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
auto

Ez az önvezető autó most átlépett egy határt

önvezetés

Egy újabb izgalmas mérföldkőhöz érkezett az önvezető technológia. A svéd Einride járműve emberi vezető nélkül kelt át a norvég–svéd határon Ørjénél, végrehajtva ezzel a világ első olyan határátlépését, amelyet egy fülke nélküli, teljesen elektromos, autonóm teherautó vitt véghez.

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

A határátkelés különlegessége továbbá az is, hogy nemcsak a jármű irányítása zajlott teljesen autonóm módon, hanem a vámellenőrzés is emberi beavatkozás nélkül valósult meg. Ehhez az Einride rendszere sikeresen csatlakozott a norvég vámhatóság Digitoll nevű digitális platformjához, amelyen keresztül az áruk előzetesen bejelentésre kerültek, így a jármű akadálymentesen folytathatta útját.

A kezdeményezést több norvég és svéd partner támogatta, köztük a Statens Vegvesen, a Sintef, a Trafikverket, Østfold megye és a PostNord. A PostNord, amely évente közel 200 millió csomagot kézbesít a régióban, kiemelten fontosnak tartja az innovációt és a fenntarthatóságot, ezért aktívan részt vesz olyan projektekben, amelyek képesek átalakítani a jövő logisztikáját. A mostani demonstráció egyértelmű bizonyítéka annak, hogy a technológia már nem csak kísérleti környezetben, hanem éles helyzetben is működőképes.

A határátlépés az EU által társfinanszírozott MODI projekt részeként valósult meg, amelynek célja, hogy feltárja és leküzdje az autonóm közlekedés jogi és műszaki akadályait Európa-szerte. Henrik Green, az Einride technológiai igazgatója szerint ez az áttörés jól mutatja, hogyan lehet egyszerre biztonságosabbá, hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tenni a közlekedést, miközben egyensúlyban tartják az innovációt és a szabályozást.

A siker mögött egy átfogó technológiai platform áll. Az Einride saját fejlesztésű autonóm vezetési rendszere, az Einride Driver biztosítja a jármű önálló navigációját. A fülke nélküli elektromos teherautó kifejezetten autonóm üzemre készült, így a sofőrfülke hiányában nagyobb rakodókapacitást és alacsonyabb energiafelhasználást tesz lehetővé. Mindezt a Control Tower egészíti ki, amely egy intelligens irányítóközpont, ahonnan egyetlen operátor több jármű működését is felügyelheti, ami új szintre emeli a költséghatékonyságot és a skálázhatóságot.

Az Ørjénél végrehajtott határátlépés nem az Einride egyetlen nagy dobása az elmúlt időszakban. Nemrégiben Belgiumban, az Antwerpen–Bruges kikötőben is demonstrálták, hogy egy teljesen autonóm, fülke nélküli teherautó képes a nyilvános úthálózaton közlekedni. Az ottani tesztet a belga hatóságok engedélyezték, és jól példázta, hogy az európai kikötők kulcsszerepet játszhatnak az autonóm áruszállítás elterjesztésében.

Az Einride 2016-ban alakult Svédországban, és azóta az áruszállítás digitalizálásának és villamosításának egyik vezető vállalatává vált. Tevékenysége három fő pillérre épül: digitális logisztikai platformra, elektromos teherautókra és autonóm közlekedési megoldásokra. A cég ma már Észak-Amerikában és Európában is üzemeltet nagy méretű elektromos teherautó-flottát, és az évek alatt összegyűjtött adataival egyedülálló helyzetben van ahhoz, hogy iparági szinten vezesse be az autonóm közlekedést.

Teljesen önvezető teherautók álltak napi szolgálatba Svédországban

Belgium egyébként a harmadik európai ország Svédország és Norvégia után, ahol a vállalat teljesen önvezető üzemmódban állított szolgálatba tehergépjárművet.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás