke májusban, a francia Le Figaro című lapnak adott közös interjúban kijelentették, hogy az EU-s autóeladások katasztrofális szinten vannak, és a kisebb autókra vonatkozó különleges szabályozások „stratégiai” kérdést jelentenek – írja az Automotive News Europe. Az ACEA saját adatai a katasztrofális jelzőt – legalábbis ebben a pillanatban – nem támasztják alá. Az idei év első hónapjában az EU újautó-eladásai mindössze 0,7 százalékkal csökkentek tavalyhoz képest. Igaz, nem minden gyártó teljesít egyformán. A Stellantis európai eladásai 8,5 százalékkal, a Renault csoporté 1,9 százalékkal csökkentek, míg a Volkswagen Csoporté 2 százalékkal nőttek. A Volkswagen egyébként azt is megosztotta, hogy megrendelései az idei év első felében 19 százalékkal emelkedtek 2024-hez képest és ebben különösen a villanyautók teljesítettek jól, amelyekre 63 százalékkal több rendelés érkezett. Az Európai Unióban a tavalyi 12,5 százalékhoz képest 2025 első hét hónapjában 15,6 százalék volt a tisztán elektromos hajtás aránya az újautó-piacon. Az Egyesült Királyságot, Izlandot, Norvégiát és Svájcot is magában foglaló összeurópai adatok ennél is magasabb 17,4 százalékot mutatnak. Kisautók A Stellantis és a Renault vezetői nemrég egyébként arra is javaslatot tettek, hogy a Japánból ismert kei car mintájára olcsó miniautókat kellene Európában gyártani. Ehhez azonban kérik az Unió támogatását, hogy bizonyos biztonságtechnikai szabályok alól felmentést kapjanak és szerencsésnek tartanák az adókedvezmények bevezetését is ebben a kategóriában. Olcsó miniautókat, kei carokat akar Európában a Stellantis és a Renault Úgy néz ki, ez a javaslat felkeltette a Bizottság és von der Leyen elnökasszony érdeklődését is, aki szeptember 10-én egy olyan európai „e-autó” kategória létrehozására szólított fel, amely tiszta, hatékony, könnyű és megfizethető, valamint európai ellátási láncokkal, Európában készül. A Bizottság ezért most javaslatot terjeszt elő egy új szabályozási kategória létrehozására a kis elektromos autók számára, amelyek adókedvezményekben részesülhetnek, és nagyobb mértékben hozzájárulhatnak a CO2-kibocsátás csökkentési céljainak eléréséhez – állítják az Automotive News Europe forrásai. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!
A Rivian vezérigazgatója szerint elképesztő, hogy az amerikai autóipar a benzines járművek felé fordul