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
auto
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

A Tesla már régóta úgy definiálja magát, hogy „több, mint autógyártó‟ és ez egyre jobban látszik, amikor új termékekről, fejlesztésekről, üzletágakról beszélnek.

Most a csütörtöki éves közgyűlés bejelentéseiből kiválogattuk azokat az érdekességeket, amelyek nem, vagy nem feltétlenül csak az autógyártásról szóltak.

Terafactory

A Tesla fejlesztéseinek egyik fő iránya az utóbbi években a robotokhoz, az önvezetéshez és az AI fejlesztéséhez használt chipek tervezése, amelyek első szériája még 2019-ben a HW3 nevű hardvergenerációval került gyártásba. Ebben már a Tesla saját FSD chipjének első generációja dolgozott.

2023 elején került gyártásba a HW4, amit azóta már AI4 néven emlegetnek és ez a 7 nanométeres gyártási csíkszélesség bevezetésén túl az FSD chip második generációját is tartalmazta – a mai napig ezt szerelik az autókba és az Optimus robot első két generációjába is.

A csütörtöki prezentáció egy tetemes része viszont már az AI5-ről, az FSD chip következő generációjáról szólt, ami egy jelentős fejlesztésnek tűnik. Musk szerint bizonyos szempontból ötvenszer erősebb, mint a jelenlegi számítógépük.

Az AI5 például kilencszer több memóriát integrál és tízszer több a nyers számítási teljesítménye. De a cég chiptervező csapata úgy döntött, hogy kivesz mindent, ami nem feltétlenül szükséges, így például nincs benne hagyományos értelemben vett GPU, grafikus mag. A Tesla saját AI szoftveréhez, és amennyire csak lehet, erre a kódsorra optimalizálja a hardvert – így jön ki az ötvenszeres matek.

Musk szerint az AI5 FSD chipje az Nvidia etalonnak számító Blackwell architektúrájához mérhető teljesítményt nyújt abban a feladatkörben, amire ők használják, miközben harmada az energiaigénye és kevesebb mint tizede a gyártási költsége.

Az AI5 a korábbi hírek szerint valamikor a jövő év vége felé kerül gyártásba, most pedig az is kiderült, hogy egyszerre négy helyszínen gyártják majd. Ezek a Samsung koreai gyára, valamint a TSMC tajvani, arizonai és texas-i üzemei.

Az utód AI6 chip már szintén a tervezőasztalon van és nagyjából egy évvel később, tehát 2027-ben fog érkezni – ez megduplázza majd a teljesítményt.

A Tesla saját chipjei nem csak az autókba kerülnek, az önvezetés mellett az Optimus robotok, sőt a jövőben az AI-t fejlesztő számítógéppark, a tréning-komputerek is ezt használják majd.

Bár a Tesla már így is a legnagyobb chipgyártókkal dolgozik, jelenleg tárgyalnak az Intellel is egy potenciális együttműködésről.

Ám Musk szerint, ha bejönnek a számításaik, az évi több millió robotaxi, önvezető autó és robot legyártása kapcsán, akkor már ez a beszállítói kör sem lesz elég és egyre inkább úgy látják, kénytelenek lesznek saját chipgyárat építeni.

Ezt Musk Terafactorynak nevezte mert gyártósoronként százezer, az egész üzem szintjén pedig egymillió szilíciumostya havi gyártására terveznék.

És már van egy új termék, amelyen gondolkoznak és szintén használhatja majd ezeket a chipeket, illetve a Tesla és a SpaceX építőkockáinak több elemét: napelemes AI műholdakat akarnak gyártani, amelyekkel a világűrbe költözhetnének az AI adatközpontok.

Optimus

Optimus kapcsán is a sorozatgyártás megkezdése volt a fő bejelentés, ami szintén jövőre esedékes.

A jelenleg 2.5-ös változathoz képest egy új, harmadik generációs robot kerül majd 2026-ban gyártásba, ami kifejezetten a sorozatgyártásra lett tervezve.

Musk szerint bár sokan mutatnak be humanoid robot prototípusokat, három fő tényezőt kell megugrani minden cégnek.

Az egyik a kéz, amely kapcsán elismeréssel beszél az új, 22 szabadságfokkal rendelkező robotkézről, ami már közelít az emberi kézfej 27 szabadságfokához. Ezzel állítólag már zongorázni is tud majd a robot.

A második az AI szoftver, amelyet a Tesla az önvezetéshez fejlesztett eredetileg, de Optimusnál is jól végzi a dolgát. Mint elmondta, már a jelenlegi második generáció példányai a nap 24 órájában le-föl járkálnak a cég Palo Alto-i fejlesztőközpontjában a mérnökök között, és ha kell, maguktól rácsatlakoznak a töltőre is.

A harmadik pedig a nagy darabszámú sorozatgyártás képessége. Bár a Tesla jelenleg még kézzel szereli össze a robotokat,

a harmadik generáció jövőre már az új fremonti gyártósoron kerül majd gyártásba, amely évi egymillió robotra lesz tervezve.

És ez még nem a vége, mert Austinban ezután egy évi tízmilliós kapacitású gyártósort építenek.

Musk azért tervez ekkora gyártási mennyiséggel, mert úgy hiszi, a humanoid robot a történelem legnagyobb termékbevezetése lesz, túlnő majd azon is, amilyen sebességgel elterjedtek a mobiltelefonok.

Szerinte szinte mindenki akar majd egy személyes robotot, amely segíti az életét, de azt sem tarja kizártnak, hogy akár az egészségügyi ellátásban vagy a sebészetben átvehetik majd az emberek szerepét a humanoidok.

Ám az igazi ügyfél az ipar lesz, amely a lakossági piac három-ötszörösére nőhet majd.

A gyártást egyébként segíti, hogy Optimusnak rengeteg közös alkatrésze van a Tesla autóival, így a cég 4680-as akkucellái kerülnek bele, az AI4, később AI5 chipek, de a már bevált kamerák, egyes mechanikus elemek, de még az adatkommunikációs rendszerek, vagy a mikrofonok is az autók gyártósorairól származnak.

Musk úgy fogalmazott, hogy jelenleg négykerekű robotokat gyártanak és ehhez jönnek a kétlábúak.

A Tesla úgy tervezi, hogy évente új változat jön majd ki Optimusból, így 2027-ben érkezik a negyedik generáció és így tovább.

Akkumulátorok

Az akkugyártás kapcsán Musk úgy fogalmazott, hogy

ha most újrakezdené a 4680-as projektet, akkor hagyná a szárazelektródás gyártást

és maradna a hagyományosnál, mert a katód oldalán rendkívül nehéz feladatnak bizonyult. Ennek ellenére úgy látja, hogy a szárazelektróda gyártása olcsóbb lesz, mint a nedves eljárás és a nap végén megérte a szenvedést.

Ám a cellagyártás mellett fontos volt, hogy a teljes ellátási lánc elérhető legyen Amerikán belül, hogy ne legyenek kitéve a világpolitika hullámainak.

Ezért a texasi Corpus Christiben felépítették és beindították a Kínán kívüli legnagyobb lítiumfinomítót, aminek kezdetben évi 50 GWh a kapacitása.

Házon belülre hozták a katódgyártást is, amihez az austini gyár főépületétől pár száz méterre építettek egy üzemet.

Musk megerősítette, hogy az Austinban készülő 4680-as cellák látják el a Cybertruck mellett a Cybercabet, a Semit és az Optimus robotot is.

Persze az akkus energiatárolókról is volt szó. Itt a saját LFP gyártás megkezdése, a houstoni megagyár beüzemelése a következő nagy mérföldkő 2026-ban, amikor a jelenlegi 80 GWh globális kapacitásukhoz további 50 GWh-t helyeznek működésbe.

A Megapack 3. generációjából épített Megablock nevű új termékük tovább fokozza az integrációt és egyszerűsíti a szolgáltatóknak a telepítést. Ezt a terméket 25 éves üzemidőre tervezték, 20 MWh az egységek kapacitása és 91 százalékos a teljes körön a hatékonysága, azaz a betáplált energiából ennyit tudnak kinyerni.

A következő lépcső a további integárció, 25 kilovoltos közvetlen csatlakozás a Megablockhoz, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy nem lesz szükség alállomásokra, elég csak egy ilyen blokkot letelepíteni és a hálózatra csatlakoztatni.

A prezentáció végén azt már csak úgy megemlítették, hogy idő közben átadták a hetvenezredik Superchargert is a világon.

1000 km Supercharger használatot kapsz ajándékba új Model 3 vagy Model Y autódhoz, ha szocske ajánlói kódjáról indítod a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás