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
auto

Önvezető Tesla Cybertruck furikázott Prága utcáin

önvezetés
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

A Tesla Cybertruckot Európában nem forgalmazzák, a Tesla FSD szoftverét pedig kontinensünkön – hivatalosan – nem lehet aktiválni.

Valaki mégis megoldotta mindkét problémát, az eredmény pedig a vártnál sokkal jobb lett.

Illegálban

A Tesla Cybertruck Európában nem kapható, de magánimportban, egyedi forgalomba helyezéssel van azért pár példány a kontinensen.

Az FSD, azaz az autógyártó önvezető szoftvere szintén nem érhető el hivatalos csatornákon Európában, de egy-két példát láttunk már arra, hogy némi mókolással sikerült kijátszania valakinek a rendszert – például úgy, hogy az amerikai importból származó autót megakadályozták a régió frissítésében.

Persze ez egyben azt is jelenti, hogy európai térképek híján a kocsi nem tud egy adott, a navigációban kijelölt címre vezetni, de az FSD-nek van egy olyan üzemmódja, amikor csak egyszerűen elindul és megy, a sofőr pedig az index segítségével jelezheti, ha másfelé szeretné folytatni az utat.

Ez sem oldja meg azonban azt a problémát, hogy a Tesla Amerikára tervezett szoftvere nem lett még rátanítva Európára, tehát nem ismeri a helyi közlekedési táblákat, vagy az amerikaitól eltérő szabályokat.

További kis csillag a videó mellé, hogy a Cybertruckon futó 14.1.7 a nyilvánosan elérhető legújabb, legfrissebb FSD változat, ám ez az első főverzió, amely – pár napja – elérhetővé vált a cég elektromos pickupján.

Mindennek tudatában kérdés, mennyire működik jól a szoftver ilyen körülmények között Prágában.

A válasz az, hogy meglepően jól.

Az autó képernyője alapján a helyi KRESZ ismeretének hiányában számos táblát nem ismer megfelelően és azt sem tudja, hogy Amerikával ellentétben nálunk nem lehet csak úgy piros lámpánál jobbra kanyarodni. Ám ha ezeket az érthető hibákat elnézzük, akkor dicséretesen vette a behemót az akadályokat.

Meglepően jól navigált el szűk utcákon a több mint 5,6 méter hosszú, 2+ méter széles pickup, a vészvillogóval megálló autók és házfalak között, illetve oldotta meg a közlekedés váratlan helyzeteit.

Alapvetően ezt várnánk a Tesla szoftverétől, hiszen az ő megközelítésük lényege pont az, hogy a világon bárhol, nagy felbontású térképek és a helyi szabályok ismeret nélkül is el kell boldogulnia annyira az autónak, mintha egy amerikai turista vezetne először Prágában – úgy, hogy abszolút nem készült fel a helyi KRESZ-ből.

Hogy az akció mennyire volt legális, azt nem tudjuk, ahogy azt sem, lesz-e jogi következménye, de az biztos, hogy jól mutatja, mennyire működne az FSD (Supervised) Európában, ha némi helyi tréning, a lokális szabályok megtanulása után engednék az európai hatóságok, hogy használják a cég ügyfelei.

A Tesla felügyelet mellett működő önvezetése az Egyesült Államok és Kanada mellett Mexikóban, Kínában és Ausztráliában érhető el, míg Európában egyelőre megbecsülni is nehéz, hogy mikor hagyják jóvá a bevezetését.

FSD v14: öntudatára ébred a Tesla önvezetése?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás