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
auto

Egységben az erő: közösen fejleszt üzemanyagcellás buszt az Isuzu és a Toyota

elektromos busz
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

Szeptember 29-én, közös sajtóközleményben érkezett a bejelentés, mely szerint a Toyota és az Isuzu közösen kezdi meg egy új generációs tüzelőanyag-cellás busz fejlesztését. Az autóbusz gyártása már a 2026-os pénzügyi évben megkezdődhet a J-Bus – az Isuzu és a (Toyota érdekeltségébe tartozó) Hino Motors 50:50 arányban tulajdonolt vegyesvállalata – utsunomiyai üzemében.

Az új jármű arra az Isuzu által fejlesztett síkpadlós elektromos busz platformjára épül majd, melyet a 2024-es pénzügyi évben mutatott be a gyártó a Hino Motors-szal együtt (a két vállalat együttműködése a buszgyártásban nem új keletű – a gyökerek egészen 2002-ig nyúlnak vissza). A projekt célja az akkumulátoros (BEV) és a tüzelőanyagcellás (FCEV) járművek alkatrészeinek szabványosítása, ezáltal a költségek csökkentése és a hatékonyság növelése a gyártás során. Míg az Isuzu az akkumulátoros járműveken túlmenően az új generációs üzemanyagcellás autóbuszok piacra dobásával kívánja lokálisan emissziómentes kínálatát bővíteni, addig a Toyota a hidrogénre továbbra is fontos energiaforrásként tekint a karbonsemlegesség elérésére irányuló törekvésekben és számos olyan kezdeményezést támogat a kapcsolódó iparágakban működő partnereivel közösen, melyek a hidrogén előállításával, szállításával, tárolásával és felhasználásával kapcsolatosak. A két vállalat együttműködik majd a helyi önkormányzatokkal és vállalkozásokkal a különböző régiókban – beleértve azokat is, melyeket a japán Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztérium 2025 májusában a tüzelőanyag-cellás haszongépjárművek elterjedésének előmozdítása szempontjából kiemeltként jelölt meg –, hogy hozzájáruljanak a szén-dioxid-kibocsátás folyamatos csökkentéséhez az új generációs tüzelőanyag-cellás autóbuszok alkalmazásának kiterjesztésével.

Dékány Zsolt

Összehasonlítás